Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar?

Vill du lära dig om burkar, muggar, kokkärl som passar ihop råder jag dig att besöka friluftsbodarna i storstäderna, bara i Malmö finns det 1/2 dussinet, samt utrustad med skjutmått, tumstock och anterckningsmaterial gå igenom sortimentet. Bodarna i grannländerna har än mer.

go tur

Det har tagit tid för mig själv att få till en kompakt packning, till viss del speciellt köksutrustningen, och jag kan inte se att det finns någon möjlighet att få "lära" sig någonstans om det. Det effektivaste man kan göra antagligen, är att titta på hur andra har gjort med deras saker när de tycker de fått till bra. Du får söka dig fram och försöka hitta exempel på utrustning som passar dig, och så köpa exakt samma grejer. Tipset tidigare om facebookgruppen Ultralätt utrustning är bra, där finns det en del (många) som nördat ner sig totalt på att få kompakta köksgrejer, och ja, precis allt annat också.

Men själv på egenturer har jag ofta en bred aluminiumkastrull på kanske drygt en liter, och däri har jag kök, tändare, sked, diskborste och diskmedel (jag äter efterrätt ibland och vill få grytan ordentligt ren... :) ), tamoj, gasbehållare, kryddor, och vindskydd. Väldigt sällan, men ibland också en nedkapad liten slickepott för att lätt få helt rent i kastrullen. Känns som jag glömt något men kommer inte på vad, om det nu faktiskt är något. På kastrullen ett lock av en engångs pajform. Runt kastrullen är undre halvan av grytmysaren, gjord i liggunderlag, och så ett lock till grytmysaren gjord av termoreflekt över det hela.

Det blir inte värst mycket luft i det här, det är som ett tredimensionellt pussel i kastrullen där sakerna måste läggas helt rätt och likadant hela tiden. Kopp/mugg har jag separat så den i sin tur går att pussla in i packningen i ryggsäcken. Muggen är ofta fylld med malet kaffe, eller kanske en påse nötter, eller något annat i snacks eller matväg. Oftast ingen luft alls där överhuvudtaget.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg