Självmordsbombaren får sitt : Paradiset i himlen...
Sist jag kollade så gällde nog den internationella och pankulturella moralkoden att det inte riktigt är nån god gärning att döda människor, utan snarare tvärtom. Men jag kanske har missat nåt.
Med den nu ack så populära relativismen som ram för diskussioner så kan de fortgå i evig rundgång. Och ingen blir något klokare.
"Finns det osjälviskhet under si och så förutsättningar" är mer fruktsamt.
Annars:
Dumbom1 -Själva exixtensen är självisk. At dra ner syre i lungorna är en självisk handling för att främja fortlevandet av den organism som är du--själviskt.
Dumbom2 -Nej. Personen inandas syre för att hålla liv i den organism som är den för att kunna fortsätta sina uppoffrande handlingar till gagn för andra människor. Alltså är det osjälviskt av den personen att andas.
Dumbom1- Men personen får ut något av att göra uppoffringar för andra: en känsla av tillfredställelse. Alltså är det själviskt av den personen att andas och främja fortlevandet av sin organism så personen ska kunna uppfyllas av en känsla av tillfredsställelse för att ha egerat uppoffrande.
Dumbom2 -Ungefär samma som mitt förra svar.
Dumbom1 -Jag också
Utomstående3 -Håll käften!
Sist jag kollade så gällde nog den internationella och pankulturella moralkoden att det inte riktigt är nån god gärning att döda människor, utan snarare tvärtom. Men jag kanske har missat nåt.
Men här var det ju tal om den religiösa moralkoden, som ju lever sitt eget liv ibland.
Nja... att bryr sig om sina barn gör man för att det gagnar fortlevnaden av ens egna gener. Det är ju liksom det det hela går ut på... Att maximera sina egna chanser att få barnbarn.
Som alltid, så är det hela en definitonsfråga; vad menar man med osjälviskt. Innan man har det klart för sig är det väl inte lönt att ställa frågan?
Det finns inga bevis för att någon altruism existerar.
Nu vet jag i och för sig inte hur man skulle kunna lyckas bevisa det.