Fjällräven Classic -

Du skriver ju "Och detta samtidigt som man kan genomföra ett kommersiellt arrangemang med 1000- deltagare utan vidare bla i Abisko nationalpark."
Det tolkar jag som att du tror att FR bara släpper på folk längs leden och inte har en process att följa före, under och efter arrangemanget.

Jag är rätt säker på att någon myndighet har ansett att det är till mer fördel än nackdel att tillåta FR Classic förutsatt att dom uppfyller vissa krav.
Samma myndighet ställer samma krav på ditt företag, är det så konstigt?

Oavsett plats i landet tycker jag det är viktigt att företag som arrangerar aktiviteter som påverkar natur och miljö på något sätt avkrävs en beskrivning och en försäkran av något slag.
Sen kostar handläggningen såklart lite, men du jobbar väl inte gratis själv?

Jag tror att FR C kan ha ett värde för turism och friluftsintresse och är rätt glad att dom håller sig till en del av fjällen som ändå är rätt hårt exploaterad.
Hade det skett genom Sarek t ex så hade jag varit mindre nöjd.
 
OT: Jag upphör aldrig att förvånas över folks vilja att reglera verksamheter man själv inte är verksam i. Det krävs att man lyfter på locket och kliver in i en specifik bransch och ser alla meningslösa regler som finns där "utifall att..." och "det vore väl bra om..." för att se det absurda.

Det som är ännu mer intressant är att en person kan klaga över regleringarna i den bransch han själv är verksam i men anse att branscher han inte är verksam i kan behöva alla dessa "bra att ha"-regler.

Folk saknar fantasi att se vad som kan skapas i en värld med mindre antal regleringar. De kan bara känna rädsla för vad folk ska hitta på om de inte fanns där.

Som det är nu så har viktiga delar av Norrbottensnaturen blivit ett museum för oss Stockholmare att besöka vid behov, i stället för att se det som en enorm affärsmöjlighet för Norrbottningarna. Nu har ju råvarupriserna sett till att hålla nere arbetslösheten men det var inte så länge sedan som det såg betydligt sämre ut. Att bara vara beroende av en arbetsgivare är ganska riskabelt och det skulle kunna vara annorlunda om man inte hindrade små- och stora lokala företagare att kapitalisera på fjällturismen och då talar jag inte bara om samer.
 
Är man TS och får moteld så får man nog inte vara känslig när det du kritiserar är en parrallel till vad du själv har som företag. Ömkligt.
 
Sila mygg.....

Jag tycker bara det känns lite märkligt om ett litet företag går med 5-6 deltagare efter Kungsleden, bor i STF:s stugor måste ha ett tillstånd för detta, När man t.ex veckan innan kan tillåta en kommersiell verksamhet med över 1000 deltagare som vandrar samma led, tältar och där man inte har samma koll på vad som händer.


Man silar mygg och sväljer kameler.....

Jag har observerat att de flesta här tycker classic är en bra grej, ok för det, men jag tycker bara att det blivit ett alldeles för stort arrangemang. Tyvärr.... det är ett stort slitage på leden samtidigt som ansvariga för leden inte har resurser att sköta om den.

Om deltagarna får blodad tand och vill återvända till fjällen är det ju bara bra... för alla, .inkl mitt och alla andras små enmansföretag. Det finns behov av guider, många vill vandra med ledare och i mindre grupper av olika anledningar, tom efter Kungsleden.

Jag kan förstå att det regleras när man t.ex lämnar det befintliga lederna i nationalparkerna och att man vill veta hur många besökare man har tex i Sarek.

Jag vet också efter 40 år i samhällets tjänst i bla fjällområdet att det förekommer en ganska omfattande "utländsk" verksamhet i parkerna och i övriga fjällområdet. Där många inte, om ens någon ansöker om tillstånd för sin verksamhet i parkerna, av okunnskap eller annan anledning.

Våre egna företagare, tex de som kör hundspann söker alla möjliga tillstånd och betalar för detta. De granskas in i minsta detlaj. Samtidigt kommer det hundspann från grannländerna som ogenerat kör genom parkerna med betalande passagerare i slädarna.

Detta är den verklighet som råder, och om man inte kan ta upp det till debatt utan att det kallas för gnäll är det sorgligt.. Tyvärr har det blivit allt för vanligt här på utsidan att man snabbt tappar tråden och istället övergår till personangrepp och alla möjliga spydigheter som sen aldrig tar slut....Efter något år hittar någon klok människa tråden igen, kommer med några kloka inlägg och så går lavinen igen.
 
Men då ska du ju klaga på dom som bedriver tillståndspliktig verksamhet utan tillstånd, inte på ett arrangemang som knappast smygs undan och arrangören hoppas att ingen märker att några tusen kutar runt i 4 dagar.
Eller så ger du igen, dvs kör dina egna turer i Norge och Finland utan att betala för dig.

Du tar ju förresten rätt hyfsat betalt för dina tjänster, så 2000:- för ett tillstånd kan väl inte vara betungande.
Kör du sedan samma runda fler gånger så är ju pappersjobbet klart.

Jag tycker denna tråden knyter an till en del inlägg i tråden om allemansrätten, kommersiell verksamhet skall kosta och regleras, finns en markägare ska denne ge sitt OK, är det staten så ska ett tillstånd inhämtas.
 
bara en fråga .....

............vad tycker du/ni en 7 dagars fjälltur skall få kosta, med guide och där allt ingår (mat, stugboende, olika avgifter på båt, bastu tex....)

vad kan en tur på 7 dagar där enbart guiden ingår få kosta?
 
............vad tycker du/ni en 7 dagars fjälltur skall få kosta, med guide och där allt ingår (mat, stugboende, olika avgifter på båt, bastu tex....)

vad kan en tur på 7 dagar där enbart guiden ingår få kosta?

Jag tycker det kan få kosta rätt mycket, för de som vill ha det så. Men då måste ju arrangören budgetera för alla kostnader, inkl tillstånd och sedan prissätta där efter.
Viker då kundunderlaget så är det ju antingen inte en bärade affärside eller så är det fel i budget på något ställe.
Att sätta ett belopp är för mig omöjligt då jag inte hör till kundgruppen.
Du får räkna baklänges. Hur mycket vill du ha i lön? Vilka omkostnader har du? Avgifter, pension, försäkringar, skatter osv?
Om den summan utslagen på antal bokade dagar blir på en nivå som drar kunder så har du en bra affärside.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
Nybörjare från falun Fjällräven classic 2009 Fjällvandring 68
susma74 fjällräven classic med ettåring??? Fjällvandring 28
BeatriceK Fjällräven Classic klar Fjällvandring 2
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Appropå Fjällräven Classic.. Fjällvandring 11
sarawak Fjällräven Classic Fjällvandring 9
hakpoh Fjällräven classic Fjällvandring 16
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Buzzrock Fjällräven Classic 2006 Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
avslut1008 Fjällräven classic Fjällvandring 1
CE Fjällräven Classic Fjällvandring 15
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
sulan55 fjällräven c Fjällvandring 3
BeatriceK Fjällräven Vlassic i trekkingsandaler? Fjällvandring 10
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
zzeezz Fjällräven Classiq 2005-2007 Fjällvandring 4

Liknande trådar