På svenska sidan verkar det som en ren uppförstoring av BD6 och jag kan inte hitta några egentliga skillnader alls från mitt senaste blad (2006, vaden är borta där också). Verenda hus, kåta, stig mm finns med på samma position och samma namn. Exakt samma toppar är namn- och höjdangivna m.m. Även om det säkert finns några uppdateringar på grund av nyare data så bygger den helt klart på samma grunddata.
Däremot på norska sidan så skiljer det rejält, framförallt med mycket mer detaljer i höjdkurvorna (samma ekvidistans, 20m, dock - vilket känns tillräckligt). Även stavningar av namn, höjdangivelser och liknande skiljer marginellt mot BD6. Förmodligen har de utgått från norska kartdata där.
Kunde man få samma fina höjddata på svenska sidan så skulle jag kunna tänka mig att det kunde vara motiverat att köra 50000-del, men som det ser ut nu så skulle jag nog föredragit att vara kvar på 1:100000.
Hanteringsmässigt är ju dock Tyvek ett gigantiskt steg framåt vilket jag erfarit efter flera års flitigt användande av SSSKs Tyvek-kartor runt Stockholm.
För alla gramjägare så väger båda bladen (dubbelsidiga, dvs alla fyra områdena täcks) tillsammans 76g vilket är ~10g mindre än BD6.
Hoppas att de säljer bra av den här så att det kommer en uppföljning över BD10 också