Fjällkartor i tyvek

Jag mejlade dem som står bakom Utekartan och frågade om de hade några planer på att ge ut fjällkartor i tyvek.

Och svaret jag fick var att det har de.

Till hösten ska de komma. Bladindelningen tycks vara oklar. Men det verkar som om de är tacksamma för synpunkter.

BD6 och BD10 känns som om de ligger högt på önskelistan. Men i princip borde man väl kunna täcka in hela området mellan Kvikkjokk och Abisko, tycker jag.

Vad säger ni?

Alla fjällkartor är intressanta

Men mest folk och kartbehov kanske det är i Dalarna-Härjedalen-Södra Jämtland samt Hemavan- Vindelfjällen Padjelanta Sarek Stora Sjöfallet och Kebnekaisefjällen.

Thure

Jag mejlade dem som står bakom Utekartan och frågade om de hade några planer på att ge ut fjällkartor i tyvek.

Och svaret jag fick var att det har de.

Festligt nog fick jag samma svar när jag frågade för både ett och två år sen..
Jag hoppas de kommer nu, man kan väl tycka att efterfrågan på vissa fjällområden borde vara minst lika stor som för de anpasaade skridskokartor som tryckts hittills?

Per

Nu när Norstedts lägger ner Kartförlaget till årsskiftet så kanske aktörer som Utekartan får det lättare?

Finns det ingen som är intresserad av att trycka resten också (fastighetskartor, terrängkartor, vägkartor, mm)? Lantmäteriet ska i alla fall inte syssla med sådant enligt generaldirektören.

...fundring

En god ide Torbjörn men finns kundkretsen?

Fastighetskartan torde ha en rätt liten kundkrets som den ser ut idag - men det är klart om man får möjlighet att designa sina egna kartor med data från olika karttyper enligt egen önskan och behov och sedan få den tryckta på Tyveck så...

Problemet är väl bara att vi som önskar den där speciella kartan och sedan får den på Tyveck knappast blir någon frekvent återkommande kund. Det märker jag inte minst själv nu när jag försett mig av ett flertal Tyveck kartor över Mälardalen. Inte köper jag nya trots att det finns nyreviderade... Snål som man är ;-)

Men jag välkomnar nya aktörer - måhända kan vi snart få se grönsaksbladet med fastighetsgränser inlagda - väldigt användbart när man som jag släpar grupper ut i skog och mark.

Vänligen/Dag.

Festligt nog fick jag samma svar när jag frågade för både ett och två år sen..
Jag hoppas de kommer nu, man kan väl tycka att efterfrågan på vissa fjällområden borde vara minst lika stor som för de anpasaade skridskokartor som tryckts hittills?

Per

Nu kommer fjällkartor för Jämtlandsfjällen.
kartliv.blogspot.com

/ Bertil

Kanske beror

det på om många köper Norra Härjedalen och sydvästra Jämtland.

Men i Norrbotten kanske det är lämpligare med 1/100 000?

Thure

Hurra!

Idag låg de nya Abisko-Kebnekaisekartorna och väntade i ett brev på hallgolvet. Känns väldigt skönt att slippa tänka på att inte blöta ner kartan i sommar, men lite ovant att gå på 1:50000!

Idag låg de nya Abisko-Kebnekaisekartorna och väntade i ett brev på hallgolvet. Känns väldigt skönt att slippa tänka på att inte blöta ner kartan i sommar, men lite ovant att gå på 1:50000!

Hej Pär,

Hur uppfattar du kvalitén på kartorna? Tyvärr så har inte utekartan.se inte någon bra närbild på en karta.

Vad har du gått på tidigare?
(Alltså, finns det något annat än 1:50000 och 1:100000?)
/Okunnig :)

Oj, vad spännande!

Men jag undrar om det är det något annat än en uppförstorad 1:100000? Är ekvidistansen till exempel en annan?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg