FamiljeBUDGET

Med tanke på hur mycket du vill spendera så kan man väl inte ge så mycket tips. Ja menar det kommer inte vara bekvämt att sova på de där liggunderlagen du länkat till. Bekvämt sover man på ett Exped down/synmat. Men du får väl chansa och se om det är kul det ni gör. Det finns en risk att på grund av den dåliga utrustningen intresset uteblir.

Med tanke på hur mycket du vill spendera så kan man väl inte ge så mycket tips. Ja menar det kommer inte vara bekvämt att sova på de där liggunderlagen du länkat till. Bekvämt sover man på ett Exped down/synmat. Men du får väl chansa och se om det är kul det ni gör. Det finns en risk att på grund av den dåliga utrustningen intresset uteblir.

Vet precis vilka du menar dock är det överkurs eftersom sömnen inte är det mest avgörande i detta utan det man gör runt om - rolighetsfaktorn och mysfaktorn.
Sedan som jag skrev så vet jag att kvalitén blir lidande pga budgetval.
Tack för din synpunkt, håller med om att bekvämligheten också är viktig.

Låt barnen bära!

Kanske det redan nämnts i tråden, men jag tror det är viktigt att låta barnen bära. Tja inte tältet men väl gosedjur och lite russin, kåsa osv. Då blir de mer delaktiga och finner det naturligt att alla bär. Kan underlätta om några år...

Vet precis vilka du menar dock är det överkurs eftersom sömnen inte är det mest avgörande i detta utan det man gör runt om - rolighetsfaktorn och mysfaktorn.
Sedan som jag skrev så vet jag att kvalitén blir lidande pga budgetval.
Tack för din synpunkt, håller med om att bekvämligheten också är viktig.

Enkla och billiga cellplastunderlag fungerade för oss, isolerar mot markkylan och tål att busas på utan att riskera punka på exklusiva och dyra uppblåsbara liggunderlag. Åker ni bil fungerar även vanliga luftmadrasser typ campingmadrasser fint, dock ganska tunga så inget att bära runt på.

Som sovsäckar använde vi vanliga syntetfyllda sovsäckar, och till barnen när de var små hittade vi en modell från Haglöfs kallad Dolphin med ligglängd upp till 140cm (tror inte just den modellen finns idag?)

Kanske det redan nämnts i tråden, men jag tror det är viktigt att låta barnen bära. Tja inte tältet men väl gosedjur och lite russin, kåsa osv. Då blir de mer delaktiga och finner det naturligt att alla bär. Kan underlätta om några år...

HÅLLER MED därför har våra barn fått egna ryggsäck från 2 årsålder och dottern fick precis sin nya nu.
Naturkompaniet i Göteborg är underbara där får jag säga. Fika, gosedjur och det extra roliga bär dom varje skogstur.
Promenera är dom vana vid, tält något nytt. Dagsturer i sälen fjällen har dom bägge varit med om :D

Tackar för alla underbara tips.

Jag vill bara slå ett slag för att kolla loppis. Vi har hittat Trangiakök, liggunderlag och en av våra sovsäckar på Emmaus. Så länge allt går att tvätta tycker jag att det är ok. Mkt säljs ofta billigt även på Blocket.
Jag tycker att Tipi tältet från Everest verkade spännande! Är det någon som har erfarenhet av detta?

Hur funkar ett sånt där tipi-tält när ungarna ska springa in och ut hela tiden när det regnar? Det regnar väl rakt in om dörren är öppen?

Duntäcke

För enstaka övernattningar kan du ta med ett vanligt duntäcke. Knöla ner det i en packpåse så tar det liten plats. Det är både varmare och lättare än dom sämsta sovsäckarna.

Bara en snabb åsikt om sovtäcke vs sovsäck. Jag vaknar titt som tätt för att kolla att barnen inte krupit ur sovtäcket. Svenska sommarnätter kan ju också vara rätt svala. Om man ändå drar åt huvudänden (om det går) på ett sovtäcke för att hålla barnen på plats/varma så är det i praktiken en sovsäck. Jag rekommenderar alltså sovsäck.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg