Fasadklättring.

Hopp bart.

Naturligtvis är det beroende av hur bropelarna står men jag måste säga att jag tycker det går utmärkt att hoppa från samma bro och sida, samma bro men motsatt sida skapar ju det inte alltid angenäma problemet med att man tvingas till en viss mängd slack som kan vara en oroshärd men inte att betrakta som ett absolut hinder.

Själv har jag nog främst relaterat uttrycket King Swing till the Nose på El Cap.

Fast jag har ingen kännedom om Kiene Swing, och det kanske är därifrån som pendlingsuttrycket verkligen stammar?

Bilden nedan kommer dessvärre att leda till en del scrollande, men å andra sidan kan ni via länken hitta en del andra fina klätterbilder.

the_nose.jpg

En nackdel med att klättra i master eller på hus med master är strålingen. Enligt SäkI(säkerhetsinstruktionen för militärverksamhet) är det ett förbudsområde på en meter när man sänder med 7- 50W samt 2m vid över 50W. Visst marginal på mariginal men det kan vara värt att beakta när man ser effektförstärkarna i form av små hus intill master. Det är nog betydligt mer kräm än 50w och väl uppe i masten så passerar man eller stannar vid antenner på en avstånd som är kortare än 1m. Tänk även på att det är en kraftig bakåtlob av strålning även från radiolänkantenner. Dock är det fortfarande en grym kick, speciellt i mörker.
[Ändrat av Nedar 2006-11-17 kl 13:03]

Nedar; sa:
En nackdel med att klättra i master eller på hus med master är strålingen. Enligt SäkI(säkerhetsinstruktionen för militärverksamhet) är det ett förbudsområde på en meter när man sänder med 7- 50W samt 2m vid över 50W. Visst marginal på mariginal men det kan vara värt att beakta när man ser effektförstärkarna i form av små hus intill master. Det är nog betydligt mer kräm än 50w och väl uppe i masten så passerar man eller stannar vid antenner på en avstånd som är kortare än 1m. Tänk även på att det är en kraftig bakåtlob av strålning även från radiolänkantenner. Dock är det fortfarande en grym kick, speciellt i mörker.
[Ändrat av Nedar 2006-11-17 kl 13:03]

Strålningen är väl inte så hög när man befinner sig nedanför en sändare?! Men man ska nog undvika att befinna sig direkt framför en sändare. Dom normer som är skrivna, är väl för dom som mer eller mindre dagligen arbetar med sändare?!

//Gustav\\

Re: Hopp bart.

bulten46; sa:
Naturligtvis är det beroende av hur bropelarna står men jag måste säga att jag tycker det går utmärkt att hoppa från samma bro och sida, samma bro men motsatt sida skapar ju det inte alltid angenäma problemet med att man tvingas till en viss mängd slack som kan vara en oroshärd men inte att betrakta som ett absolut hinder.

Låter ju mer som bungy jump?!

//Gustav\\

Keras2006; sa:
Strålningen är väl inte så hög när man befinner sig nedanför en sändare?! Men man ska nog undvika att befinna sig direkt framför en sändare. Dom normer som är skrivna, är väl för dom som mer eller mindre dagligen arbetar med sändare?!

//Gustav\\

Rätt, strålningen är betydligt lägre under en antenn och beroende på sändarens effekt kan man kanske negligera den. Rätt, förbudsområdet är till för bla dagligt arbete. Gissar att dom har storlikhet med arbetsmiljöstyrelsens regler.

Men för att gissa lite så skulle man ana effekten ur en stor tv-mast är i över 10000w och en tv-slavsändare 1000w om man ser till vilka avstånd dom når och vilka frekvenser dom sänder på. När jag själv klättrade i diverse master bla TVmasten i Skövde 200-300 m hög passerar man en hel del antenner på vägen upp. Målet är ju toppen och där sitter dessutom de fetaste antennerna. Jag märkte aldrig någon "uppvärmningseffekt" men jag tror inte att det är nyttigt i längden. Det är ju inte den enda risken med att klättra men det är en risk man inte tänker på. Som vanligt väljer man själv sina risker och konsekvenser.

Re: Re: Hopp bart.

Keras2006; sa:
bulten46; sa:

//Gustav\\

Får hålla med Gustav, visserligen är ju repet rätt så töjbart men inget gummiband direkt, det blir ju med ett 50-meters rep 25 meter slack som du skriver Morgan, eller skojar du med oss? Jag avstår nog den varianten i alla fall...

Ciao!

uffe

Re: Re: Re: Hopp bart.

[/QUOTE]

//Gustav\\ [/QUOTE]

Får hålla med Gustav, visserligen är ju repet rätt så töjbart men inget gummiband direkt, det blir ju med ett 50-meters rep 25 meter slack som du skriver Morgan, eller skojar du med oss? Jag avstår nog den varianten i alla fall...

Ciao!

uffe [/QUOTE]

Jag var uppenbarligen otydlig i min förklaring tidigare, förlåt. Vid hopp från en bro med repet fäst på samma sida så måste man spänna repet parralelt med bron en bit och i själva hoppet även kasta sig utåt från bron så mycket som möjligt. Förhoppningsvis så får man till ett relativt lustfyllt skutt. Om man dock spänner repet på motsatt löpandes under bron så uppstår naturligtvis ett gärna lite olustigt slack.

Hoppas jag lyckades klargöra det hela, om inte så återkom gärna och jag vill även förtydliga att jag inte på något sätt uppmuntrar till liknande sysselsättningar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg