Familjetält för camping?

Är tyvärr ingen datahacker så jag lyckades inte få till länken ordentligt. MEN, gå till länken och välj "Tents" och därefter "4 person tents" så hittar ni Bifrosttältet. Verkar finnas videosnuttar för en hel del prylar på denna sida för övrigt.

Senast ändrad:
Om pengar inte är viktigt

kan jag rekomendera en tältkåta, typ tentipi. Inte billiga men är bättre än alla hustält. De är ofta ganska krångliga att slå upp med många och långa bågar.
En tältkåta behöver 8 pinnar i backen och en stång i mitten. Tar tio minuter att slå upp. Nackdel: priset och att ni inte får extra rum, som ni ville ha.

Ett i bomull/polyester andas och behöver inget innertält. Bra klimat och blir sällan kvavt.

AV

Någon som har erfarenhet av McKinleys tält och tälten från Friluftsvaror (märket Visent m.fl) då?

Hurdana är de? Kvalitet? Lätta att sätta upp etc..?

Hej.

Vi var i samma sits för ett par år sedan och skaffade då ett McKinley Delta 6-manna.
Detta har två (3 man i varje enl specen) innertält och en gemensam "mellangård". Grejen är att man mycket väl får plats att sova fyra pers i ett innertät om man bara ska sova där och inte ha en massa prylar med in och om man då skippar det andra innertältet så har man mycket gott om plats till familjen de där dagarna när regnet bara öser ner. Jag tror att jag uppskattade det till ca 12 kvm en gång.
Motsvarande tält finns även som 4-manna men då vet jag inte om det funkar att använda bara ett innertält. Det beror en hel del på hur stora kottarna är. Upp till 10-års ålder bör det funka i alla fall.
Med ett tält i den här viktklassen går man inte några längre sträckor från bilen så att man skulle hamna i alldeles för trång skog är ingen större risk. Och uppsättningen tar ca 5 min för 2 pers när man väl fått in tekniken.

Vad gäller Visent så har jag ingen erfarenhet av deras tält men väl av deras ryggsäckar och deras kvalitet håller ungefär samma nivå som McKinley och liknande. Jag förmodar att tälten lirar i samma liga.

Lycka till!

Vill ju ej vara märkessnobb och vet egentligen inget om just detta tält. Men efter att märket Everest fått dåliga resultat i tester av Sverker, råd och rön etc. så är jag i alla fall skeptisk till deras produkter i allmänhet.

//Tobias

Vill ju ej vara märkessnobb och vet egentligen inget om just detta tält. Men efter att märket Everest fått dåliga resultat i tester av Sverker, råd och rön etc. så är jag i alla fall skeptisk till deras produkter i allmänhet.

//Tobias

Tack för tipset. Sverker en hjälte!
Har du länkar till något av testerna?

mvh

A

Everest är ju ett sånt märke där det är dumt att såga produkterna bara för att enskilda grejer fått dålig kritik. Det är ju inte så att Everest har egna designers och egen fabrik, de åker runt bland kinesiska fabriker och letar vettiga produkter som de sen sätter sitt eget märke på.

Skillnaden mellan olika Everest-prylar kan alltså vara väldigt stor.

Köpte ett motsvarande familjetält för att ha som samlingstält på en träff i fjällen, tror det hette "High Colorado Riva 6". Eftersom vi flög helikopter, då avståndet var långt och grottkryparutrustning är tung, spelade vikten ingen roll. Tältet var perfekt, av modellen med två innertält. Och när det stormade stod detta tält kvar, medan de små "fjälltälten" som säkert kostade betydligt mer, knäcktes av vinden. Så jag tror att man inte behöver oroa sig så mycket för vattenpelare. Är man i anslutning till bilen kan man ju alltid lösa problemet i efterhand.

Everest är ju ett sånt märke där det är dumt att såga produkterna bara för att enskilda grejer fått dålig kritik. Det är ju inte så att Everest har egna designers och egen fabrik, de åker runt bland kinesiska fabriker och letar vettiga produkter som de sen sätter sitt eget märke på.

Skillnaden mellan olika Everest-prylar kan alltså vara väldigt stor.

Naturligtvis är det så. Helt riktigt. Men jag är inte den som kan avgöra detta och undviker därför märket som helhet.

Vi har vissa krav som vi vill att tältet skall uppfylla:
Det ska naturligtvis vara stort nog för att rymma 4 personer. Vi är inte ute efter ett "vandringstält" så låg vikt är egentligen inte så viktigt. Vi vill också ha ståhöjd. Det bör även ha ett utrymme utöver själva sovutrymmet som är stort nog för oss alla att sitta i vid regniga dagar o.dy. Eftersom vi inte har för avsikt att alltid hålla oss till campingplatser, bör det även kunna stå emot väder och vind på ett tillfredställande sätt. Vi kommer att använda tältet under vår, sommar och höst.

Hej Magnus!

Vi har ett Primus Bifrost Y6 som vi har använt en del som campingtält. Jag tycker
det passar in exakt på dina krav! Vi är kanonnöjda! Särskilt bra är det när det är
dåligt väder med regn och blåst. Det kanske inte tål en full storm, men när man
tältar på campingar och har bilen med sig är det väl rätt sällan det blir storm...
403001_bifrostY6_400x400.jpg

Vi har provat tältet en del i rätt dåligt väder, och det har stått sig väldigt bra. Om
det blåser väldigt mycket kanske något svajigt, men vad kan man begära av
ett tält i den här storleken? Det har aldrig känts som att det skulle blåsa bort.
Tycker det är hyffsat enkelt att sätta upp också, men man är nog helst två när
man gör det eftersom det är rätt stort.

Jag tycker att tältet är förvånansvärt litet hoppackat, om man tänker på hur
otroligt stort det är när det är uppfällt. Jag tycker även att det var prisvärt. Jag
var rätt mycket inne på att köpa en tältkåta av typ Tentipi, men kom till slut fram
till att det var för dyrt och att vi dessutom knappast vill bära med oss en tung
bomullskåta i fjällen när vi vandrar med barn. Bättre i så fall att ha ett renodlat
campingtält när man har bilen med sig och sedan ett riktigt fjälltält i fjällen.

Jag är helnöjd med köpet och det har verkligen varit ett jättelyft för oss när vi campar
i civiliserade trakter att ha ett tält som är som ett hus.

http://www.primus.se/Templates/Pages/ProductSheet.aspx?ItemId=34441

Familjetält

Jag vill bara instämma med de andra om att Bifrost Y6 är ett kanontält. Vi är 6 personer och när jag frågade säljaren vilket tält han rekommenderade så var det direkt Y6 just för att "vardagsrummet" är så stort. Jag har även tältat med bara 2 barn och då har vi haft ett sovrum och så har barnen haft ett eget "lekrum" så jag skulle rekommendera det även för 4 personer även om man då måste dela på sig och sova 2 och 2.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rocke Familjetält för camping Bo och sova 9
foo Familjetält för camping? Bo och sova 13
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Steffen84 Familjetält Bo och sova 9
Karlmartin Familjetält Bo och sova 4
andersmossing Familjetält: glasfiber eller aluminium? Bo och sova 9
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
nisse1001 Familjetält - Fauna Bo och sova 4
sloman Familjetält Bo och sova 4
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
plingen En som vill skaffa familjetält Bo och sova 27
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jovi Familjetält i skärgården Bo och sova 11
insideoutside "familjetält" (4)?? Bo och sova 15
Solsea billigt familjetält Bo och sova 13
Liselott Gelert familjetält Bo och sova 2
kajsalisah Stort familjetält Bo och sova 4
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
eric.and Familjetält från Jysk? Bo och sova 10
sportgoofy Familjetält Primus Bifrost Bo och sova 1
ptte familjetält Bo och sova 11
Nic Browling Bra familjetält? Bo och sova 4
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Vegavio Letar efter stort tält Bo och sova 4
mc_piloten MC camping o passande tält Bo och sova 6
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Picea Internet på camping? Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Camping Bo och sova 2
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
bikebug Vintercykling med camping Bo och sova 5
Blåbär Ultralätt camping? Bo och sova 32
bergenlund Primitiv camping Bo och sova 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg