Familjetält för camping?

Tänkte komplettera tältsamlingen med ett lite större familjetält. Har sedan tidigare ett 2-mans och ett 3-mannatält, vilka jag och sambon använt på diverse vandringsturer genom åren. Nu vill vi emellertid skaffa oss ett större tält avsett för 2 vuxna och 2 barn. Det primära syftet är inte att ta med detta på längre vandringar, utan det skall vara mer avsett för "bilburet friluftsliv". Därmed inte sagt att övernattning alltid kommer att ske på campingplatser.

Vi har vissa krav som vi vill att tältet skall uppfylla:
Det ska naturligtvis vara stort nog för att rymma 4 personer. Vi är inte ute efter ett "vandringstält" så låg vikt är egentligen inte så viktigt. Vi vill också ha ståhöjd. Det bör även ha ett utrymme utöver själva sovutrymmet som är stort nog för oss alla att sitta i vid regniga dagar o.dy. Eftersom vi inte har för avsikt att alltid hålla oss till campingplatser, bör det även kunna stå emot väder och vind på ett tillfredställande sätt. Vi kommer att använda tältet under vår, sommar och höst.

Såja, det var själva kravspecen..;)
Någon som har några bra tips, råd eller egna erfarenheter? Vi har kikat runt lite på nätet och det verkar ju finnas en hel del att välja bland. För tillfället har vi snöat in lite på Primus Bifrost H4 och McKinley Orion Light 4, men vi är öppna för annat också. Såg bl.a ett tält på Friluftsvaror.se - Lisbon 4 av märket Visent. Känner dock inte till detta varumärke och vet inte om det är något att ha. Någon som vet?

/Magnus

Jag var in på Stadium igår, där de hade detta tält uppsatt. Pris 1299 kr Everest Classic 4. Det är riktigt högt, sattes upp med sex stänger om jag inte minns fel, har en stor sovavdelning för alla fyra och en stor absid med plats för ett litet campingbord. Den svarta rutan du ser till höger på tältet är fönstret vid den tänkta "köksavdelningen". Jag blev riktigt sugen på att köpa det själv, just för att ha till den renodlade campingsemestern som vi kommer att ge oss ut på i sommar. Visst gillar vi vårt Keron, men det är kanske inte så kul att bli inregnad i det om det är dåligt väder. Ska vi ge oss ut och tälta mer för utflyktens skull så styr man ju mer över vädret, och behöver bara tältet som sovplats.
051043_001.jpg

Senast ändrad:
Min polare har ett tiokilos Wigwam Apache(?) köpt för en tusing på Coop. Ett palats med gott om fyrmannaplats för ett facilt pris.

Jag var in på Stadium igår, där de hade detta tält uppsatt. Pris 1299 kr Everest Classic 4. Det är riktigt högt, sattes upp med sex stänger om jag inte minns fel, har en stor sovavdelning för alla fyra och en stor absid med plats för ett litet campingbord. Den svarta rutan du ser till höger på tältet är fönstret vid den tänkta "köksavdelningen". Jag blev riktigt sugen på att köpa det själv, just för att ha till den renodlade campingsemestern som vi kommer att ge oss ut på i sommar. Visst gillar vi vårt Keron, men det är kanske inte så kul att bli inregnad i det om det är dåligt väder. Ska vi ge oss ut och tälta mer för utflyktens skull så styr man ju mer över vädret, och behöver bara tältet som sovplats.
051043_001.jpg

Kikade faktiskt på detta tidigare men blev lite osäker p.g.a vattenpelaren på 2000 mm. Hade ju inte enbart tänkt använda tältet på sommaren och inte alltid på campingplatser. Gillar inte att bli blöt - har blivit lite bekväm av mig nuförtiden. :cool:

Men vad säger ni, funkar det med en vattenpelare på 2000 mm? Har fått för mig att en väv räknas som tät först vid 3000?

Ja, Primus Bifrost H4 ser ju lockande ut! Är ett av de tält vi fastnat lite för då vi surfat runt.

Lite svårt att få fram någon riktigt bra skiss med utförliga måttangivelser dock. Har typ finkammat nätet... Är lite orolig för att det s.k "vardagsrummet" mellan de båda sovavdelningarna är i minsta laget. Hade ju varit intressant att veta hur stor absiden egentligen är. Någon som vet?

För övrigt hade man ju önskat att man kunde få se tälten uppställda någonstans. Jättesvårt att bilda sig en uppfattning annars. Oftast kan man man ju i Göteborg, där vi bor, se de mindre modellerna uppställda i butikerna. (Alternativt be personalen sätta upp dem) Av förklarliga skäl är det ju lite vanskligare när man går upp ett snäpp i storlek.

Kikade faktiskt på detta tidigare men blev lite osäker p.g.a vattenpelaren på 2000 mm. Hade ju inte enbart tänkt använda tältet på sommaren och inte alltid på campingplatser. Gillar inte att bli blöt - har blivit lite bekväm av mig nuförtiden. :cool:

Men vad säger ni, funkar det med en vattenpelare på 2000 mm? Har fått för mig att en väv räknas som tät först vid 3000?

Bra fråga. Man skulle ju vilja kolla med någon som vekrligen använt det. Men mitt eget (måhända naiva) sunda förnuft säger mig detta:
1. Taket sluttar ganska brant. Även om det regnade borde det mesta rinna av, förmodligen längs utsidan. Regnar det så ini h-e att tältet inte pallar så har jag förmodligen redan hyrt en stuga i alla fall, eller stannat hemma. Jag är som sagt enbart intresserad av det som campingtält.
2. Någonstans inom mig så tror jag faktiskt att Stadium inte säljer tält som inte klarar av milt regnande. Då skulle de få Sverker på sig på en gång. Men i ärlighetens namn har jag inte kollat upp det.

Någon som har erfarenhet av McKinleys tält och tälten från Friluftsvaror (märket Visent m.fl) då?

Hurdana är de? Kvalitet? Lätta att sätta upp etc..?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rocke Familjetält för camping Bo och sova 9
foo Familjetält för camping? Bo och sova 13
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Steffen84 Familjetält Bo och sova 9
Karlmartin Familjetält Bo och sova 4
andersmossing Familjetält: glasfiber eller aluminium? Bo och sova 9
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
nisse1001 Familjetält - Fauna Bo och sova 4
sloman Familjetält Bo och sova 4
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
plingen En som vill skaffa familjetält Bo och sova 27
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jovi Familjetält i skärgården Bo och sova 11
insideoutside "familjetält" (4)?? Bo och sova 15
Solsea billigt familjetält Bo och sova 13
Liselott Gelert familjetält Bo och sova 2
kajsalisah Stort familjetält Bo och sova 4
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
eric.and Familjetält från Jysk? Bo och sova 10
sportgoofy Familjetält Primus Bifrost Bo och sova 1
ptte familjetält Bo och sova 11
Nic Browling Bra familjetält? Bo och sova 4
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Vegavio Letar efter stort tält Bo och sova 4
mc_piloten MC camping o passande tält Bo och sova 6
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Picea Internet på camping? Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Camping Bo och sova 2
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
bikebug Vintercykling med camping Bo och sova 5
Blåbär Ultralätt camping? Bo och sova 32
bergenlund Primitiv camping Bo och sova 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg