Fallgirig kajak

Jag har köpt en ny kajak (Trapper Albacore) i år. För några dagar sedan när jag var ute och paddlade och det blåste 9-10 m/s från sydväst enligt Jollekappseglarnas vindmätare http://jkv.se/index.php/malarvader så upplevde jag den nya kajaken som fallgirig. När jag ville svänga upp mot vinden (lova) så gick det inte trots fullt roderutslag åt lovart. Den nya kajaken har ingen skedda, men har ett uppdragbart roder. Enligt tillverkaren http://www.trapperkanot.se/produkter.asp?katid=13&notisid=40 är kajaken svagt lovgirig, men jag tycker den är fallgirig.

Min förra kajak var lovgirig och då kajaken lovade så justerade jag detta med skeddan. Om det inte räckte med att fälla ned skeddan så fick jag ta till rodret.

Jag har några teorier om varför den nya kajaken är fallgirig för mig, men jag skulle vilja ha dessa teorier bekräftade eller förkastade av någon som är mer erfaren paddlare än jag är.

Teori 1. Tyngdpunkten har hamnat för långt bak. Jag hade rätt så lite packning men reservpaddel (kolfiber), paddelflottör (hoprullad uppblåsbar) och pump på akterdäck.

Teori 2. Rodret går inte ner tillräckligt långt i vattnet för att jag är för lätt (70 kg) + packning på kanske 10 kg, eller kanske var rodret helt uppe ur vattnet ibland p.g.a vågorna. Jag uppskattade våghöjden till 25-30 cm (botten till toppen).

Teori 3. Jag hade 2 st. gummidynor placerade på fördäck (ovanpå packluckan). Dessa gummidynor väger 160 g tillsammans men utgör kanske ett vindfång som får kajaken att falla av från vinden.

Jag har ett vattenpass liknande detta
202959_X_2006-07-04_152626_161.jpg


liggande i någon låda hemma, så jag kan nog kolla om tyngdpunkten flyttas, som jag packat kajaken för en 2 timmars tur.

Tar tacksamt emot idéer och kommentarer. Men föreslå inte ”köp en ny kajak”, för det har jag just gjort.

Per Brune
 
du kan väl först testa en kort sväng helt utan packning i eller på kajaken under liknande vindförhållanden och se hur den beter sig då.
 
Det kan säkert hjälpa att trimma lite med din egen kroppstyngd, samt lasten. Vissa kajaker är rätt känsliga för sånt. I värsta fall får du skaffa ett större roderblad ("K2"), eftersom jag antar att Trapper kör med Sealline Smarttrackroder. Tycker inte det ska behövas, om det nu inte är så att rodret är lite klantigt monterat (högt och med onödigt avstånd mellan blad och skrov).
 
Det kan säkert hjälpa att trimma lite med din egen kroppstyngd, samt lasten. Vissa kajaker är rätt känsliga för sånt. I värsta fall får du skaffa ett större roderblad ("K2"), eftersom jag antar att Trapper kör med Sealline Smarttrackroder. Tycker inte det ska behövas, om det nu inte är så att rodret är lite klantigt monterat (högt och med onödigt avstånd mellan blad och skrov).


Jag ser på http://www.kanotcentrum.se/Priser070608.pdf sidan 11 att det tydligen finns 3 olika stora Smart track roderblad

Per Brune
 
Ifall kajaken är fallgirig är rodret kanske för stort? För litet roder ger lovgirighet.

Givetvis kan kanoten också vara felaktigt konstruerad, men det kan säker Hans F svara på. Lovgiriga kajaker är vanligast och är den egenskap som oftast eftersträvas. Det brukar anses säkrare att styra upp mot vågorna än med dem.

Hårdvindspaddling är väldigt givande och det är då konstigheter uppdagas. En kajak som styr rakt upp på land eller lägger sig tvärs vågorna är inte rolig. Jodå, jag har testat kajaker som ligger klistrade med bredsidan mot vågorna och det har varit svårt att falla eller gå mot vinden.

Kajaker kan också bli lovgiriga ifall farten ökas, dvs en kajak som ligger balanserat och fint med ett visst trim och fart, kan bli lovgirig pga ökad turbulens vid skrovets aktra del som får skrovet att sladda.
 
Ifall kajaken är fallgirig är rodret kanske för stort? För litet roder ger lovgirighet.

Jo, det är väl också sant, om man betraktar rodret som en skedda. Men om man styr emot "fallet" borde det väl hjälpa med bättre roderverkan, dvs t ex större roder?

Att trimma med vikt är förhoppningsvis lösningen, har för mig att du skrivit nåt om trimning på din websida även om jag inte nu minns om det hade med lov/fallgirighet att göra.

Naturligtvis blir det intressant med svaret från kanotkonstruktören i vilket fall!
 
Kajakbalans

En någorlunda balanserad kajak lägger sig med bredsidan mot vinden när den ligger stilla. När man börjar paddla lovar den upp mot vinden. Det finns flera sätt att förklara detta: enklast kanske att det vid fören uppstår ett övertryck när kajaken flyttar undan vattnet, medan aktern lämnar turbulent vatten med undertryck och därför får sämre fäste.

En nerfälld skädda flyttar lateralplanets centrum akterut – en sådan korrektion stämmer bara vid en enda kombination av fart, vindriktning och styrka. Ändras någon av parametrarna börjar kajaken lova upp eller falla av.

Med mycket skädda nere kan det bli svårt eller till och med omöjligt att gira upp mot vinden från stillastående eller låg fart – det blir helt enkelt för många meter kajak framför gircentrum för att man skall orka pressa upp fören. Lösningen är då att öka farten eller minska skäddan.

Ett roder som hänger fritt på aktern är inte speciellt effektivt vid fullt utslag. Redan vid 15-20 grader börjar turbulensen ta över. Mer fart och mindre roderutslag hade kanske hjälpt. Ett underliggande roder är bättre i det avseendet, framför allt om det sitter en fast skädda framför rodret.

Vindfång på fördäck eller tung last akteröver ökar fallgirighet (eller minskar lovgirighet), medan vindfång på akterdäck (uppfällt roder till exempel) eller tung last föröver ger lovgirighet (eller reducerar fallgirighet). Böjer man sig framåt ökar lovgirigheten och kajaken blir lättare att svänga, böjer man sig bakåt ökar fallgirigheten - märks naturligtvis inte så mycket i en tungt lastad långfärdskajak, men alla bäckar små...

För att gira upp mot vinden fungerar en kontring mycket bra (flyttar förskeppet till skillnad från de flesta andra tag som flyttar akterskeppet) – även för roderpaddlare i roderkajaker.
 
.

Ett roder som hänger fritt på aktern är inte speciellt effektivt vid fullt utslag. Redan vid 15-20 grader börjar turbulensen ta över. Mer fart och mindre roderutslag hade kanske hjälpt. Ett underliggande roder är bättre i det avseendet, framför allt om det sitter en fast skädda framför rodret.

Aha, då ska jag prova med att ta i mer med överkroppen och trycka mindre på lovartspedalen nästa gång.

Per Brune
 
På Trappers sajt står att Albacore paddlas bäst utan roder. Den är alltså balanserad rätt utan roder och då är det helt normalt att kajaken blir fallgirig med roder.
 
Riktigt så skriver de väl inte?

På Trappers sajt står att Albacore paddlas bäst utan roder. Den är alltså balanserad rätt utan roder och då är det helt normalt att kajaken blir fallgirig med roder.

På deras hemsida läser jag i alla fall:

Trapper K1 Albacore är den av Trappers kajakmodeller som fungerar bäst att paddlas utan roder.


och:

Kajaken är svagt lovgirig (svänger upp mot vinden) vilket man kompenserar med paddeltekniken eller trimmar bort med eventuell last. Ett roder gör förstås paddlingen mer bekväm.

Däremot köper jag ditt resonemang generellt. Och det kanske stämmer att rodret är boven i dramat i detta fall oxå, men det är inte vad Trapper skriver vad jag kan se.

Mikael
 
Tjena Per

Fallgirighet är nästan alltid en fråga om ballans, sitsens placering längsled är väldigt viktig.

Grundinställningen brukar dock passa dom flesta. Men det är möjligt att du behöver flytta sitsen längre fram.

http://www.frilufts.se/norrviken/Kajak/kajak_hyrflottan.htm

I grundläget är kajaken svagt lovgirig vilket man sedan kan trimma bort eller helt enkelt fälla ner rodret.

Nu skall jag på välbehövlig semester. Ta med kajaken på någon tisdagspaddling med Lennart så kan jag kolla hur kajaken ligger i vattnet.

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg