Fjällräven Classic -

Undrar vad tanken/syftet egentligen var när man startade detta enl min mening Jippo. I vart fall är det ett stort jippo idag.
Tror man på allvar att man kan locka folk till att börja vandra genom att fösa ihop 2500 vandrare att gå samma led samtidigt.??
Tänk på de stackare om inte visste om att vandringen pågick och gick i motsatt riktning. Tänk er vilken skräckupplevelse att under några dagar möta 2500 vandrare..... det blir många Hej hej det.
Hörde att köerna var långa vid fjällstugornas toaletter, och att det bla slängdes skräp i dassen...
I dag påminner det mer om andra jippon typ Lidingöloppet osv.

Är det inte så idag att det egentligen handlar om pengar... ???

Det måste finnas bättre sätt att locka folk att börja fjällvandra..
Eller har jag helt fel.
 
Själv trodde man Fjällräven classic var någon form av tävling, därför aldrig deltagit. Att locka folk att fjällvandra hade jag aldrig kunnat tänka mig men se vad fel man kan ha :)

mvh // Johannes
 
Tänk på de stackare om inte visste om att vandringen pågick och gick i motsatt riktning. Tänk er vilken skräckupplevelse att under några dagar möta 2500 vandrare..... det blir många Hej hej det.

Jajamen, gick upp på Keb 4 augusti... sen ner via Dürlings/singi - kungsleden alltså. Kanske ett par hundra variationer utav Hej hej mellan Singi och fjällstationen :)

Tycker faktiskt inte det spelar någon större roll - Kungsleden är välvandrad under högsäsong, det får man nog vänta sig.
 
Håller helt med förste talare. Man kan köpa guldmedalj om man vandrat på 3 dagar, silver på 4 dagar och brons på 5 dagar. Borde det inte vara tvärt om...
Jag tycker det lyser igenom som ett stort reklamjippo. "Spring sträckan, onödig tid på fjället är dumt och handla dina nya prylar innan du åker hem." Nej, tack!
 
många nybörjare

Jag har varit med på Classic 4 gånger.
Jag vet att det finns många som aldrig varit i Fjällen tidigare som går många av dessa har efter det gjort flera egna vandringar i fjällen pga att de fick mersmak.

Antalet tyska deltagare ökar år efter år och de åtekommer år efter år.

Om ni kollar i deltagarlistan ser du att folk kommer från andra sidan jorden bara för att få vara med, detta är otroligt bra reklam för Sverige och den Svenska naturen

Tanken när de startade detta var att nå ut till vanliga friluftsintresserade istället för de extrema utövarna därför lade de senare ner Fjällräven extrem maraton.

Självklart är Fjällrävens moderbolag ute efter att tjäna pengar och det gör man säkert också men inte på Fjällräven Classic utan på merförsäljing av produkter
 
Begränsa

..antalet startande... Ja, det gjorde man ju från början, har för mig att man hade ett stopp vid 500 de första åren men såg förståss sen att det fanns en marknad och frågan är vad man skall tillåta.
Det måste ju finnas en gräns för vad naturen tål ...
Naturligtvis så är alla lokala företagare positiva för det är ju ett stort ekonomiskt uppsving under dessa dagar då jippot pågår, och till slut så handlar det enbart om att dra in slantar.
Kanske borde man lägga in Fjällräven Classic som ett alternativ i Sverigeklassikern... 5-6000 till som springer sträckan...
Ta i alla fall bort medaljerna för tiderna, då börjar det kanske likna nått..
 
Kan kyrkan, varje fall den katolska, klara sig med pilgrimspass borde även de kommersiella nissarna som FR kunna få än mer reklam genom vandringspass och tillåta valfri start och måltid, för att få sälja medaljer och diplom borde ju distansen vara det avgörande, inte tiden.
Rent resonemangsmässigt borde ju mer prylar behövas för längre turer. Tryck och stämpelkostnader får givetvis betalas av de som deltar i jippot, men vida större och lugnare torde det kunna bli, med färre hej, hej vissa tider. Men troligen fler fjällvandrare på sikt.
Delta i jippon, nejtack det är inte vår stil.
 
Senast ändrad:
Okej, jag har svurit min beskärda del över FC, särskillt när jag mött deltagare som inte vet att uppskatta naturen och medvandrare. Skräp, köer, stress, höga ljudnivåer... Precis det som man till undvika när man fjällvandrar. Tycker också det borde vara omvänt med medaljerna, mest tid i fjällen borde väl premieras?! Och att vilja sälja sina prylar och tjäna pengar är väl fel...

Men...

Det är ju så lätt att undvika det här jippot! Välj en annan tid - det är några få dagar varje sommar. Går inte det - välj ett annat område. Fjällen är ett stort område. Måste man vara just där och då (som min två-åring måste vara just i gungan när någon annan redan gungar), ja då kanske man får stå ut. Eller varför inte ta tillfället i akt att ge FC-vandrarna lite tips och råd (på ett vänligt sätt!).

För vad vi än tycker så lockas nya vandrare ut i fjällen. Och det är bra. Överallt kan man läsa om att vi tappat kontakten med naturen, får sämre hälsa, stressar osv Dela med dig, alla tjänar på det!

Faktum kvarstår - att få allt serverat är lättare och säkrare om man gör något för första gången.

Men som sagt, gillar man inte konceptet - låt bli då.

/Karolina som mött FC-deltagare (både vänliga och stressade) och väljer bort det området då. Men som någon gång ska prova på...
 
Inga problem ..

... för min del eftersom jag känner till det. MEN pratade med andra vandrare som INTE kände till vad som pågick och de var inte glada.
Det är ju helt OK att hitta på olika arrangemang för att locka fler att vandra men jag anser att det inte är OK att samla alla till en och samma sträcka i princip samtidigt, och utlysa det som en tävling. I vart fall gör media det.

Vill man vandra med guide och få hjälp osv finns många möjligheter. Har själv ett enmans företag med guidning och vi har bla problem att få tillstånd att vandra med grupp kommersiellt i natinoalparkerna pga att som det heter " stör och sliter" och då handlar det om en liten grupp på 6-8 personer med ledare.
Hur detta kommersiella jippo som FC har blivit har kunnat få tillstånd är ju underligt. (Abisko NP)
Det sorgliga är också att det finns ett flertal utländska företag som bedriver kommersiell verksamhet i våra nationalparker utan att ha tillstånd. De kommer med stora hundspann och grupper som vandrar samtidigt som de lokala småföretagarna tvingas söka tillstånd (2000 kr) och inte ens säkert man får tillståndet...

Om Fjällräven verkligen vill locka folk till fjällen kan de använda andra metoder, finns många andra sätt där deras logga kan synliggöras och där de kan bidra på olika sätt och därmed kanske sälja mera prylar..

Hur ställer man sig om något annat företag i branschen vill ordna ett liknande jippo ?

Ha de!
 
tillstånd

Det märkliga är (i mina ögon) är ju att de har fått tillstånd att gå igenom Nationalparken, jag har för mig att tävlingar inte får äga rum i en Nationalpark kanske det är därför det kallas ett motionslopp med tidtagning.

Jag har aldrig sett Classic deltagare skräpa ner (vilket innebär diskvalisering), trängsel och höga ljud är svårt att undvika när 2500 personer går samma sträcka under ett par dagar.

Fjällräven har jobbat hårt på att få ner hastigheten på Classic, de första åren sprang en del utan packning sen har det kommit utrustningskrav och i år får de som delar på tält inte komma långt från varandra in i mål.

Jag ser det inte som ett jippo jag ser det mer som en bra möjlighet att få fler att testa på fjällvandring även om jag har svårt att acceptera en del andra saker men i stort sett tycker jag det är ett bra arrangemang för förstagångsvandrare i fjällmiljö.

Man måste trotts allt inte glömma de som aldrig varit i fjällen tidigare, att få gå en sådan här vandring & till ett bra pris få mat, råd och transporter med packning osv.

Många får mersmak och går igen under en annan tid för att hitta lugnet och ensamheten.

Själv skulle jag vilja se en friluftsclassiker med vandring, paddling, någon bergsbestigning kanske mm. Där skulle Classic verkligen ha en bra plats.
 
Jag, med familj, började gå från Nikka 30 min före första start på fredan.

När vi kom till Nikka började jag fundera vad det var för spektakel på gång. Insåg inte vidden av det förrän på kvällen. Har hört talas om det men hade inte koll på datumet, men hade i vilket fall inte kunnat välja andra dagar själv, det var tillräckligt krångligt att få ihop det med de olika resmål som låg på samma resa under två veckor...
Hade troligen valt annat resmål än Kebtrakten om jag vetat om det hela.

Det var onekligen jäkligt mycket folk som gick åt samma håll. Men det är det ju normalt under högsäsong, och jag tyckte nog att det var klart mindre vanliga turister än vanligt. Så vi överlevde.

Bra eller dåligt?
Jag skulle aldrig delta, men kan ju konstatera att det var över 2000 som tyckte det verkade vara en bra idé. Några hade säkert fel, medan de flesta rimligen bäst vet vad som är bra för just dem, så det är väl mest en smaksak.
Om man borde få tillstånd? Tja... STF får ju tillstånd och monopol på sitt sätt, de har sina underentreprenörer antar jag, så det är ju mer än en kommersiell aktör i Nationalparkerna sen förr.
Naturligtvis tycker jag att alla borde tycka om att vandra och klättra på precis det sätt jag gör - men om så vore skulle det ju vara ännu mer trångt för mig.... ;)

Det var onekligen lite trist jippokänsla, men det var inga deltagare som bar sig illa åt, ingen nedskäpning, och att folk pratar tyska får man väl ha överseende med ibland.
 
Jag har vandrat Classic 3 år i rad... jag tycker om eventet och den familjära känslan som människor har mellan varandra... Jag har vandrat en hel del men finner glädje i att se folk i alla åldrar och med olika kunskap hjälpa varandra och samtidigt se en fantastisk del av Sverige.

Jag kommer boka även för 2012... att Fjällräven skulle ha en vinning i evenemanget... so what?!
Säg ett företag som inte vill ha en vinning och sprida reklam...

Tycker inte att man blir överöst med säljerbjudanden och kampanjer att köpa allt man ser... vet dock några som fick bra hjälp av personal hur deras prylar funkar och hur de ska användas för att få ut maximal funktion.

Fjällen är stor och evenemanget varar inte särskilt många dagar... I stort sett så tror jag det gör nytta för folket att åka upp... Kanske försvinner en del mystik i att vara på fjället... när över 2000 människor är där... men jag finner glädje i att se just dessa människor där uppe... Det intressanta är att många inte lämnar leden särskilt mycket och därför är det väldigt lätt att bara gå bakom en kulle, vandra på andra sidan vattendraget eller i dalen brevid... Classic är lite vad man gör det av och gillar man inte den formen av evenemang så finns det andra som du kanske gillar men som jag stör mig på och inte gillar... men vi kan inte alla vara lika =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
Nybörjare från falun Fjällräven classic 2009 Fjällvandring 68
susma74 fjällräven classic med ettåring??? Fjällvandring 28
BeatriceK Fjällräven Classic klar Fjällvandring 2
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Appropå Fjällräven Classic.. Fjällvandring 11
sarawak Fjällräven Classic Fjällvandring 9
hakpoh Fjällräven classic Fjällvandring 16
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Buzzrock Fjällräven Classic 2006 Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
avslut1008 Fjällräven classic Fjällvandring 1
CE Fjällräven Classic Fjällvandring 15
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
sulan55 fjällräven c Fjällvandring 3
BeatriceK Fjällräven Vlassic i trekkingsandaler? Fjällvandring 10
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
zzeezz Fjällräven Classiq 2005-2007 Fjällvandring 4

Liknande trådar