Fikaluckan,bra eller dåligt?

Tyckte när "fikaluckan" dök upp att det inte gick å paddla en kajak utan en! Men har faktiskt ändrat åsikt! Tycker man fyller den med massa onödiga prylar(svårt få upp det du vill ha) Fikaluckan stjäl vettigt packutrymme du behöver vid flerdagarspaddling! Bättre fästa fickor på insidan kajaken tycker jag! Å fikaluckan framtill som nu nästan alla kajaker ska ha tycker jag tvingar isär benen å hindrar en vettig centrerad å tight benhållning ;)

/Janne

Jag håller med om att fikalucka bakom sittbrunnen stjäl annat packutrymme, samtidigt som det är svårt att fylla detta utrymme på ett vettigt sätt (oftast inte så stor öppning). Meckigt att komma åt innehållet på sin egen kajak vid paddling också. Skulle gärna bli av med detta skott och få ett större "stora packutrymmet".

Bästa lösningen tror jag skulle kunna vara den fikalucka bakom sittbrunn som jag sett med flexibelt skott bakåt. Kanske var det t o m så att hela utrymmet var i nylonväv eller nåt som i vilket fall innebar att det inte var i vägen annat än i den mån det utnyttjades. Kanske är det Skim som har den lösningen?

Fast å andra sidan säger väl det en del; bästa lösningen är alltså den där utrymmet går att "fälla undan" helt så att det funkar lika bra som om man inte har nån fikalucka! Då kan man ju lika gärna vara utan.

I någon mån är det väl en vanesak, men det man har i fikaluckan för att "lätt" kunna få fram under färd, tycker jag väl är lika bra att ha i sittbrunnen. Men andra tycker förstås annorlunda, särskilt de som har en trång sittbrunn.

Jag tycker verkligen att en fikalucka tillför värde till kajaken. Fast jag vill ha den framför sittbrunnen, inte bakom, så jag kan se vad jag ska plocka upp. Den behöver inte vara stor alls. Det jag vill få in i den är kamera, lite choklad och andra småprylar som kan behövas under färd och som inte får bli blött. Lägger man det i sittbrunnen så blir det alltid blött, förr eller senare (jag har fortfarande inte hittat ett kapell som håller helt tätt).

Att den stjäl för mycket utrymme håller jag inte med om. Den behöver som sagt inte vara särskilt stor.

Fikaluckan

Fikaluckan som är bakom sittbrunnen är ett dåligt mode. Revals lösning med flera stora luckor gillar jag dock, fler borde göra så. Att ha en framför sittbrunnen är trevligt då man lätt kommer åt. Om man bara kör dagsturer så funkar det med liten fikalucka bak men med långfärdspackning krånglar det bara till det. Brukade ta konserver och öl i fikaluckan./BL

Jag använder min fikalucka på både korta och längre turer.

Lite beroende på vädret finns där överst nödgodis, en sydväst, regnjacka, mössa/buff, handskar, en macka. Dessa kan jag nå från sittbrunnen utan problem. På däck har jag så lite som möjligt, dvs karta, vattenflaska, svamp, solglasögon. I flytvästen kamera och solkräm.

Längre ner i fikaluckan ligger lunchen, vattenflaska, rastplagg, kartor, dvs sånt jag vill kunna få fram under dan utan att öppna alla luckor.

Att ha saker i sittbrunnen gillar jag inte alls, jag vill inte lossa kapellet i onödan och jag vill inta ha grejer kring benen när jag paddlar (eller ska ta mig ur efter en kappsejsning....). Fast om jag har mycket packning har jag en del framför fotstöden, förankrat genom att vika för liggunderlagsbiten som jag har i botten på sittbrunnen under ben och fötter.

Ska kanske tillägga att det rör sig om en Skim Distance, som ju har sittbrunnskanten väldigt nära vattenytan.

Fikalucka men utan skott..

Jag har haft fikalucka på en av mina tidigare byggen och kommer att sätt dit en på den nya också. Däremot så sätter jag inget skott i mellan utan bara en nätvägg som sitter fast med cord runt om. Håller mackor o alla smågrejer på plats när man paddlar kortare fikaturer - gillar inte när termosen rullar runt i skottet vid lyft eller sjögång t ex.. Och på långturer kan man lätt skjuta in vattendunkar och andra tunga grejer under nätet och på så vis få mesta tyngden riktigt nära sitsen.

Ett skott däremot ser jag ingen anledning till. Jag sitter inte och fipplar bakom ryggen ute på havet och alla luckorna måste ju vara täta, så varför en extra vägg som bara försvårar packningen..?

Vill man ha lite grejer lättåtkomliga så funkar en nätkasse uppspänd under fördäcket, framför knäna ungefär, bra.

/ Ulf

Gillade inte fikaluckan i min kajak till en början, men har lärt mig att leva med den och numera skulle jag utan att tvecka skaffa en om jag köpte en ny kajak.

Vid dagstur är den suverän att använda för termos, mat, sittunderlag, extra kläder och annat som man vill åt vi stoppen. På långturen används den uteslutande för mat och det som jag vill komma åt vid stopp under dagarna. Är man dessutom ensam paddlare så går Trangias lilla ner i fikaskottet också. (Suveränt!)

Smaken är väl som baken antar jag.

// Stefan

Ibland undrar jag vad som är behov och vad som är ett skapat behov ;-)

Jag har överlevt utan fikalucka både fram och bak sen 1990 och när jag hamnade i en kanot med fikaluckor insåg jag att 195 cm kropp och en halvstor brunn inte är någon bra kombination. I min egen med liten brunn glider jag ner enkelt men med fikaluckan fram fick jag lägga ena knäet åt "fel" håll, stoppa in foten och sen trycka ner knäet under "rätt" sarg. Sen dit med andra benet på motsvarande sätt. Ur var ännu värre för då hade jag inte hjälp av tyngdlagen...

Nej - låt fikaluckor vara option. Varför ska jag behöva betala 1.750:- extra för något som bara är i vägen och dessutom väger minst ett kilo! Priset gäller fikalucka fram på Lettmannkanoter.

Reval Kayaks modell på Commander type-S med två luckor bak tycker jag är bra. Med lite ombyte och fika så glider de bara halvvägs till aktern vid sjösättning från en klippa. Bara bra om man låter det vara helt tomt längst bak. Vad gäller att plocka fram prylar under färd är jag av samma åsikt som Ulf J.

Fikautrymme med skott flyttar drickavattnet bakåt i kajaken. Tunga prylar vill jag ha så nära sittbrunnen som möjligt.
Äldre havskajaker har det bakre skottet en bit bakom sitsen så att dricksvatten och kök får plats i sittbrunnen. Lite sämre säkerhet, men kanoten blir mycket enklare att packa och läckande vattendunkar är ingen större fara.

Gillar egentligen inte att äta i kajaken, men har haft drickapåse och mattermos med i sittbrunnen.

tycker en liten lucka framför med plats för nycklar, mobil etc. är till nytta. Däremot anser jag att fikaluckan som numera väl får kalla för standard inte tillför något. Som Erik A säger, på långfärd innebär det att man t.ex. måste flytta vattnet bakåt och när man sen gjort av med konserver, vin, öl etc. så står man där med ett utrymme där de tyngsta sakerna borde varit men där de inte går ner. För att inte tala om Points senaste påfund, två fikaluckor med ett delat skott bakom sätet. Varför? Desto fler luckor desto bättre kajak, eller?

Rickard

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Reval mini liten sittbrunn eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg