På min förra (första) kajak inköpt 1995 valde jag ”extralucka” bak men med ett skott som jag lätt skulle kunna ta bort om jag ville (< ½ h med lite verktyg). Eftersom jag med min storlek (L=167 cm) inte heller har så långa armar att de räcker längst in (fram) i det aktre skottet tycker jag att den lilla extra packluckan gör det lättare att packa kajaken. När jag beställde min nuvarande kajak Trapper Albacore (inköpt år 2007) beställde jag den med extra packlucka bak men utan extra skott, så det stjäl inget packutrymme utan snarare tvärt om, det går lättare att utnyttja packutrymmet. Nu paddlar jag inte så mycket men jag har inte än kommit på idén att försöka öppna luckan medan jag sitter i kajaken.
Den nya kajaken (Trapper Albacore)
Foto: Undertecknad
Min förra kajak upplevde jag att den var lite rank när den var olastad och innan jag gick upp i vikt så till den kajaken gjorde jag ett ballastfäste. Jag hade aldrig kunna placera ballastfästet och ballasten så nära sitsen om jag inte haft den extra packluckan bak.
Förra kajaken(P&H Sirius)
Jag ska nog ta till Ulfs idé att sätta in fästen för ett nät, när jag snart ska börja sätta fast nya fästen för däckslinorna, då vissa av originalfästena på min nya inte kajak inte är anpassade för den extra packluckan (se den första bilden).
Tips på bra nät och fästen emottages tacksamt.
Idealet för mig vore kanske en aktre packlucka av ”VKV Seagull modell”, men jag vill inte ha VKV’s ”badbaljestora” stittbrunnsöppning, så det blev inget VKV köp p.g.a den stora stittbrunnsöppningen.
För övrigt använder jag själv inte ordet ”fikalucka” utan jag föredrar att kalla det ”extra packlucka”, då jag aldrig använt min extra packlucka för att stoppa ner fika.
Per
Den nya kajaken (Trapper Albacore)
Min förra kajak upplevde jag att den var lite rank när den var olastad och innan jag gick upp i vikt så till den kajaken gjorde jag ett ballastfäste. Jag hade aldrig kunna placera ballastfästet och ballasten så nära sitsen om jag inte haft den extra packluckan bak.
Förra kajaken(P&H Sirius)
Jag ska nog ta till Ulfs idé att sätta in fästen för ett nät, när jag snart ska börja sätta fast nya fästen för däckslinorna, då vissa av originalfästena på min nya inte kajak inte är anpassade för den extra packluckan (se den första bilden).
Tips på bra nät och fästen emottages tacksamt.
Idealet för mig vore kanske en aktre packlucka av ”VKV Seagull modell”, men jag vill inte ha VKV’s ”badbaljestora” stittbrunnsöppning, så det blev inget VKV köp p.g.a den stora stittbrunnsöppningen.
För övrigt använder jag själv inte ordet ”fikalucka” utan jag föredrar att kalla det ”extra packlucka”, då jag aldrig använt min extra packlucka för att stoppa ner fika.
Per