Fjällräv som missat Keb!

Suveränt Peter. Det var precis något sånt här jag hoppades på, något som gör "del 4" till något mer än en transportsträcka.
En fråga dock: Vad är det som gör att Lapporten går bort?

HåkanF

Nja, den känns lite enahanda när man är i den, om nåt nu kan bli enahanda i fjällen. Stor, vid dal bara. Den är om något ren transportsträcka.

Tänkte på att sträckan från bron (när man kommit ner från Mårma) bort till Nissunvagge kan vara lite kärv med småbäckar, stig som kan vara svår att hitta i buskage osv. Jag vill minnas att jag gick från Nissunvagges ända i Bessisvagge och bort till Alep/Lulep Honganjirra (stavning??) på en dag.
Fin utsikt över Rautasjaure.

Mvh
Peter P.

Så här en knapp vecka innan avfärd kan det vara dags att lyfta denna tråd igen. Jag har planen - i stort sett - klar. Jag är fullt medveten om att den inte kommer att kunna genomföras. Väder och/eller knän kommer att sätta stopp för detta. Jag kan dela in turen i fyra delar och räknar med att kunna genomföra vissa av delarna i varje fall.
Del 1: Från Nikkaluokta ta så många av trepassledens pass som möjligt.
Del 2: Runda Nallo och via Västra Bossusglaciären närma oss Alesjaure.
Del 3: Via Unna Vistasvaggi, norra Vistasvaggi och Måskomårma upp på Mårma för att sedan fälja någon av kammarna ner till leden.
Del 4: Till Abisko genom någon ab dalgångarna.

Och det är när det gäller del 4 som jag vill ha lite råd. Vilken av dalgångarna är vackrast, mäktigast, intressantast? Vad är det jag bör se/uppleva här?
Ballinvaggi? Nissunvaggi? Cuonavaggi (Lapporten)? Andra alternativ?

Peter P han före mig med beskrivning av lämplig färdväg. Delar hans åsikt. Lapporten är tråkig tycker jag, för lite 'vildmark'.

Skicker med en aptitretare V Påssusglaciären 1500 möh. Snösträngen döljer en 1 meter bred spricka. Jag passerade ovanför.

/Janne

Bilagor

• PICT0409-1.JPG
    PICT0409-1.JPG
    56.7 KB · Visningar: 691
Skicker med en aptitretare V Påssusglaciären 1500 möh. Snösträngen döljer en 1 meter bred spricka. Jag passerade ovanför.
Visst retar den aptiten... Jag får hoppas på rejäl avsmältning de dagar som är kvar. Vad jag förstått finns det ganska mycket snö kvar i de högt liggande delarna. En snötäckt glaciär går jag inte ut på.

HåkanF

Gode tid vad jag vill åka NU! Får dämpa reslusten med att börja plocka fram grejer ikväll tror jag, kanske ät lite frystorkat på balkongen.

Mvh
Peter P.

Ojojoj vad jag känner igen mig i det här... Jag har också några veckor kvar till avfärd, och med lite tur :) så hoppas jag också ta mig förbi Mårma och Ballinvagge i år. Får ta och läsa igenom dina reseberättelser ett varv till under de kommande veckorna för att uppdatera mig på området.

/Pär

Ojojoj vad jag känner igen mig i det här... Jag har också några veckor kvar till avfärd, och med lite tur :) så hoppas jag också ta mig förbi Mårma och Ballinvagge i år. Får ta och läsa igenom dina reseberättelser ett varv till under de kommande veckorna för att uppdatera mig på området.

/Pär

Ja vi kanske springer på varandra igen! :) Jag reser den 27/7 och börjar gå från Årosjokk dagen efter. Planerar att komma till Abisko 5-7/8 ungefär.

Mvh
Peter P.

Ja vi kanske springer på varandra igen! :) Jag reser den 27/7 och börjar gå från Årosjokk dagen efter. Planerar att komma till Abisko 5-7/8 ungefär.
Jag ska ju ta en sväng till - med hustru, syster och svåger. Vi åker från Abisko vid lunchtid den 6 augusti. Jag ska nog ta en titt på era respektive sidor för att se hur ni ser ut. Ni har väl uppdaterade bilder??? ;-)

HåkanF

Mvh
Peter P.

Jag ska ju ta en sväng till - med hustru, syster och svåger. Vi åker från Abisko vid lunchtid den 6 augusti. Jag ska nog ta en titt på era respektive sidor för att se hur ni ser ut. Ni har väl uppdaterade bilder??? ;-)

HåkanF

Det är nog lite för tidigt för att stöta ihop med mig. Jag räknar med att passera de här regionerna under andra halvan av Augusti och avsluta i Abisko någon gång runt den 25:e eller så.

/Pär

Sedan jag läst i tråden Rundtur runt Keb, dyker ytterligare ett par frågor upp.
Hur är det att ta sig över jokken från Unna Vistasjavri? (Unna Vistasjåhkå?)
Är den lättast att ta sig över innan sluttningen ner mot Vistasjohka, eller ska jag närma mig utflödet?
Och att vada Vistasjåhkå, hur är det? Måste jag ända upp mot Cazajavrisjöarna, eller måste jag rentav ner till bron vid Vistasstugan?

Del 2 var visst inte färdigtänkt...

HåkanF

Kan inte hjälpa så mycket med vaden du undrar över, men kan inte tänka mig att jokken från Unna Visttasjavri ska vara några problem.

Däremot ramlade jag över en panoramabild tagen från Kåtotjåkka som visar hela 'baksidan' av mårmamassivet. Ger en ganska god överblick över vilka partier som är mer eller mindre branta.

/Pär

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Någon gammal fjällräv som kanske känner till? Fjällvandring 12
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg