Vi har vissa krav som vi vill att tältet skall uppfylla:
Det ska naturligtvis vara stort nog för att rymma 4 personer. Vi är inte ute efter ett "vandringstält" så låg vikt är egentligen inte så viktigt. Vi vill också ha ståhöjd. Det bör även ha ett utrymme utöver själva sovutrymmet som är stort nog för oss alla att sitta i vid regniga dagar o.dy. Eftersom vi inte har för avsikt att alltid hålla oss till campingplatser, bör det även kunna stå emot väder och vind på ett tillfredställande sätt. Vi kommer att använda tältet under vår, sommar och höst.
Hej Magnus!
Vi har ett Primus Bifrost Y6 som vi har använt en del som campingtält. Jag tycker
det passar in exakt på dina krav! Vi är kanonnöjda! Särskilt bra är det när det är
dåligt väder med regn och blåst. Det kanske inte tål en full storm, men när man
tältar på campingar och har bilen med sig är det väl rätt sällan det blir storm...
Vi har provat tältet en del i rätt dåligt väder, och det har stått sig väldigt bra. Om
det blåser väldigt mycket kanske något svajigt, men vad kan man begära av
ett tält i den här storleken? Det har aldrig känts som att det skulle blåsa bort.
Tycker det är hyffsat enkelt att sätta upp också, men man är nog helst två när
man gör det eftersom det är rätt stort.
Jag tycker att tältet är förvånansvärt litet hoppackat, om man tänker på hur
otroligt stort det är när det är uppfällt. Jag tycker även att det var prisvärt. Jag
var rätt mycket inne på att köpa en tältkåta av typ Tentipi, men kom till slut fram
till att det var för dyrt och att vi dessutom knappast vill bära med oss en tung
bomullskåta i fjällen när vi vandrar med barn. Bättre i så fall att ha ett renodlat
campingtält när man har bilen med sig och sedan ett riktigt fjälltält i fjällen.
Jag är helnöjd med köpet och det har verkligen varit ett jättelyft för oss när vi campar
i civiliserade trakter att ha ett tält som är som ett hus.
http://www.primus.se/Templates/Pages/ProductSheet.aspx?ItemId=34441