Fjällkartor i tyvek

Beror på

vilken typ av fjälltur man gör. Vid toppbestigningar och annat finlir är en 1/25 000 bättre. Rör man sig utmed dalar och inte trixar utanför leder klarar man sig hyggligt med 1/100 000.

Thure

vilken typ av fjälltur man gör. Vid toppbestigningar och annat finlir är en 1/25 000 bättre. Rör man sig utmed dalar och inte trixar utanför leder klarar man sig hyggligt med 1/100 000.

Thure

Förutsätter inte det att 1:25000-kartan har mer information än 1:100000-delen? I fallet med Tyvek-kartorna som kom i början av 2010 var de endast en uppförstoring av 1:100000-delen. Inget var vunnet mer än att informationen var mindre kompakt.

Enligt mitt tycke så är det inte för trångt med den information som finns på 1:100000-delen.

Normalt är det

mycket mera information på en storskalig karta.

Men det verkar inte finnas så många områden i Sverige där så mycket kartdata finns tillgängligt. Men det finns orienteringskartor i 1/25 000 här och där och Kebnekaise högfjällskarta är i den skalan och den är rätt detaljerad.

Thure

Har köpt Utekartans Kebnekaiseblad. Det större skalan ger absolut ingenting mer än ett större "lakan". Det är exakt samma information som på 1:100 000 kartorna (BD6).
Hade jag känt till Calazokartorna innan beställning hade jag inte köpt dessa!

//Bengt

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg