dave1; sa:Smärta känner dom uppenbarligen, eller kanske snarare smärtimpulser beroende på hur man ser det. Även encelliga organismer har ju förmåga att reagera på nociceptiva input. Fiskhjärnor är bland de primitivaste bland de ryggradslösa djuren och jag tvivlar starkt på att de upplever smärta på samma sätt som vi människor gör. Men detta har det skrivits mycket om..
Håller med dig här, några mänskliga smärtförnimmelser är det inte tal om. Frågan är väl lite tillspetsat om fisken 'lider' eller inte. Antar att denna fråga fortfarande tillhör filosofins domän och att vi fram till fler naturvetenskapliga bevis, åt endera hållet, presenteras lugnt kan blöta våra krokar i samma stil som förut. Men vi bör ändå vara vaksamma då det gäller frågor som dessa eftersom fisket, för oss sportfiskare, är ett rent och skärt nöje.
Självklart ska man dock sträva efter att minimera den stress man utsätter fisken för och inte drilla i onödan eftersom lång drillning påverkar överlevnaden negativt. När jag fiskar så försöker jag se det som att jag fiskar på en begränsad populution i en viss lokal och inte på individuella fiskar. Om man accepterar fiske över huvud taget vilket jag gör så tycker jag att c&r är etiskt riktigt utifrån populationen.
Bra argumenterat.
Vill bara tillägga att så länge antalet fiskar som drillas är detsamma vid C&R-fiske som vid matfiske är självklart C&R att föredra. En stressad fisk är mer levande än en död