Fasadklättring.

Fallfaktorn blir ju ungefär 1, vilket inte är så lite, men inte heller så oerhört mycket.
Det faktum att man faller från en punkt som inte är densamma som repets infästning (i horisontalplanet) gör ju dessutom att det blir ett betydlig mjukare ryck i repet.

Var gränsen* för vad som är bekvämt går kanske nån som provat även obekväma ryck kan berätta?

*dvs hur nära infästningen man kan stå i förhållande till mängden slack

Mezzner; sa:
Fallfaktorn blir ju ungefär 1, vilket inte är så lite, men inte heller så oerhört mycket.
Det faktum att man faller från en punkt som inte är densamma som repets infästning (i horisontalplanet) gör ju dessutom att det blir ett betydlig mjukare ryck i repet.

Var gränsen* för vad som är bekvämt går kanske nån som provat även obekväma ryck kan berätta?

*dvs hur nära infästningen man kan stå i förhållande till mängden slack

Rekommendationen är att man ska kassera sitt rep om fallfaktorn är större än 1!
Men om man använder två rep, borde det ju va lugnt! :cool:

//Gustav\\

Tänk dej för!! Använder du två rep blir påfrestningen halva på repen, visst, men dubbla på selen eftersom du bara töjer ut två rep hälften så långt... vill du ha dubbla påfrestningen på selen i det läget? Prylarna är gjorda för att funka ihop, inte att meckas med på det här sättet. Skriv inte sånt utan att tänka efter före, rätt som det är tror nån att det som skrivs här är rätt och riktigt och tar råden på allvar...

Björn

Gamling; sa:
Tänk dej för!! Använder du två rep blir påfrestningen halva på repen, visst, men dubbla på selen eftersom du bara töjer ut två rep hälften så långt... vill du ha dubbla påfrestningen på selen i det läget? Prylarna är gjorda för att funka ihop, inte att meckas med på det här sättet. Skriv inte sånt utan att tänka efter före, rätt som det är tror nån att det som skrivs här är rätt och riktigt och tar råden på allvar...

Björn

Ja, det ligger något i det du säger!
Har kollat på några filmklipp där dom använder två rep. Men det är ju både sitt- och bröst-sele som gäller.
Har själv inga direkta planer på att utföra en Kiene-swing, även fast det låter spännande.

//Gustav\\

Ska rep kasseras efter fall med högre fallfaktor än 1!? Är inte rep testade för typ tio faktor 2 fall? Jag tycker det låter överförsiktigt att kassera efter ett faktor 1 fall. Jag brukar göra så att om någon faller så "vilar" man repet några minuter. Det brukar räcka för mitt psyke. Hur skulle man annars bete sig på en lång led?

Jag hoppade från en bro en gång med två rep (som var fästa på motsatta sidan). Det blev ett väldigt(!) kraftigt ryck, trots att det var en feeet pendel. Att använda två rep och falla rakt ner (faktor 1) måste vara väldigt otrevligt. Stora påfrestningar på selen och på kroppen. Ett rep håller alltid, så länge det är fräscht.

markus82; sa:
Ska rep kasseras efter fall med högre fallfaktor än 1!? Är inte rep testade för typ tio faktor 2 fall? Jag tycker det låter överförsiktigt att kassera efter ett faktor 1 fall. Jag brukar göra så att om någon faller så "vilar" man repet några minuter. Det brukar räcka för mitt psyke. Hur skulle man annars bete sig på en lång led?

UIAA/CE reptest innebär att man testar repet med fallfaktor 1,8 tills det brister, ett enkelrep måste klara fem fall i följd för att bli godkänt.

Försvaret (Firning och Klättring) säger att man ska kassera ett dynamiskt rep som utsäts för fallfaktor >1
Vet inte vad andra rekommenderar, försvaret brukar ju vara extra noga!

//Gustav\\

Om man bropendlar, med ett rep som är infäst i en punkt och sedan sträckt horisontellt till en annan punkt varifrån man hoppar, så blir inte belastningen lika som vid ett faktor-1-fall.

Fallfaktor resonemanget gäller ju inte sådana fall, men det skulle väl gå att räkna ut en ekvivalent fallfaktor, och den skulle bli betydligt lägre. Om man sedan tänker sig att man förflyttar sig t ex halva sträckan horisontellt, mot infästningspunkten, innan man hoppar så blir det förstås klart värre men fortfarande antagligen långt från faktor 1.

Obs, att jag inte gör några kvantitativa antaganden här utan endast kvalitativa. Rekommendationerna från reptillverkarna gäller förstås bara de fall de hänvisar till. Dvs som regel eller möjligen alltid enligt UIAA-normen. Experiment som ovan görs på egen risk eller bara i teorin...

Mezzner, jag talade om riktiga fallfaktor 1 fall. Jag tycker försvaret är överdrivet försiktiga. Jag följer hellre UIAA. Det är ju faktiskt dem som vet vad de talar om.

Och jo, vi är waaay OT :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg