Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter

Hamnar vi inte lätt i den klassiska avvägningsdiskussionen om hur lättillgängliga och "utbyggda" fjällen skall vara för alla, kontra hur otillgängliga och "outbyggda" dom skall vara för att vara intressanta för en liten kvalificerad fjällvandrarelit?

Vill turistorganisationerna inklusive STF och Norrlandslänen ha en fjällturism som även inkluderar utländska besökare då ställs det krav på tydlig information om vad som väntar vandraren och vilken utrustning hen behöver såväl på nätet som i reklambroschyrer och även "på plats" dvs. ute på fjället. Jämför med tillgänglig information om vandring i Alperna. Där lämnas inte mycket åt slumpen. Exempelvis är alphyttors öppettider angivna i guideböcker med telefonnummer och i tillämpliga fall epost eller hemsida samt en anmodan att kolla aktualiteten i angivna uppgifter för den säsong man tänker gå.

Hamnar vi inte lätt i den klassiska avvägningsdiskussionen om hur lättillgängliga och "utbyggda" fjällen skall vara för alla, kontra hur otillgängliga och "outbyggda" dom skall vara för att vara intressanta för en liten kvalificerad fjällvandrarelit?

Jo. Jag har uppskattat när jag vandrat utomlands en skylt som säger: Sträckan är 15 km och/eller 6 timmar till nästa by/väg/stuga. Om det sedan finns en sjö mitt i utan båtar utlagda så skulle jag också uppskatta den informationen. Eller om det saknas bro över ett normalt svårt vad.

Det här gäller ju Kungsleden och där tycker jag att det ska finnas gott om information på lämpliga platser. I Sarek vill inte jag heller ha några skyltar inne i parken men det kan gott sitta informationstavlor vid startplatserna om någon nu dyker upp där utan att vara påläst.

Denna skylt ni pratar om finns redan för en lång tid (Minst i Vakkotavare och Singi)
INFORMATION
KUNGSLEDEN
Alla Båtleder avstängd
fr o m 20 September
Båtarna upptagna
Visst star der inte när båtarna är tillbaks och de är bara på svenska men, man skulle börja fundera när man läsar dem, och när man inte pratar Svenska så finns ju ordböker (Jag har själv haft en med under många år - Nu tror jag åt jag klarar utan ;)).
Där finns ja et annan problem lite längre bort: Ingen bus mellan Ritsem och Gällivare förre 16/6.
Dålig planering i alla fall.

Henning

Jaja dålig planering var det såklart. Men sånt händer tyvärr.

Då finns det alltså en skylt. Den kan såklart förbättras. Om det inte finns någon på engelska så undrar man ju hur de har tänkt. Inte f-n vandrar man med en ordbok. Då skulle jag hellre simma över.

Det som främst behövs är väl bra information på engelska om sådana praktikalitet som att båtmöjlighet bara finns under delar av sommaren. STF har ju en fin broschyr på engelska om Kungsleden, det står om båttransporter men inte uttryckligt att det är först efter midsommar som de läggs ut.

http://www.svenskaturistforeningen.se/PageFiles/234/Kungsleden_eng.pdf

Skulle nog vara bra, med tanken på att en hel del av researchen som folk gör, görs hemma vid datorn innan man åker hit.

Artikeln menar att de bekostade den själv. Sen, absolut kan media ha fel...

Nu står det inte explicit så i artikeln, men det innebär förvisso inte per definition att du har fel. Om de själva betalade transporten som polisen "fixade" så har jag inga synpunkter. Men det står som sagt inte vem som betalade i artikeln - bara att polisen "fixade"transporten...

Om det inte finns någon på engelska så undrar man ju hur de har tänkt.

De kanske tänkte att eftersom vi är i Sverige så talar vi svenska här? Det fanns heller ingen skylt på franska eller dari... Borde det ha gjort det? Jag förutsätter inte att det finns skyltar på svenska utomlands, så varför skulle vi ha skyltar på utrikiska i Sverige?

De kanske tänkte att eftersom vi är i Sverige så talar vi svenska här? Det fanns heller ingen skylt på franska eller dari... Borde det ha gjort det? Jag förutsätter inte att det finns skyltar på svenska utomlands, så varför skulle vi ha skyltar på utrikiska i Sverige?

Engelska är ju ett gångbart språk. Men det är väl sådana som Du som sätter upp skyltarna och då blir det fel och folk hamnar i trubbel. Goddag yxskaft!

Jag fattar inte varför det alltid ska bli sånt väsen om just några fjällvandrare som är dåliga på att planera. Hela samhället är ju fullt av folk som är urusla på att planera och där konsekvenserna av det på olika sätt drabbar oss alla. De allra flesta planerar ju sina liv som om alla resurser vore oändliga och som om de inte hade hört talas om begreppet miljögifter. Många andra planerar sitt energiintag som om de skulle röra sig fem gånger mer än de kommer att göra. Andra planerar sitt liv som om kroppen inte skulle åldras och bli bräcklig, andra planerar sitt alkoholintag så dåligt att de blir en belastning för sin omgivning. Nästan alla livsstilssjukdomar är resultat av dåligt planerande och de kostar samhället betydligt mer än några helikopterresor.
Samhället är fullt av dåligt planerande där konsekvenserna drabbar alla på något sätt. Det är en sak att irritera sig och reagera på ansvarslöshet, en annan att förstå att det är en del av det vi kallar samhälle.

Nu står det inte explicit så i artikeln, men det innebär förvisso inte per definition att du har fel. Om de själva betalade transporten som polisen "fixade" så har jag inga synpunkter. Men det står som sagt inte vem som betalade i artikeln - bara att polisen "fixade"transporten...

"Polisen kontaktades som försökte lösa turisternas belägenhet genom att ordna en flygtransport som turisterna själva kunde bekosta."

Direkt citerat från artikeln!

Jag fattar inte varför det alltid ska bli sånt väsen om just några fjällvandrare som är dåliga på att planera. Hela samhället är ju fullt av folk som är urusla på att planera och där konsekvenserna av det på olika sätt drabbar oss alla. De allra flesta planerar ju sina liv som om alla resurser vore oändliga och som om de inte hade hört talas om begreppet miljögifter. Många andra planerar sitt energiintag som om de skulle röra sig fem gånger mer än de kommer att göra. Andra planerar sitt liv som om kroppen inte skulle åldras och bli bräcklig, andra planerar sitt alkoholintag så dåligt att de blir en belastning för sin omgivning. Nästan alla livsstilssjukdomar är resultat av dåligt planerande och de kostar samhället betydligt mer än några helikopterresor.
Samhället är fullt av dåligt planerande där konsekvenserna drabbar alla på något sätt. Det är en sak att irritera sig och reagera på ansvarslöshet, en annan att förstå att det är en del av det vi kallar samhälle.

Tack så mycket!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
MalinCB Båtar saknas vid Algajavrre Fjällvandring 8
libo475 Vad vid Valfojåkka Fjällvandring 13
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg