Favoritfluga?

streaking caddis rockar såååå hårt!!!!!! e12:an kan slänga sig i väggen!!!streaking caddis flyter alltid,lätt o binda o så ser den jävligt cool ut oxå. plopp ljudet man får ä ju ganska kul de med.....
annars så funkar "hackel-flugan" kalas i dom flästa fall.....

dave1; sa:
Överfulla flugaskar börjar i alla fall jag ha då jag sedan jag startade denna tråd bundit lite drygt 300 flugor från black gnat i stl 20 till stora laxtuber. Koncentrationen har dock legat på torrisar och nymfer inför sommarens fiskeeskapader i lainio. Nyss band jag föresten ett silverblänkande alster för näbbgäddefiske i morgon.

/David
Hej där dave1.
Jag såg i även en annan tråd, om packlistor, att du under 2,5 veckor ska paddla och fiska Lainioälven i sommar. Jag ska vandra och fiska Laisälven och omkringliggande fjällsjöar under 2,5 veckor med start sista juni. Inbillar mig att de "basflugor" som duger i Lainioälven även kan vara gångbara i Laisälven.

Till saken, en svår fråga; om du skulle tvingas ta med endast tre typer (olika storlekar är tillåtna) av torrflugor, tre nymfer, tre våtflugor och tre andra insektsimitationer typ myra, björkmask, geting osv. Vilka skulle bli ditt val, och vilka storlekar?

Självklart kan även andra flugfiskeentusiaster väldigt gärna svara. Jag suger åt mig all info och allt tyckande jag kan.

Mvh Raskesven

Hejhej!
Ja, nu är det bara en dryg vecka kvar tills vi flyger ut från Kiruna.. Gissa om jag längtar bort från jobbet just nu!? :)
Jag ska försöka redogöra för mina flugval..
Torrt: Klinkhamer, superpuppa, ismopuppa (balsafluga) för ffa harr, men även klassiker som E-12, streaking caddies och black gnat. Torrflugorna har jag bundit i stl 10-20, de flesta runt 12-14. (Nattsländeimitationer som streaking caddies och E-12 i större stl och black gnat i mindre)
Streamers: Mickey Finn, Wolly Bugger och Muddler Minnow för ffa öring.
Nymfer: Haröra med/utan guldskalle, nattsländenymfer och lite "egna" mönster.
Sedan har jag bundit en del myror och björkmaskimitationer som jag tror en del på. Hmm.. det är väl i huvudsak vad jag kommer ta med mig. Jag kompletterar om jag upptäcker nåt i flugasken hemma som jag glömt ta upp.
Justja.. red tag.. icke att förglömma.. som kan fiskas både vått och torrt. Och den snarlika Bradshaws fancy variant. Sen har jag tillverkat några nattsländeimitationer i balsa, ÅBO-sländan.
Nu kallar jobbet igen.. :(

mvh
David

dave1; sa:
Hejhej!
Ja, nu är det bara en dryg vecka kvar tills vi flyger ut från Kiruna.. Gissa om jag längtar bort från jobbet just nu!? :)

mvh
David

Lite avundsjuk e jag... För mig blir det ingen fiskesemester i år. Det får bli lite i hemmavattnen (vilka jag ännu inte riktigt känner till).. Så e det när man e nybliven månskensbonde..

FJS90/91; sa:
dave1; sa:
Hejhej!

mvh
David

Lite avundsjuk e jag... För mig blir det ingen fiskesemester i år. Det får bli lite i hemmavattnen (vilka jag ännu inte riktigt känner till).. Så e det när man e nybliven månskensbonde..

Hehe.. och inte mindre avundsjuk kommer du bli när du får höra om spegelblanka nackar där ytan ständigt störs av harr, öring och laxvak.. :)

3-i-topp

Lite lugnare på jobbet nu så jag ska försöka välja ut tre toppflugor ur varje kategori..
Torr: Klinkhamer (stl 12-14), Streaking Caddies (stl 10-12), Superpuppan (stl 10-12), (Black Gnat i små storlekar, 16-20, är dock en given 4.a)
Nymf: Haröra med guldskalle (stl 8-12), montana (stl 8-10), pheasant tail (stl 8-10)
Streamers: Muddler Minnow (stl 8-10), Wolly bugger (stl 8-10), Mickey Finn (stl 8-10)
Klassiska våtflugor använder jag mycket sällan så jag har inget att komma med där.

Detta är nog en ganska bra grund, men särskilt vad gäller torrflugorna så skulle jag ta med ett par typer till samt även några myror och maskimitationer.

Hoppas du får lika fint fiske i Laisälven som vi kommer ha i Lainio! :)

/David

[Ändrat av dave1 2003-06-16 kl 19:17]

Re: 3-i-topp

dave1; sa:
Lite lugnare på jobbet nu så jag ska försöka välja ut tre toppflugor ur varje kategori..
Torr: Klinkhamer (stl 12-14), Streaking Caddies (stl 10-12), Superpuppan (stl 10-12), (Black Gnat i små storlekar, 16-20, är dock en given 4.a)
Nymf: Haröra med guldskalle (stl 8-12), montana (stl 8-10), pheasant tail (stl 8-10)
Streamers: Muddler Minnow (stl 8-10), Wolly bugger (stl 8-10), Mickey Finn (stl 8-10)
Klassiska våtflugor använder jag mycket sällan så jag har inget att komma med där.

Detta är nog en ganska bra grund, men särskilt vad gäller torrflugorna så skulle jag ta med ett par typer till samt även några myror och maskimitationer.

Hoppas du får lika fint fiske i Laisälven som vi kommer ha i Lainio! :)

/David

[Ändrat av dave1 2003-06-16 kl 19:17]
Tack för det dave1:) Och tack övriga för tipsen. Nu kan jag sovra lite i flugdjungeln.
Känner mig som barn på nytt, när jag i 10-årsåldern systematiserade alla "bästa" spinnare med hjälp av fångstrapporterna från Napp och Nytt.

Vandringar är ju själva livsluften, alla årstider. Men sommarens vandringar är lite speciella, särskilt i sommar med mitt accelererande flugfiskeintresse. Det kryyyyper i en nu när det börjar närma sig.

God tur!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg