Fixa Biltemas cykelväska

Välkommen till Utsidan!

S-krok, har det nåt med gardiner att göra? Vill minnas att jag sett såna i dom sammanhangen.
 
Klubben för nödlösningar

Ny medlem. Jag följer den här diskussionen med stort intresse, eftersom jag själv just köpt både fram och bakväskor från Biltema. (Jag tyckte det är hutlöst att betala nästan 3000 för Ortliebs väskor... Biltema gick på 1000 kr.)

Mina lowrider-ramar för framväskor är anpassade efter Ortlieb (tror jag) och passar inte Biltemas framväskor.

Då kan en lösning se ut som på bilden.
Jag har plockat bort plastfästena och ersatt dem med av billiga slangklämmor av stål. Efter montering känns det väldigt robust. Fixerat med buntband (stripers). Skyddar ramen med gaffatejp.

En uppenbar nackdel är att det inte går att plocka av väskorna under resan... jo, okej, det GÅR, men det tar tid. :)

För bakväskorna på pakethållaren passar inte slangklämmor så bra. Om jag inte kommer på någon bättre lösning så kör jag på befintliga Biltema-fästen och förstärker med buntband och remmar.

Jag ska cykla en vecka på Gotland. Ska försöka att ge feedback här på forumet efter resan. Ni kan även maila mig om ni har specifika frågor.
 

Bilagor

  • cykel.jpg
    cykel.jpg
    23.3 KB · Visningar: 967
LIte mer tips.

Vill tillägga att jag nu förstärkt bakväskorna med likadana slangklämmor, storlek 22-23 och det känns även där mycket robust. Nackdel: krångligt att plocka av/på. Jag har dock innepåsar som jag lyfter ut en och en vid stopp, om nödvändigt.

Återkommer när jag är hemma igen.
 
En sista kommentar...

... det är absolut inte krångligt att göra detta. Det tar cirka 1 minut att sätta dit och skruva på, genom att föra klämman under väskans ”krokplatta”.

Slangklämmor kostar runt 20kr paret.
 
Så där, hemma från en veckas tur med min cykelväskor. Funkade hur bra som helt med fästena. Lyfte av väskorna varje kväll men lät de sitta på hela dagarna. Hade fundering på att ta med avtagbara buntband, men struntade i det. Tänkte att det mesta skulle fixa sig med snöre, men jag behövde aldrig laga de. Tätt höll de mot regn och väta också, det regnade rätt mkt.
 
Feedback från cykelresa med Biltemas väskor.

Jag har nu kört nästan 500 km, varav hälften på gropiga grusvägar, och Biltemas fram+bakväskor (fullpackade) satt som gjutna med hjälp av slangklämmorna.

Jag råkade på ett kraftigt regnväder under resan och innehållet i väskorna var snustorrt efteråt.

Biltemas väskor kostar 30 procent av ex. Ortliebs. För er som liksom mig själv inte är ute på vägarna mer än några veckor om året så kan jag verkligen rekommendera dem.
 
Vi har nu kört vår långtur på 69 mil med Biltemaväskorna (bak), nästan 10kg packning per väska.
Det har regnat rikligt vissa dagar och nätter.

Jag gjorde en förstärkning med ett öppningsbart buntband vid varje standardfäste ungefär som på bilden ovan, och det har fungerat utmärkt, inget tecken på skador eller förslitningar.

Vattentätheten är också helt klanderfri.

Så om man kan leva med att komplettera med 2 buntband/väska ser jag ingen anledning till att köpa någon av de dyrare modellerna om man inte har speciella krav på extrafack eller andra finesser Biltemaväskorna saknar.
 
Ett år senare

och ett halvårs jobbpendling med tung portfölj (dator + papper) i Biltemaväskan. Hade anledning att lyfta av väskan idag och kan konstatera att:
- det har hållit och fortfarande är vattentät
- den är lite blekare
- fjädrarna till låsflärparna på krokarna jag monterat har försvunnit (skakat loss?). Jag har kvar ett av originalspännena och det har räckt för att inte väskan ska hoppa av.
 

Bilagor

  • P7092757.jpg
    P7092757.jpg
    61.9 KB · Visningar: 1,121
Har kört närmare 100 mil med mina biltema framväskor, inte ett enda problem än så länge. Kör också med orginalkrokarna. Allt jag gjort är att jag vänt lowridern ut och in (så att det runda röret hamnar mot ekrarna = krokarna fäster väldigt bra) och har spännband runt väskorna och lowridern nertill så att de inte studsar runt.

Vattentäta är de som alla andra påpekat. Något större skulle de kunna vara. Men klart prisvärt!
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg