Everest
Hej igen!
Tänkte bara rapportera efter en sommar med Everest Classic 4. Ca 10 nätter på campingar i Norge och på svenska västkusten, samt tre nätter på Urkultsfestivalen i Näsåker.
Tältet fungerar bra och motsvarar våra förväntningar. Man ska komma i håg att det är ett billigt tält vi pratar om här (1499 kr) så visst finns det brister.
Fördelarna är att det är rymligt, förstås. Kvalitetskänslan är ok, ingenting har gått sönder, men vid någon tältkanal har man kunna se en antydan till slitage. Inget farligt än så länge, men ändå. Vid fönsterrutan i absiden har vi haft läckage vid intensivt regn. Jag ska testa att täta med seam-sealer men har inte kommit mig för än. Duken, som endast har 2000 mm vattenpelare, har hållit tätt trots mycket intensiva regndygn.
Att slå upp tältet tar för oss 8-10 minuter och det är lätt. Innertältet sitter fast monterat i yttertältet och hänger med när man reser tältet. Lite irriterande är dock att tältpinnarna fastnar i kanalerna ibland och man får tjorva lite. Helt ok trots allt.
Vi har inte haft någon starkare vind att tala om men det verkar vara hyfsat vindstabilt.
På det stora hela rekommenderar jag tältet. Vi funderade på att reklamera pga den läckande rutan men avstår nog eftersom vi trots allt gillar tältet.
http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/talt/051043/everest-classic-4
mvh
Anders