• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Finns det osjälviska människor ?

Min slutsats är att det inte finns, har aldrig funnits någon människa som helt osjälviskt gjort något för någon annan, eller andra människor.

Jag anser helt övertygad att det alltid finns en vinning av något slag varför någon gör något för någon annan människa, eller andra människor.

Känner ni någon som som gör något "gratis" ?, givetvis säger den ju själv att den har inget för det,det vimlar av sådana personer, men det stämmer inte alls om man tänker efter en liten stund.

Är det någon som kan tala om att jag har fel ?, är jag för pessimistisk ?
 

Bilagor

  • soppa.jpg
    soppa.jpg
    27.8 KB · Visningar: 249
Det tror jag tyvärr inte... Kanske lite svart syn men jag har aldrig träffat på en helt genomosjälvisk människa. Visst har vi alla små ögonblick av osjälviskhet men de flesta sker nog med någon baktanke. "Jag kliar din rygg, du kliar min..."

Hmm...kanske funkar det i förälder-barn-relationer. Man läser ju om föräldrar som offrar livet för sina barn - det måste ju ändå räknas som osjälviskt! (I de dagliga situationerna så finns ofta någon baktanke; "om jag ammar dig så kommer du bli mätt och somna, då får jag lite tid för mig själv" (Hugo 5veckor sover just nu i vagnen, mätt och belåten. Mamma surfar själviskt på utsidan.) )
 
Att bry sig om sina barn är nåt som man gör för att det gagnar barnen, mig själv o omgivningen.

Alltid försent så inser man att man brytt sig för länge, det är dags att de flyttar hemifrån,( tips : när verksamheten börjar likna en hotellverksamhet med "all inclusive", med gamla dinasarurier som personal, )vips så klarar de allt själva,matlagning,disk, gå ut med sopor,handla, tom städningen klarar de galant, undrar vad som händer i huvet den dan de flyttar...


Det finns rara gamla tanter som står i ur o skur o ger en hjälpande hand åt utsatta, fyllon,knarkare etc, osjälviskt ?, nja, hon ses av omgivningen som en fin människa som kan göra något bra för utsorterade människor i samhället, får ständigt höra i umgängeskretsen bland de andra fina damerna att hon är en förträffligt fin människa,men hon skulle inte tveka att ringa polisen om nåt hjemlöst fyllo skulle tälta på hennes gräsmatta...
 
Senast ändrad:
Med den nu ack så populära relativismen som ram för diskussioner så kan de fortgå i evig rundgång. Och ingen blir något klokare.

"Finns det osjälviskhet under si och så förutsättningar" är mer fruktsamt.

Annars:

Dumbom1 -Själva exixtensen är självisk. At dra ner syre i lungorna är en självisk handling för att främja fortlevandet av den organism som är du--själviskt.
Dumbom2 -Nej. Personen inandas syre för att hålla liv i den organism som är den för att kunna fortsätta sina uppoffrande handlingar till gagn för andra människor. Alltså är det osjälviskt av den personen att andas.
Dumbom1- Men personen får ut något av att göra uppoffringar för andra: en känsla av tillfredställelse. Alltså är det själviskt av den personen att andas och främja fortlevandet av sin organism så personen ska kunna uppfyllas av en känsla av tillfredsställelse för att ha egerat uppoffrande.
Dumbom2 -Ungefär samma som mitt förra svar.
Dumbom1 -Jag också
Utomstående3 -Håll käften!
 
Vad är problemet? Unnar ni inte den som gör gott att själv vinna nånting på det? Är inte det väldigt själviskt av er?

Är det inte fantastiskt att det alltså finns en vinning både för den som gör gärningen och den som tar emot den? Det är ju ett helt lysande system, inser ni inte det?

Som vanligt inom rödvinsfilosofin är alltså frågan felställd, problemet obefintligt eller svaret självklart. QED.
Nästa fråga!
Hönan eller ägget? Ägget såklart!
Nästa!
Halvtomt eller halvfullt? Glas ska bara fyllas till hälften, alltså är det fullt.
Nästa!
 
tillbaka till svaret på blåbärstjuvarna.. trots digitalklockor och papperslappar som betalningsmedel så är vi hårlösa apor, det handlar till "syvende og sids" om överlevnad..
 
Alltså, alla människor har en baktanke med allt de gör...

Vad är syftet med livet på jorden ?, måste det finnas ett syfte ? om syftet är att vi ska gå via evolutionen dit vi ska, varför når man aldrig fram dit ?, vad händer när vi gör det ?, hur vet vi att vi nått dit ?vem har bestämt målet ?........faan här skulle de va gott me rödtjut...för filosofins skull....;)