Fixa Biltemas cykelväska

Ang Biltemas "skit" väskor

sus-cam.jpg


Vissa järnhandlare har även liknande lister i 20 X 1.5mm rostfritt vilket är starkare men tunnare.
Swima.se har har liknande rem med krok, räls, krokar och andra reservdelar från Ortlieb som kan funka.
 
Idag fick jag svar från Biltemas kundtjänst, och de har lovat att skicka hem några extrafästen på posten.
 
Man ska inte ropa hej... nu fick jag ytterligare ett svar från Biltema där de hänvisar till att man kan beställa extrafästen själv (artikelnummer 271891).

Så var det med den Goodwill-känslan... Det blir nog till att förstärka själv för att slippa ett haveri under semestern.
 
Vad är det för idé att beställa och montera nya krokar om de ändå inte håller?
Om du är missnöjd är det väl bättre att reklamera och inse att du får vad du betalar för istället för att klaga på kundtjänst. ;)
 
Min tanke var att om jag har tex 4 krokar istället för 2 så blir det mindre belastning på respektive krok och därmed borde de hålla längre.

Att jag "klagar på kundtjänst" beror enbart på att de först lovade att skicka nya krokar, och sedan tog tillbaks detta 45 minuter senare, det tycker jag inte är bra kundbemötande.

Jag inser naturligtvis att jag inte får samma kvalitét som om jag betalar det dubbla, men väskorna ska inte vara obrukbara för den sakens skull.

Reklamera gör jag om de går sönder, i detta fall var det fråga om förebyggande underhåll.
 
Släng skiten och köp

nya Ortleib på www.globetrotter.de.

De har alltid bra pris på sina classic cykelväskor så här års. I år liksom förra året säljer de orange/svarta fram, bra och styrstångsväskor till nästan halva priset mot i Svedala trotts pecetans fall. De skickar till dörren för mindre än 20 Europengar.

Har handlat av dem och det är inga problem men de drar pengarna DIREKT från kontot så ha täckning.

Stiffe
 
Såhär blev det

Vädret har ju varit bra för pyssel i stället för cykling de seste dagarna!

Nu har jag satt krokarna från Clas Ohlsson på väskan. 2 st 4mm skruvar genom originalets skena och väskans "ryggplatta". Bricka och mutter på insidan. Fick klippa av och fila till skruvarna inne i väskan. Fick också slipa ner låsarmen i krokarna så att de skall kunna stänga över pakethållaren. Jag slipade med ett Dremelverktyg och på fri hand, därav den inte perfekta finishen. Kanske en timmes jobb sammanlagt och 80.- i material.

Visst kunde jag köpt en Ortleibväska i stället men jag tycker att det finns ett värde i att fixa såna här saker - gå och fundera lite, tita på olika lösningar, prova sig fram.
 

Bilagor

  • P7091017.jpg
    P7091017.jpg
    31.8 KB · Visningar: 974
Senast ändrad:
Ser ju ut att kunna hålla betydligt längre än orginalfästet.

Själv har jag bunkrat upp med lite öppningsbara buntband inför långcyklingen för eventuella fältreparationer, jag ska nog försöka avlasta i förebyggande syfte också.
 
Glöm inte att tejpa/sätta en plastbit på din pakethållare där krokarna kommer sitta, vibrationerna från när du cyklar kommer äta upp pakethållaren med metallkrokr. Snygg finish blev det dock!
Cyklade med likadande Biltemaväskor, 2 back 2 fram. Tejpade så att krokarna passade perfekt så att de inte kan ryckas med ner, och att spänna med remmar så att det är de som tar tyngden, inte krokarna,
Vänligen
T
 
reservationer?

Då följer de inte EU:s regelverk. De får inte dra pengar förrän de skickar ordern. Läge att anmäla?

Drar de verkligen pengar eller är det bara en reservation? Reservationer är väl tillåtna för det gör många kortbolag för att försäkra sig om att kontot inte är tomt, t ex ala hotel jag bott på gör så (iofs mest utanför EU).

/Patrik
 
Enkelt fixat

Hej, jag var ju tvungen att bli medlem för att skriva ett svar.... I varje fall, jag har samma väskor och använder dem mycket och med tung last. På den ena gick en krok av men jag tog en s-krok i metall, ca 3 cm lång, med ögla i ena änden. Med hjälp av en två tänger vred jag öglan så den kom vinkelrätt mot kroken, skruvade fast öglan där den trasiga kroken suttit och böjde ut själva krokdelen lite så den passade på min pakethållare. Jag har haft det så i över ett år nu, och jag lassar mina väskor mycket fulla med post eller mat eller liknande och kroken har inte visat någon tendens till att "krokna" :)) Nu fungerar ju den ena haken fortfarande, jag vet inte hur det skulle funka att ersätta båda originalhakarna eftersom de ju låser fast väskan vid pakethållaren och det gör ju inte en s-krok. Möjligtvis skulle det gå att använda någon typ av karbinhake. Det får jag väl fundera på när den dagen kommer.
Jag försökte hitta en bild på en sådan krok som jag använt men utan succé. Min kamera är trasig och ivägskickad på reparation så jag kan inte ta någon bild heller. Hoppas du ändå förstår hur jag menar. Susann
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg