Visst ska man ta eget ansvar, och det är upp till en själv när man ger sig ut. Jag brukar vara på såna ställen där det inte finns nån info att få annat än från de man känner - men det brukar för all del inte vara några långa och märkvärdiga vandringar. Men man kan inte räkna med sällskap så att säga.
Men att man skulle vara emot bättre info där detta är möjligt verkar lite barnsligt tycker jag.
Ungefär som att fjällen ska vara en plats för wannabe-trappers och inte för amatörer.
Jag tror dock att det viktigaste är att informationen är tydlig och fullständig. Finns det info om att det finns båtar på nåt ställe så ska de banne mig stå när det INTE finns det också. Det är inte ovanligt med tidtabeller eller liknande som inte bara är svårlästa, utan även ofullständiga. Eller där de inte är uppdaterade med rätt datum - för att de ändå är lika även nu, eller nåt annat skäl.
Att turister från Ungern har missat nåt, och att de missbedömer nåt som de planerat på långt avstånd är inte så konstigt, men det kan ju lika gärna vara så att de haft tillgång till dålig information, eller fått besked av nån som haft dåligt reda på vad som gäller.
De kanske lika gärna hade kunna knalla vidare till nån annan anhalt eller stuga - men om de då hade haft fortsatt otur hade troligen någon besserwisser skrivit att de borde ha varit förståndiga nog att gör ett säkert val tidigare, och be om hjälp istället för att förvärra situationen.
Klart folk ibland är mer tanklösa än de borde (mer tanklösa än genomsnittet), men det är ju ofrånkomligt om det vandrar några tusen pers i ett område under ett år, så är det förstås så att man får en fördelning av människor med olika erfarenhet, läskunnighet, riskvillighet osv osv.
Så jag tycker väl att de som överhuvudtaget jobbar med turismen, med leder osv, ska göra sitt yttersta för att info ska vara tydlig och korrekt - men kanske inte hur överdriven som helst, avseende storlek på skyltar eller liknande. Och jag tycker att det är OK att folk utsätter sig för strapatser, så länge de inte skyller på staten eller nån om det går på tok. Dvs om nu inte den de skyller på har informerat direkt missvisande.
I det här fallet vet vi inget specifikt om vilka misstag som begicks, vi vet tydligen inte annat än att turisterna betalade sin transport själva, och då tycker jag att det är märkligt att det genast startar en tråd som till stor del sedan handlar om att de som hamnat i ett trängt läge har varit oansvariga.
Jag har sett såna trådar många gånger förr, och jag förstår inte riktigt mekanismerna bakom detta klagande.