Favoritfluga?

Inspirerad av diskussionen om det guldskalliga harörat så undrar jag om ni har någon favoritfluga som ni hellre binder än andra? Själv är jag ganska mycket nybörjare men har uppnått en sån nivå att jag i alla fall tror att det går att få fisk med mina alster. Det har dock utkristalliserats några favoriter som jag hellre binder än andra. I helgen har jag t ex varit insnöad på Klinkhammer, tidigare har det varit red tag och bradshaws fancy variant. E-12 har jag inte direkt fastnat för, men jag vet ju att jag måste binda upp ett gäng inför sommaren. Så.. min undran är om ni också har favoriter som ni hellre binder än andra!?

/Dave

jag tycker att laxflugorna på krok är är det roligaste att binda.. Pratar vi vanliga flugor så gillar jag framförallt torrisar i stil med E12 och klinkan.

Favoriter

Ja, det har jag ju. Men det varierar lite från år till år.

Flyt:
Klinkhamer, E12, superpuppa, noname-dagslända, streaking caddis och inte minst red-tag.

Vått:
Busen, Några "guldskallar" (haröra, double legs), borsten och peeping caddis, några flymfer t ex Black&Peacock. Och noname-dagsländenymfer.

Wooly worm och kusinen wooly bugger samt montana.

Det är väl det hela ungefär.

/Uffe

favvis

jodå! jag har en magisk fluga.... streaking caddis funkar alltid. har fiskat allt från harr i Sömåa till havsöring och gädda. orkar aldrig binda något så då får det bli vad som finns i asken, och SC finns alltid!

Det beror på lite grann.
När jag binder, binder jag helst naturtrogna kläckare på shrimp-krokar, gröna kroppar med swanudaze som skal, och lite CDC puffar. Dubbad thorax och lite spröt. Tycker om att använda swanudaze i alla sammanhang eftersom kropparna får sånt liv.

När jag fiskar har jag en liten favorit som jag brukar kalla scientific. Har säkert ett annat namn. Här är receptet:
Vanlig eller scudkrok.
Svart tråd.
Grön dubbad bakkropp, långt ner i krokböjen så att det blir en schysst sväng.
Ljus haröre framkropp (börjar över krokspetsen) dubbad ganska fet.
Ett svart, mjukt, bakåtsvept hackel.
Har tagit ett antal giriga öringar på denna när inget annat går.

En annan favorit som gör fisken helt tokig är min hårboll.

vanlig krok, gärna lätt.
MYCKET dubbing!
Dubba så mycket du kan... Pilla ut så mycket det går utan att den blir skör och sen impregnera.
Strippa den i ytan så att du tror att du skrämmer fisken. Funkar garanterat, fisken blir helt galen och hugger förmodligen för att dom blir helt förvirrade...
Om man vill kan man göra en liten thorax av fasanfjäder och mörkare nyans än det som kroppen bands av. Funkis, helt klart.

mvh/sam

Repertoaren av inlandsflugor har inte hunnit bli så stor ännu, för min del.

Har övat ihop ett antal varianter på Klinkhamer, Harörenymfer, Pheasant tail och Red Tag.

E-12:an har jag materiel till, men lusten har inte infunnit sig att gå till verket.

Och hmm.. även experimenterat med den vida berömda Åbosländan, behöver jag säga mer? he he

Annars har det varit mycket jobbande med havsöringkreationer, no name: borstmaskar, räkor, småfirrar etc. Förbaskat skojigt:)

Som...

för många andra så varierar flugfavoriterna mellan säsongerna, men för min del så varierar det först och främst beroende på var jag fiskar.

Av någon konstig anledning så är det som så att en firretyp X i sjö/vattendrag Y vanligtvis tycker väldans bra om fluga Z, men när man glad i hågen tror att firretyps kusin i sjö/vattendrag A skall skall gilla fluga Z då är det fluga B som gäller...ja dessa firrar.

Men nor finns det favoriter ändock, och som "äkta" flugfiskare ;) (OBS IRONI!!!!) så binder man ju förståss alla alster själv, och favoriter som vanligtvis hamnar i firrens mun...alternativt närmsta träd...äro som följer:

Torrt: Klinkhammer & E12

Nymfer: Guldskallat haröra & dagsländenymfer

Våtflugor: hmmm...använder ju i princip inte dessa, men Deep Purple har funkat nån gång på harr

Streamers: Muddler Minnow ala Anders & Montana

That's it folks !

/Anders B

more is more

De senaste åren har det propagerats en del för att flugasken bara "skall" innehålla vissa basflugor och att man inte behöver alla olika storlekar och färgvarianter..... pytt! jag vill slå ett slag för den överfulla asken med alla tänkbara varianter storlekar nyanser osv. Det är om inte annat ämne för flera timmars diskutioner med fiskekompisarna....

Självklart

Fast vilket mönster det är kommer och går i vågor. För länge sedan var det guldhuvuden i mörkbrunt, ljusbrunt, grått, haröra, rött, svart som gällde. När jag upptäckte att jag hade 75 st (sant!) så insåg jag att det räckte.

Jag tenderar till att binda flera av samma, framförallt eftersom det tar en fluga att komma igång. Sedan blir de följande mycket bättre så då brukar jag passa på att binda en hög i samma stil.

Just nu är det "Spey Gillie" på tub som gäller efter en 74 cm havsörings-blänkare tog på den i Emån i fredags! Det blir nog en 20 st inför sommarsäsongen i Norge! ;-)

Peppe

Överfulla flugaskar börjar i alla fall jag ha då jag sedan jag startade denna tråd bundit lite drygt 300 flugor från black gnat i stl 20 till stora laxtuber. Koncentrationen har dock legat på torrisar och nymfer inför sommarens fiskeeskapader i lainio. Nyss band jag föresten ett silverblänkande alster för näbbgäddefiske i morgon.

/David

Re: more is more

nisseman; sa:
De senaste åren har det propagerats en del för att flugasken bara "skall" innehålla vissa basflugor och att man inte behöver alla olika storlekar och färgvarianter..... pytt! jag vill slå ett slag för den överfulla asken med alla tänkbara varianter storlekar nyanser osv. Det är om inte annat ämne för flera timmars diskutioner med fiskekompisarna....

Jag känner igen ditt resonemang, men jag måste säga vad skönt det skulle var om man bara hade tre flugor att välja på... Brukar stå där vid vattenbrynet och fundera i aldrig mindre än 30 minuter över vad som är rätt för dagen. Och sen komma fram till att man inte hade rätt fluga och ta en kopp kaffe istället :)

tre flugor:
harörenymf
hårboll
stor ekorrsvansstreamer

skitfiske/sam

re

Jag Brukar stå där vid vattenbrynet och fundera i aldrig mindre än 30 minuter över vad som är rätt för dagen. Och sen komma fram till att man inte hade rätt fluga och ta en kopp kaffe istället :)

medge att det dock är trettio rätt angenäma minuter...
och kaffet smakar ju bäst i naturen!
jag tror att detta kan klassas som ett äkta "välfärdsproblem"

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg