Fallträning, nedklättring

This is the wrong approach. The whole point of it is wrong. The fear one feels trad climbing is entirely appropriate. Gear fails, and falls have consequences.
Alla är olika, men att vara rädd för att göra ett en meters fall på en bomber kil som sitter 30 cm över en bomber kamsäkring är knappast vad jag kallar för "entirely appropriate". Denna typ av rädsla har jag bråttats med och gjort något åt, och jag är riktigt glad för det. Så länge mina säkringar är bra, det är inga långt mellan dem och det finns inga hyllor eller andra faror så vågar jag gå på utan att vara rädd, och falla om jag nu inte klarar sekvensen utan att få hjärtklappning. Rädd kan jag vara när det verkligen är läge för att vara rädd, annars slipper jag gärna det tack. Att vara rädd för att falla kan ju göra att man klättrar spänt och krampaktigt, och därmed ökar ju oddsen att man faktist faller.

Befogad rädsla är precis det, begodad. Men obefogad rädsla har varit ett stort hinder för min egen utveckling. Det gäller att veta skillnaden... Känner man rädsla hela tiden så fort det blir lite svårt så har jag svårt att tro att man verkligen kan känna någon skillnad. Det är så kul att höra de som påstår sig inte vara rädd för att falla, men sedan se dem inne i klätterhallen på någon överhängande led med 10cm rep ute över senaste klippet och med skakande ben tittar ned förskräckta och ropar upprepade gånger "har du mig? har du mig?". Då har man verkligen inget som helst förtroende.

Men med detta sagt/skrivet så vet jag att det här med att gå på är inte för alla. Det finns mängder med klättrare där ute som är fullt nöjda med att välja att ta hem så fort det blir lite jobbigt, jobba in sekvenser för att sedan sätta leden i harmoni utan att vara utanför komfortzonen. Jag har aldrig varit så här, jag vill gå på för fulla muggar och inga ge upp så länge det är safe, och obefogad rädsla har varit ett stort hinder för detta. Och vidare så anser jag att de som endast har säkrat denna typ av klättrare hela tiden utgör enligt mig en större fara då de får ingen vana av att ta oannonserade fall och är inte beredda tills de hör det typiska "ta hem!". När väl ett oannonserat fall kommer så blir de tagna på sängen.

Fallträning eller ej handlar mycket om hur mycket rädslan påverkar en, vad man vill göra åt det och i grund och botten vad vill man få ut av sin klättring. För mig har jag börjat nå stadiet där jag inga behöver pyssla med särskild fallträning på egna säkringar då fall ingår i min vardagsklättring... det är befriande... men visst, gör jag ett felaktigt beslut som kostar så kan jag få äta upp det här, men det känns då som om jag har gjort ett felaktig val snarare än att min avsaknad av obefogad rädsla ligger till skuld.
 
...en meters fall på en bomber kil som sitter 30 cm över en bomber kamsäkring...


Fast nu snackar vi ju tydligen ankare, och inte en bra placering... ;-)

Jag kan ju säga att om jag klättrat några meter och de två senaste säkringarna i och för sig är större än småkilar (=Rocks 1 och mindre), men där de sitter i lite halvkonstiga sprickor, eller bra geometri, men lite smulig klippa, då brukar jag återfå känslan av topprep när jag kan göra en placering där allt känns helt bra. Det brukar dock inte innebära att jag falltränar, men jag vet inte om det behövs?

Skulle jag verkligen fallträna, skulle jag nog sätta mer än en säkring, men annars, när jag satt en bra säkring, så känner jag nog att jag vågar gå på utan oro, även över nån slags krux. Oron att åka av så att jag måste börja om från början kan dock gnaga lite, men det är en lite störande känsla som troligen bara gör att man är mer noga med fotplaceringar osv.

Min subjektiva beskrivning av hur det känns är ju i och för sig ointressant, frågan är om det är befogat att fallträna för alla, och frågan är om man ska göra det i kilar. Det är ju också lite skillnad på att fallträna, och på att dogga... även om båda varianterna innebär förväntade fall.
 
Men frågan är ju vad du tränar när du "falltränar".

Tränar du bort din hindrande rädsla för ofarliga fall? Då ska du förstås se till att situationen verkligen är så objektivt säker som möjligt. Fall i ett ankare, och inte i en microkil, det är ju inte kilen du testar.

Tränar du säkringsmannens förmåga att fånga oannonserade fall? Se till att ha en back up så att du verkligen törs falla vid sämsta tillfälle då.

Tränar du på din förmåga att lägga bra säkringar och bedöma dom, så att du törs behandla en bomberplacering just som bomber? Nå gör det då, men då testar du lämpligen placeringens kvalitet och inte ditt eget mod, dvs använd en annan vikt än din egen kropp, eller en back-up.

Vi har väl alla lite till hens behov av att träna på alla tre aspekterna, men som all annan träning är det bäst att isolera det du vill förbättra.
 
Men frågan är ju vad du tränar när du "falltränar".

Tränar du bort din hindrande rädsla för ofarliga fall? Då ska du förstås se till att situationen verkligen är så objektivt säker som möjligt. Fall i ett ankare, och inte i en microkil, det är ju inte kilen du testar.

Tränar du säkringsmannens förmåga att fånga oannonserade fall? Se till att ha en back up så att du verkligen törs falla vid sämsta tillfälle då.

Tränar du på din förmåga att lägga bra säkringar och bedöma dom, så att du törs behandla en bomberplacering just som bomber? Nå gör det då, men då testar du lämpligen placeringens kvalitet och inte ditt eget mod, dvs använd en annan vikt än din egen kropp, eller en back-up.

Vi har väl alla lite till hens behov av att träna på alla tre aspekterna, men som all annan träning är det bäst att isolera det du vill förbättra.
Lite märklig upplägg kan jag tycka... Varför skulle man vilja isolera? Nu testar jag aldrig min säkringsman på att fånga oannonserade fall, antingen litar jag på säkraren elle inte, men varför skulle man vilja isolera de andra två? Det ända man åstadkommer då är att isolera sig från verkliga situationer. Hur än mycket du slänger dina vikter så tror jag inte att det kommer att spela någon roll när du befinner dig där över säkringarna... Och faller du bara i ankare så hjälper det nog inte särskild mycket då i verkliga situationer är du oftast inte över en ankare...

För min del gällde det att komma så nära verkliga situationer som möjligt, och det har hjälpt mig enormt... Jag är mitt eget levande bevis på att mitt sätt funkade fin fint för mig.
 
Lite märklig upplägg kan jag tycka... Varför skulle man vilja isolera? Nu testar jag aldrig min säkringsman på att fånga oannonserade fall, antingen litar jag på säkraren elle inte, men varför skulle man vilja isolera de andra två? Det ända man åstadkommer då är att isolera sig från verkliga situationer. Hur än mycket du slänger dina vikter så tror jag inte att det kommer att spela någon roll när du befinner dig där över säkringarna... Och faller du bara i ankare så hjälper det nog inte särskild mycket då i verkliga situationer är du oftast inte över en ankare...

För min del gällde det att komma så nära verkliga situationer som möjligt, och det har hjälpt mig enormt... Jag är mitt eget levande bevis på att mitt sätt funkade fin fint för mig.

Kanske jag uttryckte mig oklart? Poängen var att var och en måste analysera vad det är för brist som ev skulle kunna avhjälpas med att "fallträna".

För min egen del har jag två brister. Dels ÄR jag (handen på hjärtat) rädd för själva fallet, även på bomberplaceringar/bult. Jag tar inte ut den där sista procenten när jag befinner mig över sista säkringen. Jag har blivit bättre, men mycket återstår. Den lilla "fallträning" jag gjort för att förbättra mig har då alltid varit i situationer där jag eliminerat alla faktorer utom min egen rädsla. Jag kan inte se hur jag skulle kunna arbeta med den effektivare genom att sätta mig i en situation där rädslan faktiskt är befogad. Läxan jag vill lära mig är ju "Det är faktiskt OK att falla på bomberplaceringar."
Dels har jag, (föga unikt) svårt att avgöra i vilka lägen det är OK att falla och i vilka lägen säkringskedjan bara ganska säkert kommer fungera.
Att i farten avgöra om ett ev fall kommer sluta före eller efter den där hyllan, om draget i den där kilen kommer åt rätt håll, om kammen sitter där jag satte den eller om den har flyttat sig lite etc etc.
Tusen fall i garanterat säkra situationer kommer aldrig göra mig bättre på den bedömningen. (jo förstås, känslan för hur långt under senaste säkring jag hamnar blir förstås bättre)
Att (som jag i praktiken gör) gå in i do-not-fall-läge så fort jag känner tvivel är visserligen sunt ur ett överlevnadsperspektiv, men det förbättrar mig inte just på den punkten.

Nä för att bli bättre på det måste jag testa ett stort antal situationer där jag inte ÄR säker på om det håller eller inte. Just detta föredrar åtminstone jag att göra på ett sätt där en missbedömning inte riskerar liv och lem. (dvs genom att clean-aida, "falla" med back up strax under etc.)
 
Jag är inte så intresserad av debatten om dynamisk säkring. Jag tror de flesta vet var jag står där. Den enda anledningen till att inte använda grigri i min bok är att man använder halvrep. Men jag hittade ett citat på ämnet fallträning, som faktiskt var det som tråden handlade om från början. Och det var i mitt tycke så genomtänkt, vettigt och bra att jag ville dela med mig till er här på utsidan. Läs och begrunda.




- There is a trend these days born of the fear that is inherent in trad climbing. I'll see if I can explain it. It goes something like this: - Leading trad is scary. - Fear is uncomfortable. - People don't like being uncomfortable. - Therefore, people look for techniques to minimize or eliminate the fear. - New leaders are told to practice falling to gain trust in their gear. - This does a nice job in minimizing or eliminating the fear of falling on gear.

This is the wrong approach. The whole point of it is wrong. The fear one feels trad climbing is entirely appropriate. Gear fails, and falls have consequences. Not every time, or even most times, but eventually. And some people get unlucky, and that first real fall is the last one they take. Don't test your luck, and don't train yourself to feel that testing your luck is a good thing. An old saying in trad climbing is that you've got to fill up your bag of tricks before your bag of luck runs out.

Instead of training yourself to minimize your fear, you should be training yourself to live with it and manage it. This is a much longer process, and more uncomfortable, so it's kind of out of fashion these days. But it's really not complex, and people have been doing it a long time. The technique is as follows: Work your way up through the grades, placing lots of good gear. And when the opportunity arises, follow more experienced trad leaders. Eventually, you will gain an appropriate level of confidence, know what you can do, and how to do it, and will start pushing your limits. Then falls will start happening, and if you're doing things right, they'll be happening in appropriate circumstances (right gear, right terrain, etc).

Of course you will do what seems best to you, but I hope you'll consider the above.

Cheers!

GO

Jag tycker citatet låter lite snett. Om jag läser det rätt så menar skribenten att rädslan är bra eftersom det faktiskt är farligt att tradda.

Detta är fel av tre skäl. För det första: fallträning kan handla om många saker, varav flera faktiskt påverkar mer än bara din eventuellt rationella rädsla. Säkringsmannen blir säkrare på sitt jobb, och kan lära sig att anpassa dynamik/hårdbromsning efter läget. Förstemannen lär sig falla på ett sätt som minskar risken för brutna fötter. Osv.

För det andra: rädslan är ofta obefogad - grejerna håller om de är rätt lagda. Då är rädsla enbart ett hinder.

För det tredje: även befogad rädsla är kontraproduktiv. Rädslan bara ökar risken för ett fall. Det man bör eftersträva är att bedömma riskläget så rationellt det bara går, och göra det som är säkrast utifrån denna analys. Att fortsätta uppåt på dåliga säkringar, i tron att lite rädsla på något vis skulle göra saken bättre köper jag inte.
 
+1 för att "clean aida"

Jag har lattjat en del med clean aid senaste kanske 1,5 - 2 åren. Har lärt mig massor om placeringar, vilka som håller och vilka som inte gör det. Har bl.a. i stor utsträckning tappat förtroendet för bd c3ors förmåga att hålla ordentliga fall. En kam som jag verkligen gillade och litade på tidigare och använde flitigt vid friklättring. Nu vet jag att de lätt kan rippa trots till synes bra placering och är mer skeptisk till dem.
 
+1 för att "clean aida"

Jag har lattjat en del med clean aid senaste kanske 1,5 - 2 åren. Har lärt mig massor om placeringar, vilka som håller och vilka som inte gör det. Har bl.a. i stor utsträckning tappat förtroendet för bd c3ors förmåga att hålla ordentliga fall. En kam som jag verkligen gillade och litade på tidigare och använde flitigt vid friklättring. Nu vet jag att de lätt kan rippa trots till synes bra placering och är mer skeptisk till dem.
Kanske en annan tråd, men vad tror du det beror på (med C3:eek:rna)?
För litet "intervall" kanske? (dvs gemensamt för de flesta microkammar)
 
Kanske en annan tråd, men vad tror du det beror på (med C3:eek:rna)?
För litet "intervall" kanske? (dvs gemensamt för de flesta microkammar)

Skulle tro det (för litet intervall), för 1an och 2an funkar något bättre än de tre minsta. Och kanske för hårt gods? De glider ut helt enkelt (ibland) i en parallell spricka. Jag har inga aliens men det finns kanske en anledning till att de är så populära som microkammar? Åtminstone de äldre cch aliens har ju mjukare gods och bättre "stick". Slits som bekant ut fortare också.. Vet inget om kamvinklar heller men det kanske spelar roll det med.
 
Kanske jag uttryckte mig oklart? Poängen var att var och en måste analysera vad det är för brist som ev skulle kunna avhjälpas med att "fallträna".
Ok, nu är jag med... Men ibland har jag egentligen inte ens vetat vad det var jag varit rädd för. Jag startade denna tråd för några år sen: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50030. Jag kunde inte komma på var det egentligen var som gjorde mig så rädd, annat än att rädslan var helt obefogad.
Det var denna händelse som fick mig att intressera mig för hur mitt ledpsyke egentligen fungerar. Sen efter flera liknande händelser åren efter blev jag till slut så jäkla trött på rädslan att jag tog tjuren vid hornen och har mer eller mindre konstant jobbat med det... och nu ytterligare något år senare har jag äntligen kunnat börja plocka ut lite vinster från investeringarna.

Har bl.a. i stor utsträckning tappat förtroendet för bd c3ors förmåga att hålla ordentliga fall. En kam som jag verkligen gillade och litade på tidigare och använde flitigt vid friklättring. Nu vet jag att de lätt kan rippa trots till synes bra placering och är mer skeptisk till dem.
Intressant... Jag har tagit två ganska bra fall på storlek 0, i ett av fallen så var den även tveksamt placerad, men den höll fin fint. Kanske hade jag tur? Om jag klättrar en led jag redan klarat brukar jag ibland falltesta tveksamma säkringar om det ligger en riktig bomber ganska nära under. Jag ser det dels som fallträning och dels får jag kanske lite mer koll på vad som funkar och inte. Jag ska tänka på detta när jag lägger c3:eek:r i fortsättningen och testa dem lite mer ingående.
 
grön c3 / blå alien är mycket riktigt svåra att avgöra om de sitter bra. De som jag tycker är tokbomber brukar jag mentalt tilldela 30% risk att svika om jag inte kunnat provdra de hårt från flera riktningar. Svart ailen c3 #00-000 kan jag inte avgöra om de är bra eller dåliga rent visuellt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike C Medveten fallträning på egna säkringar? Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg