I norge er du hjertelig velkommen til både å jakte,fiske og plukke bær uavhengig om man er norsk, svensk eller for den sags skyld polsk. Hvor man kommer fra spiller jo ingen rolle. Naturen er for alle!!!
Når det gjelder scooterkjøring og annen motorferdsel i naturen har vi i norge så vidt meg bekjent et vesentlig strengere regelverk enn i sverige (heldigvis). Men altså for de seom orker å slite seg inn i øde utilgjengelige områder er det fritt frem for å fiske og høste av naturens frukter!
Jeg respekterer selvfølgelig deres lover, men kan ikke si jeg har noen forståelse for dem. Men misforstå meg ikke, jeg bryter ikke reglene selvom jeg synes de er noe tull.
Men regler folk ikke kan se noen fornuft i kan jo i seg selv være ødeleggende! Er det virkelig ingen svensker som kan se at reglene burde/kunne vært annerledes????uten at dette går ut over hverken samene, naturen eller fiskebestandene???
At samene skal ha sine rettigheter er jeg selvfølgelig 100% enig i. OG når jeg fremmer midt synspunkt rundt disse fiskeforbudene er det jo ikke for at vi nordemenn skal kunne fiske overalt i sverige. Jeg snakker jo om almenheten uavhengig om man er svensk eller norsk.Jeg uttaler meg ut fra mitt norske ståsted, men taler jo like mye svenskenes sak!
Som sagt samene skal ha sine rettigheter, og jo du har helt rett; vi nordmenn bor i norge ikke i sverige
(selv om en hel del nordmenn også bor i sverige) Å peke på dette blir jo bare usakelig og dumt. Som svensk fiske/frilufts turist har du jo nøyaktig de samme rettightene som meg her i vår norske natur, på samme måte som jeg har det i sverige, og slik vil det jo heldigvis altid være!
Jeg kjønner ikke at dere svensker ikke er litt mer skeptiske til disse forbudene???? Det er jo ingen fornuftige forvaltnings argumenter/årsaker som bør tilsi et slikt forbud?Hvorfor i all verden skal ikke du kunne ta noen kast i et godt fiskevann langt inne i Sarek, når fiskebestanden bare har gått av å bli fisket på? Samene beholder jo alikevel sine garnrettigheter++ og inntekter på dette, itilleg kan de tjene noen kroner på å selge fiskekort. Det er jo en VINN VINN SITUASJON???
Det viktigste er jo at flest mulig bruker og blir glad i nasjonalparkene? Noe forbudene til en viss grad kan bidra til å forhindre iallefall for enkelte grupper. Vi er jo alle ulike (heldigvis), og hvorfor skal nasjonalparkene i sverige kun være for de som liker å vandre,bestige toppe, fotografere etc?, mens de som verdsetter akkurat det samme, men synes det å kunne fiske litt på ferden gir hele turen/oppleverlsen en vesentlig ekstra dimensjon-ikke kan utøve sitt friluftsliv i samme område???
Jo flere som har et forhold til og er glad i et område, jo flere vil også værne og ta vare på området!!! Skummelt å ha regler som diskriminerer enkelte former for friluftsliv!!!???
[Ändrat av masvean 2005-03-05 kl 17:46]