Fjällräv som missat Keb!

MAJJEN; sa:
janstj; sa:
Det du har missat är alla 3-vliga fjällvandrare ;-)

Kebnes måste är enligt min mening:
Sydtoppen.
3-passleden, vilket inkluderar Tarfala.
Mårma.
Singivaggi, vid torrt väder kan östra in/utfarten göras.
Näsketvagge.
Unna Räitavagge.
Nallo - Alesjaure via V Possusglaciären.

/Janne

Har du något förslag på hur en tur skulle se ut som inkluderar samtliga dina "måsten"?

HåkanF

Jadu Håkan alla mina "måsten" kan inte besökas på en tur men följande förslag och alternativ är dock realiserbart:
Med buss från Gällivare till Ritsem. Fråga i STF-stugan om skjuts till Sitasjaurestugan. Bussen går inte längre till Sitas.
Sitasjaurestugan mot Hukejaure tälta några hundra meter öster om leden vid Raktasjokken.
Följ den rösade leden längs Raktasjokk mot Raktasjaure och söder sjö 958.
Vandra via Näsketvagge till Kungsleden. Ta rätt bro, Kårtjevuolle har en bro några hundra meter söder om turistrbron. Följ Durlings led in i Singivagge, bestig Sydtoppen via Durlings led.
Hela Singivagge är en ända stor tältplats, underbart vacker. Vid torrt väder kan man med bra säkerhet passera öster ut. Östar Singivagge är magnifik. Från Kebne till Tarfaladalen vidare via 3-passleden till Kaskasavagge.
Här ställs man inför ett val Mårma eller Nallo.
Väljs Mårma följer man Kaskasavagge öster ut och via bron över Vistasjokken tar man sig enkelt till Vistasstugen. Från den via den markerade leden till Mårmapasset. Vid Mårmastugan finns bra tältplatser, där kan man bestiga flera fina utsiktstoppar i närheten. Därefter till Abisko via Pallinvagge.
Man kan även gå hela 3-passleden från Kaskassavagge via Unna Räitastugan till Nallo. På senare fjällkartor finns det inte någon markering om 'lämplig färdväg' mella Pyramiden och Vaktposten. Detta är en av dom knepigaste passagerna i området. Det finns dock ett bra alternativ att runda Nijas och Paikas. Via Kaskasvagge den markerade leden österut ner i björkskogen till östra Unna Räitavagge. Jokken från Unna Räitavagge vadas några hundra meter inna inloppet till Vistasjokken.
Följ U Räitavagge väster ut till stupet mot Unna Räitastugan. Sikta mot Pyramiden efter 150 meter höjdstigning tag av rakt norr ut mot stugan. Här är det lite svårt, löst underlag skrå och bitvis isigt. Efter U Räitastugan enkel vandring på platta stenar i U Räitavagge mot Nallo.
Från Nallo till Alesjaure via sjön 1235 och Västra Possusglaciären som passeras mitt på där den är barsmält, plan och sprickfri. Fin dalgång från Possusglaciären till Kungsleden och Alesjaurestugorna med gott om tältplatser.

/Janne

janstj; sa:
Jadu Håkan alla mina "måsten" kan inte besökas på en tur men följande förslag och alternativ är dock realiserbart:
Med buss från Gällivare till Ritsem. Fråga i STF-stugan om skjuts till Sitasjaurestugan. Bussen går inte längre till Sitas.
Sitasjaurestugan mot Hukejaure tälta några hundra meter öster om leden vid Raktasjokken.
Följ den rösade leden längs Raktasjokk mot Raktasjaure och söder sjö 958.
Vandra via Näsketvagge till Kungsleden. Ta rätt bro, Kårtjevuolle har en bro några hundra meter söder om turistrbron. Följ Durlings led in i Singivagge, bestig Sydtoppen via Durlings led.
Hela Singivagge är en ända stor tältplats, underbart vacker. Vid torrt väder kan man med bra säkerhet passera öster ut. Östar Singivagge är magnifik. Från Kebne till Tarfaladalen vidare via 3-passleden till Kaskasavagge.
Här ställs man inför ett val Mårma eller Nallo.
Väljs Mårma följer man Kaskasavagge öster ut och via bron över Vistasjokken tar man sig enkelt till Vistasstugen. Från den via den markerade leden till Mårmapasset. Vid Mårmastugan finns bra tältplatser, där kan man bestiga flera fina utsiktstoppar i närheten. Därefter till Abisko via Pallinvagge.
Man kan även gå hela 3-passleden från Kaskassavagge via Unna Räitastugan till Nallo. På senare fjällkartor finns det inte någon markering om 'lämplig färdväg' mella Pyramiden och Vaktposten. Detta är en av dom knepigaste passagerna i området. Det finns dock ett bra alternativ att runda Nijas och Paikas. Via Kaskasvagge den markerade leden österut ner i björkskogen till östra Unna Räitavagge. Jokken från Unna Räitavagge vadas några hundra meter inna inloppet till Vistasjokken.
Följ U Räitavagge väster ut till stupet mot Unna Räitastugan. Sikta mot Pyramiden efter 150 meter höjdstigning tag av rakt norr ut mot stugan. Här är det lite svårt, löst underlag skrå och bitvis isigt. Efter U Räitastugan enkel vandring på platta stenar i U Räitavagge mot Nallo.
Från Nallo till Alesjaure via sjön 1235 och Västra Possusglaciären som passeras mitt på där den är barsmält, plan och sprickfri. Fin dalgång från Possusglaciären till Kungsleden och Alesjaurestugorna med gott om tältplatser.

/Janne

Tack! Jag är i full färd med rödpennan! Vad underbart det är med all denna erfarenhet så lättillgänglig!

HåkanF

avslutad210712

Gäst
janstj; sa:
Vandra via Näsketvagge till Kungsleden. Ta rätt bro, Kårtjevuolle har en bro några hundra meter söder om turistrbron.

Hela Singivagge är en ända stor tältplats, underbart vacker. Vid torrt väder kan man med bra säkerhet passera öster ut.

Väljs Mårma följer man Kaskasavagge öster ut och via bron över Vistasjokken tar man sig enkelt till Vistasstugen. Från den via den markerade leden till Mårmapasset. Vid Mårmastugan finns bra tältplatser, där kan man bestiga flera fina utsiktstoppar i närheten.

/Janne

Några kommentarer.

Först bron - den rätta bron är fin. Den dåliga bron är inte fin *L* så man vet garanterat om man kommit fram till fel bro så sök då reda på den rätta :)

Östra mynningen på Singivagge - har för mig att jag läst att Håkans livskamrat inte direkt älskar branter och då är det här definitivt inte den väg hon kommer att älska oavsett hur torrt det är.

Passagen av Mårmapasset - om man kommer från Vistas skall man inte följa den markerade leden där själva passövergången börjar. Gå istället något hundratal meter österut (sikta mot toppen 1642) så finns det tungor av gräs att följa uppför sidan istället för blockteränngen som är där leden är markerad. Fick tipset av en dansk (hoppas nu att nationaliteten blev rätt för förra gången bommade jag) här på utsidan och vi gick där när vi passerade.

avslutad210712; sa:
(...) har för mig att jag läst att Håkans livskamrat inte direkt älskar branter (...)

Så sant, så sant, men min första Kebnekaisetur (den tidigare högst eventuella men numera högst troliga) kommer gissningsvis att bli min nästa ensamvandring. Både jag och livskamraten tycker att det är bra att jag har varit på plats först.
Tack för nyttig information.

HåkanF

Vilken dalgång ska jag ta?

Så här en knapp vecka innan avfärd kan det vara dags att lyfta denna tråd igen. Jag har planen - i stort sett - klar. Jag är fullt medveten om att den inte kommer att kunna genomföras. Väder och/eller knän kommer att sätta stopp för detta. Jag kan dela in turen i fyra delar och räknar med att kunna genomföra vissa av delarna i varje fall.
Del 1: Från Nikkaluokta ta så många av trepassledens pass som möjligt.
Del 2: Runda Nallo och via Västra Bossusglaciären närma oss Alesjaure.
Del 3: Via Unna Vistasvaggi, norra Vistasvaggi och Måskomårma upp på Mårma för att sedan fälja någon av kammarna ner till leden.
Del 4: Till Abisko genom någon ab dalgångarna.

Och det är när det gäller del 4 som jag vill ha lite råd. Vilken av dalgångarna är vackrast, mäktigast, intressantast? Vad är det jag bör se/uppleva här?
Ballinvaggi? Nissunvaggi? Cuonavaggi (Lapporten)? Andra alternativ?

Ofta blir ju intrycket av en plats så mycket mer positivare när vädret är fint Men Jag passerade Viddajaure i ordentlig blåsväder och med snöblandat (från en ganska klar himmel....) förra året. Folktomt (inga leder) och vackert. Skulle gärna tillbaks dit för lite mer lufsande, kanske försöka ta sig därifrån till Hukesjaure och sedan via Naesketvagge till Singi.

Någon som vet något mer om dessa krokar?

Guorgguvaggi

Ruskajavri

Neasketvaggi

Och området väster mot sitasjaure.

Finns det någon fisk?

Går det att ta sig fram hyvsatt eller är det stenskravel, djupa jobbiga jokkar, andra hinder?

Så här en knapp vecka innan avfärd kan det vara dags att lyfta denna tråd igen. Jag har planen - i stort sett - klar. Jag är fullt medveten om att den inte kommer att kunna genomföras. Väder och/eller knän kommer att sätta stopp för detta. Jag kan dela in turen i fyra delar och räknar med att kunna genomföra vissa av delarna i varje fall.
Del 1: Från Nikkaluokta ta så många av trepassledens pass som möjligt.
Del 2: Runda Nallo och via Västra Bossusglaciären närma oss Alesjaure.
Del 3: Via Unna Vistasvaggi, norra Vistasvaggi och Måskomårma upp på Mårma för att sedan fälja någon av kammarna ner till leden.
Del 4: Till Abisko genom någon ab dalgångarna.

Och det är när det gäller del 4 som jag vill ha lite råd. Vilken av dalgångarna är vackrast, mäktigast, intressantast? Vad är det jag bör se/uppleva här?
Ballinvaggi? Nissunvaggi? Cuonavaggi (Lapporten)? Andra alternativ?

Mysigt, jag drar ditåt om drygt 3 veckor.

Jag skulle stryka Cuonavaggi. Sen blir det svårt att välja för del 4 tycker jag.

Från Aliseatnu om mot Honga och genom Siellavagge (har ingen karta på jobbet, skriver namn ur minnet) och sedan in i Ballinvagge. Honga skall vara topptursmöjligt utan klättring, ska eventuellt prova det själv om några veckor. Utsikten när man kommit upp för branten till platån nedanför Honga är fin, går att tälta där. Sen blir det stenigt en till en bit efter passpunkten (storblock fram till passet har jag för mig). En bit efter passet har jag för mig att det blir mjukare grund (tältbart igen). Vid renvaktarstugan där man tar av i tvärdalen finns en fotbollsplan att slå upp tält på. Från exempelvis Ballinvagge kan man göra topptur på Tjåmåhas. Gå längst in i Ballinvagge och hitta ett mini-tarfala med gläciärer och en glaciärsjö. Ballinvagge är en stendal.

Nissunvagge är i mina ögon en helt annan sak. Längs jokken en frodig och grön dal. På sydsidan lite småglaciärer (har inte varit dit, bara följt jokken). En hel del småtoppar att göra dagsutflykter på. I norrändan blir jokken en djup ravin. Om man när där och håller sig på sydsidan kan man ta sig bort till gamla tältlägret och sova en natt i den restaurerade tältkåtan. För mig är det ett måste (STF kretsen i Kiruna har restaurerat den, frivillig betalning med pg).

En annan sak som brukar bli småmysig är att tälta sista natten innan Abisko vid tältlägret vid Nissunjokks utlopp i Abiskojokken. Där brukar det bli samtal, pipa, en whiskey runt elden i vindskyddet med andra vandrare.

Så du har 2 härliga valmöjligheter tycker jag. Jag har samma problem. Eventuellt går jag upp mot Honga och ser om det går att ta sig över till Nissunvagge där, verkar j-kla brant men man vet aldrig.

Gode tid vad jag vill åka NU! Får dämpa reslusten med att börja plocka fram grejer ikväll tror jag, kanske ät lite frystorkat på balkongen.

Mvh
Peter P.

Hela Singivagge är en ända stor tältplats, underbart vacker. Vid torrt väder kan man med bra säkerhet passera öster ut. Östar Singivagge är magnifik.

/Janne

Turistbron är då den sämre eller? Är det den som är utmärkt på kartan?

Ser att det är ganska brant i siellajohka, är det därför det skall vara torrt? Jag tänkte gå åt andra hållet uppför. Är det riktigt jävligt eller? Jag får det till 160 höjdmeter på en km. Någon senare inläggare meanr på branta stup? Är det klättring som gäller?

Ser att det är ganska brant i siellajohka, är det därför det skall vara torrt? Jag tänkte gå åt andra hållet uppför. Är det riktigt jävligt eller? Jag får det till 160 höjdmeter på en km. Någon senare inläggare meanr på branta stup? Är det klättring som gäller?

http://web.comhem.se/henrsand/hike/keb06/out.html från och med bild tnb44633.jpg finns några bilder på Silverfallsravinen och branten där leden går upp.

Vi gick aldrig ända upp men det såg inte så farligt ut när vi var där. Det var då helt torrt och som synes bra väder.

Mysigt, jag drar ditåt om drygt 3 veckor.

Jag skulle stryka Cuonavaggi. Sen blir det svårt att välja för del 4 tycker jag.

Från Aliseatnu om mot Honga och genom Siellavagge (har ingen karta på jobbet, skriver namn ur minnet) och sedan in i Ballinvagge. Honga skall vara topptursmöjligt utan klättring, ska eventuellt prova det själv om några veckor. Utsikten när man kommit upp för branten till platån nedanför Honga är fin, går att tälta där. Sen blir det stenigt en till en bit efter passpunkten (storblock fram till passet har jag för mig). En bit efter passet har jag för mig att det blir mjukare grund (tältbart igen). Vid renvaktarstugan där man tar av i tvärdalen finns en fotbollsplan att slå upp tält på. Från exempelvis Ballinvagge kan man göra topptur på Tjåmåhas. Gå längst in i Ballinvagge och hitta ett mini-tarfala med gläciärer och en glaciärsjö. Ballinvagge är en stendal.

Nissunvagge är i mina ögon en helt annan sak. Längs jokken en frodig och grön dal. På sydsidan lite småglaciärer (har inte varit dit, bara följt jokken). En hel del småtoppar att göra dagsutflykter på. I norrändan blir jokken en djup ravin. Om man när där och håller sig på sydsidan kan man ta sig bort till gamla tältlägret och sova en natt i den restaurerade tältkåtan. För mig är det ett måste (STF kretsen i Kiruna har restaurerat den, frivillig betalning med pg).

En annan sak som brukar bli småmysig är att tälta sista natten innan Abisko vid tältlägret vid Nissunjokks utlopp i Abiskojokken. Där brukar det bli samtal, pipa, en whiskey runt elden i vindskyddet med andra vandrare.

Så du har 2 härliga valmöjligheter tycker jag. Jag har samma problem. Eventuellt går jag upp mot Honga och ser om det går att ta sig över till Nissunvagge där, verkar j-kla brant men man vet aldrig.
Suveränt Peter. Det var precis något sånt här jag hoppades på, något som gör "del 4" till något mer än en transportsträcka.
En fråga dock: Vad är det som gör att Lapporten går bort?

HåkanF

Detta är inte turistbron (bifogad bild). Den rätta finns några hundra meter uppströms. Jag har dock gått över här!?

Östra Singivagge är bitvis mycket brant, och med gräs som underlag. Ett fall här kan få allvarliga konsekvenser. Jag skulle inte gå ner här om det är blött på marken. Att gå uppför är enklare tycker jag. Inget vägval för oerfarna!

/Janne

Bilagor

• PICT0195.JPG
    PICT0195.JPG
    75.5 KB · Visningar: 1,350
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Någon gammal fjällräv som kanske känner till? Fjällvandring 12
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg