Fjällräven kass? Upplysning sökes.

Jag har ett par Fjällrävenbyxor av grönlandsmodellen, vilka är sydda i det s k G 1000-materialet. Dessa är de skönaste friluftsbyxor jag ägt. Blandningen av 65% polyester och 35& bomull har många fördelar; bomullen ger en behaglig känsla samtidigt som syntetfibern ger kort torktid om plagget blivit blött. Jag har på denna punkt inte kunnat märka någon större skillnad mot plagg i 100% syntetmaterial.
G 1000-materialet är dessutom mjukt och följsamt samtidigt som det har styrsel. Vissa plagg som varit av 100% syntetmaterial (t ex Haglöfs Rabot-serie) har jag upplevt som på gränsen till sladdriga, men det är väl en smaksak vad man föredrar.
Jag rekommenderar helt klart plagg i 65% polyester/35% bomull. Om det sedan är Fjällräven eller något annat märke torde inte spela någon roll.

Jag håller med föregående skribent om styrseln i plagg. Smaksak, men jag har svårt för sladdriga plagg. Ett av mina favoritplagg under vandringar vår och höst är en rätt grov Fjällräven skjorta i G-1000. Om varmt med t-shirt under, om kallt och ruggigt eller i lägret med en lätt ylleunderställströja under.

Raskesven

G1000 både i gamla byxor och ofodrade vindjackor utmärkta ännu 30år senare. (slitna och lappade) Nyare Fj grejor faller sönder i sömmarna! Det är väl produktutveckling?

Tommos; sa:
Jag läste lite inlägg här tidigare och fick uppfattningen om att fjällräven är, mer eller mindre, ett märke som lever på fornstora dar utan att egentligen vara uppdaterade till den moderna standarden. Men efter kort visade det sig att jag kikade på inlägg från 2002; hur är det nu?
Jag är grönast av alla i branschen men har kollat på lite skalplagg och fått upp ögonen för fjällrävens G-1000 material.
Min fråga: Hur står fjällrävens G-1000 sig på marknaden. Är det klokt att köpslå eller har jag gått på diverse komersiella tricks?

Tacksam för svar!

Fjällräven är inte kass, priset därimot...

Jag tycker G1000 har en bra kombination av egenskaper som komfort, vindtäthet, slitstyrka... en klassisk produkt som håller helt enkelt. Använder ett par Viddabyxor och ibland pappas Grönlandsjacka som måste ha över 30 år på nacken, den är sliten men håller än.

Dock tycker jag det är väl magstarkt av Fjällräven att kräva 1000kr för ett par nya G1000 byxor! Rekommenderar istället ITABs motsvarighet... same shit diffrent price!

Låter oroväckande att sömmarna inte håller måttet. Det var länge sedan jag köpte ett Fjällrävenplagg, men senast idag testade jag igen i butik en Fjällräven Fält jacka. Klassisk design fast med Hydraticfoder, nerfällbar lapp för rumpan, bättre fickor, bättre ärmförslutning, lite bättre huva än jag är van vid från Fjälltävens jackor. Idiotiska snabbkopplingar inuti bröstfickorna ämnade för olika små väskor/fodral.

Saknar min Fjällräven Telemarkjacka sedan den brann upp, bortsett från kondomhuvan då. En Fjällräven Island har jag dock och den är trevlig i skogen.

Raskesven

Om man vill ha ett par tjocka, slitstarka byxor så föredrar jag Haglöfs Climatic-brallor i 100% syntet. Min erfarenhet är att de torkar klart snabbare än plagg med 35% bomull, vilket också verkar logiskt. Jag har inte märkt någon noppighet och jag använder de där byxorna nästan dagligen. Mjuka och behagliga på kroppen (sladdriga tycker kanske en del, men de är klart osladdrigare än vissa syntetbyxor från TNF och andra). För vandring använder jag numera lättare och mer snabbtorkande byxor.

Jörgen

är det slitstyrka man prioriterar rekomenderar jag ett par byxor i Cordura, vanlig härnere pà dessa breddgrader bland mountain-lovers och andra.

fotodolomitegrande.jpg

Jag har använt jackor i G1000 sedan mitten av 70-talet, och sedan någon gång i början av 80-talet har jag använt byxor (även shorts) i G1000 så gott som dagligen.

Cyklar man mycket som jag gör, så nöts det hål i byxorna i ”häcken” eller i grenen. På några par byxor har nog någon söm gått upp, men det har jag fixat själv med symaskinen. Betydligt värre är det om man måste byta blixtlås i gylfen. Det är ett väldigt sprättade för att få bort det gamla blixtlåset, men så är det på alla byxor, för blixtlåset i gylfen syr man fast rätt så tidigt när man syr ett par byxor.

Jag föredrar marinblå vardagskläder framför gröna, men marinblå G1000 bleks väldigt fort (av ljus, ej av tvättmedel).

Så sammanfattningsvis tycker jag om G1000, och det sämsta med G1000 är att det marinblå tyget fort tappar färgen.

Per Brune

Fjällrävens varumärke

och rykte är alljämt starkt det märkte jag när jag provade Mammutbyxor i en butik i Munchen i höstas.

Expediten tyckte att jag skulle prova Fjällrävens byxor i stället och han sade att de skulle hålla många år längre.

Jag har haft ett antal Fjällrävenbyxor senaste 30 åren och vissa gillade jag, speciellt när de var nästan utslitna och var härligt mjuka.

Men snittet på Fjällräven passar helt enkelt inte mina ben och min bak tillräckligt bra för att konkurrera med softshell från Shoeller i Mammutbyxor.

Thure

Mer tankar och aspekter än vad jag planerat, nu har det ju blivit ännu svårare att köpa ett par skogsbrallor :)
Nädå, tack så mycket! Jag skall ta en vecka eller två och noga syna era förslag, tips och råd enda ut i Sömmarna, och kanske hittar jag något som passar mig som handen i handsken.

Frid!

Ett tips till..

Har ett par Barents som jag är kanonnöjd med! Tvärtom vad en del har skrivigt så tycker jag att dom torkar snabbt(på fjället) även efter att dom har blivit lite blöta. När dom är tvättade så blir dom mjuka och sköna.
Däremot skulle jag rekomendera dig att köpa ett par zipp-off byxor, om du ska använda dom mycket på sommarn!

Mvh Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg