Fjällräven Classic -

Jag deltog också och tyckte om det. Det jag tycker om är att vandra ensam eller i en liten grupp i fjällen. Men jag kommer från Holland och vi har inga fjäll eller berg. Mina vänner vandrar inte i fjällen och skulle troligtvis aldrig delta. Det som var det största fördel enligt mig är att man träffar så många människor. Människor man aldrig skulle mötta om man inte åker dit. Jag har till exempel fortfarende kontakt med några som deltog. Vi ska vandra nästa sommaren tillsammans. Denna kontakter hade jag inte haft när jag inte hade varit där.

En sådan evenemang är naturligtvis vinst för Fjällräven. Men inte direkt, och även andra företag nytter av det här. En viktig sak ska man inte glömma. Reglarna är så att alla måste ta med sig skräppet, gör man det inte kann man bli diskvalifiserads och anmällar man dig till miljöpolisen.

Ja, vandrar man där och deltar man inte i Fjällräven Classic, finns det kanske fler människor än normalt. Men jag gick flera gånger utan att träffa andra människor. Och vill man inte träffa så många människor är Kungsleden kanske inte bästa platsen att vara på sommaren.
 
Det bästa med Fjällräven Classic är gemenskapen och att man lär känna så många andra underbara människor, både från Sverige och utlandet. Och givetvis den fantastiska naturen!

FC blev min inkörsport till fjällvandring (ska göra mitt tredje FC nästa sommar) och jag har redan lärt mig otroligt mycket. Visst kan jag förstå andra fjällvandrare som undrar vad i h-e som pågår. Mellan Nikkaluokta och Keb brukar man möta många som nästan tappar hakan när det plötsligt kommer hundratals vandrare på väg åt andra hållet, men alla 2500 deltagare startar ju inte samtidigt utan det är fördelat på olika starttider under flera dagar. Och fältet dras snabbt ut så det är ju inte direkt någon trängsel på Kungsleden.

Många gillar inte heller att de som vandrar snabbast till Abisko får guldmedalj, men jag har inget emot det. Tycker att alla ska få gå i sin egen takt. Visst, kanske vore det bättre att dela ut EN sorts medalj till alla som genomför vandringen men samtidigt så märks det att Fjällräven har försökt få bort själva tävlingsmomentet med hårdare utrustningskrav osv.

Så något "jippo" tycker jag inte att Fjällräven Classic är. Snarare ett fantastiskt evenemang som har fått fler att upptäcka fjällvandring under organiserade former. Synd att det inte finns fler liknande evenemang på andra platser.

Snart 8 månader kvar nu! ;-)
 
Kul att se en del positiva i tråden. Har aldrig deltagit och kommer nog inte heller göra det, men det är ganska lätt att undvika om man vill. Och kom inte och säg att det är det inte för man känner inte till det. Man ska väl alltid ta reda på fakta om sina resmål?

Nä gnällspikar, lägg nu avundsjukan åt sidan och låt dem ha sin tävling. Den tar inte många dagar och är inte direkt överallt. tror att både ytan och tiden räcker för er med.

Christian
 
Bra skrivet Christian!

Sen glömde jag nämna alla utländska besökare som får chansen att uppleva den svenska fjällvärlden tack vare FC. Alla jag har snackat med i Abisko har tyckt att det var en helt fantastisk upplevelse och ett minne för livet

De flesta ser FC som en utmaning, inte en tävling. Vem bryr sig om vem som hade bäst tid egentligen? Det är den personliga utmaningen som är viktigast, att klara av denna tuffa vandring som det faktiskt är.

Kungsleden är en ganska välbesökt vandringsled på sommaren, och vill man undvika andra människor så kanske man bör välja andra leder. Eller åtminstone under en vecka i augusti.

Mvh Peter
 
Positivt

OK, sammanställer man de inlägg som skrivits här är visst FC en positiv händelse för de flesta.
Då är det ju bara bra men jag kan ändå ha vissa funderingar om hela arrengeanget.

Bedriver själv en liten kommersiell verksamhet. (www.fjällvandringinorr.se) Genomför eller tänker genomföra en del guidade turer på olika ställen i fjällvärlden. Skall jag leda en grupp på 5-6 personer efter Kungsleden, egnom Abisko- eller Stora Sjäfallets nationalparker så måste jag lämna in en mycket utförlig detaljerad beskrivning om turen, tid, plats, kordinater mm mm. och få ett tillstånd á 2000 kr. Måste betala även om det blir avslag. Ansökan skall bla på remiss till berörda samebyar........ Och detta samtidigt som man kan genomföra ett kommersiellt arrangemang med 1000- deltagare utan vidare bla i Abisko nationalpark.

Jag har lite svårt att få ihop det..... Hjälp mig !
 
Glömde....

kanske skulle Fjällräven classic få vara en del av Sverige klassikern, vara ett alternativ till någon av de andra grenarna., Om man skall "gnälla" vidare....
 
OK, sammanställer man de inlägg som skrivits här är visst FC en positiv händelse för de flesta.
Då är det ju bara bra men jag kan ändå ha vissa funderingar om hela arrengeanget.

Bedriver själv en liten kommersiell verksamhet. (www.fjällvandringinorr.se) Genomför eller tänker genomföra en del guidade turer på olika ställen i fjällvärlden. Skall jag leda en grupp på 5-6 personer efter Kungsleden, egnom Abisko- eller Stora Sjäfallets nationalparker så måste jag lämna in en mycket utförlig detaljerad beskrivning om turen, tid, plats, kordinater mm mm. och få ett tillstånd á 2000 kr. Måste betala även om det blir avslag. Ansökan skall bla på remiss till berörda samebyar........ Och detta samtidigt som man kan genomföra ett kommersiellt arrangemang med 1000- deltagare utan vidare bla i Abisko nationalpark.

Jag har lite svårt att få ihop det..... Hjälp mig !

Nu gnäller du väl utan att veta vad som krävs av FR för att få genomföra detta.
Antagligen har dom också en tillståndskvarn att dra runt och avgifter att betala plus försäkringar, garantier för det ena och det andra osv.
Det känns mer som om du vill undanröja en konkurrent till din egna verksamhet.
 
Hoppsan

Du måste läsa ordentligt och tänka till, inte bara vara elak och spydig...

Det bergiper väl var och en att det är i det närmaste omöjligt att konkurera med ett företag som Fjällräven OM nu det skulle vara aktuellt. Handlar alltså inte om det.......

Vad det handlar om är hur regelverket fungerar, det krävs tillstånd och utredningar för små företag som vill guida 5-6 gäster efter leden genom parken. Det krävs utförliga uppgifter om var man tältar, gps kordinater mm mm Samebyn skall "godkänna" verksamheten, osv.... Detta känns fånigt när man samtidigt kan lämna tillstådn för ett arrangemang av den storleken som FC är.

Det är inte fråga om kritik mot Fjällräven eller andra företag som har nytta av arrangemanget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
Nybörjare från falun Fjällräven classic 2009 Fjällvandring 68
susma74 fjällräven classic med ettåring??? Fjällvandring 28
BeatriceK Fjällräven Classic klar Fjällvandring 2
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Appropå Fjällräven Classic.. Fjällvandring 11
sarawak Fjällräven Classic Fjällvandring 9
hakpoh Fjällräven classic Fjällvandring 16
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Buzzrock Fjällräven Classic 2006 Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
avslut1008 Fjällräven classic Fjällvandring 1
CE Fjällräven Classic Fjällvandring 15
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
sulan55 fjällräven c Fjällvandring 3
BeatriceK Fjällräven Vlassic i trekkingsandaler? Fjällvandring 10
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
zzeezz Fjällräven Classiq 2005-2007 Fjällvandring 4

Liknande trådar