Bara för att det är lätt behöver det inte vara en svag konstruktion. Överdimensionerade detaljer, många detaljer, stora absider, m.m. bidrar till totalvikten. Det lättare tältet kan vara tåligare, men du redovisar inte vilka tre tält du funderar på, säkert av en anledning, så det är svårt att svara på.
Mitt enda råd är att tänka på vikten. Jag har spenderat ett halvt friluftsliv med att bära på en tung ryggsäck. I fjol testade jag att bära en lätt ryggsäck på vandring. Dagarna blev mycket roligare. Kvällarna i lägret blev inte sämre, snarare bättre.
T.ex. skulle jag på en sommartur numera aldrig välja ett tält med extra stor absid. Ser bra ut "på pappret" men bidrar i verkligheten, för mig, enbart med extra vikt och trängre ryggsäck.
Välj det lättaste tältet som gör jobbet.
Tack för inspel, det är väl lite så jag tänker... Har burit på ett tungt tält och en tung väska hittills (tillsammans 5,8 kg), och skulle vilja lägga över några kilon från utrustningen till andra förnödenheter. Det drar snabbt iväg.
Det tillkommer tält på min lista och nya stryks, så det är en något levande lista. Stryker dock allt över 3 kg. Som sagt, en aning överanalyserande. Ska ta ett varv till och titta extra på konstruktionen och vad tälten är gjorda av innan jag bestämmer mig.