Ficklampa?

Om du går efter kvalitet så ligger ARC en bra bit före. Peak LED solutions är också vettiga och har lampor med nyare och starkare LED som drivs med ett AAA men jag har inte lika stor erfarenhet av dem.

Jag har/har haft sex stycken olika ficklampor fån Fenix och jag tycker de är OK för det priset men saknar en hel del i kvalitet för att vara i klass med till exempel ARC och Surefire. Kvalitetsmässigt är Fenix bara snäppet bättre än Maglite. Fenix använder LED som är effektivare och kan drivas betydligt hårdare än de 5mm-LED som sitter i ARC-AAA med flera. Fenix lampor har oftast även flera lägen på ljuset så man kan välja om man vill ha starkt eller svagt. Med starkare LED och avancerade (för att vara i ficklampor) elektiska kretsar faller livslängden.

Det finns många relativt billiga men ändå starka lampor så man kan inte sätta ett likhetstecken mellan de olika faktorerna. Kvalitet och pris brukar oftare gå hand i hand.

Photonkopior drivs oftast av små så kallade klockbatterier. De batterierna har en ganska hög spänning men få amperetimmar vilket innebär att tillverkarna ofta driver LEDen starkt för att vi ska få en "Wow-effekt" dock lyser den inte starkt särskillt länge. Batteritiden blir alltså lidande men eftersom kvaliten är så pass låg går de oftast sönder innan batterierna tar slut ändå.
Jag är lite osäker på ditt "komprehensiva" svar. Så... vilken AAA-lampa skulle du rekommendera om det gällde din egen nyckelknippa? ;)

~Paul~

Du har ingen aning om vad du pratar om eller hur?

Ehh...ficklampor?

Jag vet inte varför jag har fått för mig att det är en HID-lampa i 6P. Jag kanske har blivit förvirrad av att Terrang.se anger att det är en xenonlampa som används.
Jag har (faktiskt..) funderat på om det stämmer eftersom den inte beter sig på samma sätt under uppstart som min HID dyklampa från Extreme Exposure, men nu har jag fått lära mig att det var fel.

Förlåt, förlåt, förlåt. Det skall aldrig upprepas.

Jag är lite osäker på ditt "komprehensiva" svar. Så... vilken AAA-lampa skulle du rekommendera om det gällde din egen nyckelknippa? ;)

~Paul~

På min nyckelknippa sitter det En ARC AAA-P av senaste versionen (DS-LED). Det har suttit en hel del annat där genom åren men ARCen kommer inte bli utbytt i första taget.

Ehh...ficklampor?

Jag vet inte varför jag har fått för mig att det är en HID-lampa i 6P. Jag kanske har blivit förvirrad av att Terrang.se anger att det är en xenonlampa som används.
Jag har (faktiskt..) funderat på om det stämmer eftersom den inte beter sig på samma sätt under uppstart som min HID dyklampa från Extreme Exposure, men nu har jag fått lära mig att det var fel.

Förlåt, förlåt, förlåt. Det skall aldrig upprepas.

Xenon är en gas som används i en del glödlampor och HIDlampor. Gasen används alltså i två olika typer av lampor. Både HID och glödlampor med xenon kallas därför olyckligt ibland för "Xenonlampor". Det sitter en "xenonlampa" i din 6P och en "xenonlampa" i din dyklampa från Extreme Exposure trots att glödlampor och HID är två helt olika typer av lampor.

Bra att veta att du aldirg mer kommer göra fel, det värmer ;)

Ändring (19:28): Hemsidan som Boatman länkar till (inlägget ovan) uppdateras tyvärr inte längre men det finns fortfarande mycket matnyttig information där.

Jo, så är det ju, men jag har möjligheten att ta den på firman. I ett fodral till en 6P så sitter den tight och är väl skyddad även på en byggarbetsplats.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg