Se till att frukosten är något som du tycker om. Är det svårt att få ner finns risken att man inte äter upp allt, och då blir man trött.
Jag brukar blanda pulvermjölk, socker, kanel eller ingefära samt fruktmüsli, och vakuumpacka detta. På med vatten och ät direkt ur påsen. Kallt vatten om man vill bevara krispigheten, och varmt om man gillar gröt.
Smaken får inte högsta betyg, men den är tillräckligt god och är dessutom en bra frukost.
Annars funkar det med malkaxlimpa och tubost. Tyvärr saknar jag disciplinen som krävs för den lösningen. Äter upp limpan alldeles för fort
Varma rätter:
Torkad köttfärssås med pasta
Pulvermos med torkad köttfärs, lök, och något mer.
Torkad soppa. Gulasch eller potatis och purjolök är båda matiga.
Torkad pölsa med rödbetor.
Torkad gryta på köttfärs, morötter, lök, svamp. Serveras med torkad potatis.
Torkad chili con carne med ris.
Kolbulle är en klassiker för den som gillar mjöl.
Man kan torka det mesta och komponera olika rätter.
Bäst är oftast att torka ingredienserna separat, men många rätter går att torka i sin helhet efter tillagningen.
Finns även torkade soyagrytbitar att köpa. Löser proteinfrågan på ett enkelt sätt.
Tyvärr tar det tid att torka, så jag brukar dryga ut med några rätter frystorkat. Dessutom går det snabbt. Ibland, av olika anledningar, vill man äta snabbt/enkelt.
Real turmat går inte bara ner, den är god på riktigt. Själv blir jag bra i magen av den, men vissa verkar må sämre
Knorrs torkade rätter är billiga, men vinner inga smakpriser.
Räkna kalorierna på frukost, lunch och middag. Blanda jägarsnus för att nå upp till den mängd som du önskar. En påse mellan frukost och lunch, en mellan lunch och middag, och eventuellt en till kvällen. Jägarsnuset håller även sockret på en jämn nivå, då man tar en näve med jämna mellanrum.
Det bästa är dock att man aldrig blir riktigt hungrig.