Fallgirig kajak

Blev du klok på kajaken eller? Och hur gjorde du?

/Micke

Jag gjorde nog åtminstone 2 fel, kanske 3 fel.

Jag hade nog mer (tyngre) packning akter om sittbrunnen än framför sittbrunnen, vilket nog medförde att fören låg för högt i förhållande till vattenlinjen och utgjorde ett vindfång som fick kajaken att falla av från vinden.

Jag styrde nog alldeles för mycket med rodret (så långt det gick med foten) och då blir det nog bara mest turbulens och lite roderverkan.

När jag några dagar efter de svar jag fått här provade att paddla på samma ställe och i ungefär samma vindstyrka (online vindmätare här http://jkv.se/index.php/malarvader )
Då funkade givarna och webbsidan. Givarna sitter bara några 100 m från kanothuset.

Så kunde jag paddla i 8:eek:r (d.v.s precis den kurs jag ville).

Sedan hade jag dom första gångerna jag använde min nya kajak 2 st knädynor (skydd när jag skulle dra upp kajaken på en sandstrand) ovanpå den främre packluckan. Dessa knädynor utgjorde nog ett extra vindfång som bidrog till att kajaken föll av från vinden.

Bild från när jag första gången hade sjösatt kajaken (jungfruturen) http://home.swipnet.se/brune/bilder/kanot_start.jpg

Per
 
Det låter ju bra.

Att det löste sig. Har själv velat fram och tillbaka, ska jag köpa ny kajak eller inte och isåfall vilken? Har funderat på roder vs skädda samt lång eller kort mm.
Kanske Albacore skulle kunna vara ett bra alternativ, lite lagom stor med roder med ändå med möjlighet att svänga lite utan. Jag förstår bara inte varför den inte har någon fika lucka när alla andra Trapperkajaker har detta. Jag får väl ge mig iväg och prova den nånstans.

/M
 
En bild säger mer än tusen ord...

Ifall kuddarna var med när du upplevde fallgirighet....Det förstår jag.


Jag kanske (minns inte) om jag hade knäskydden på den främre packluckan då jag inte lyckas paddla dit jag ville, då jag inte kunde lova. Det var nog bara några gånger jag hade knäskydden på den främre packluckan, senare har jag haft dom under benen.

Hur som helst så beter sig kajaken nu som jag vill.

Per
 
Kanske Albacore skulle kunna vara ett bra alternativ, lite lagom stor med roder med ändå med möjlighet att svänga lite utan. Jag förstår bara inte varför den inte har någon fika lucka när alla andra Trapperkajaker har detta. Jag får väl ge mig iväg och prova den nånstans.

/M

Tittar man i Trappers broschyr/prislista så är Albacore i standardutförande några 1000-lappar billigare än övriga Trapper kajaker som tillverkas i Sverige. Så avsaknad av en extra packlucka bak är nog en del av det som gör den prisskillnaden. Tittar man lite noggrannare på en Albacore (vilket jag inte gjorde när jag beställde min kajak), så ser man att skarven mellan skrov och däck är av en enklare (fulare) konstruktion på Albacore än på andra Trapper kajaker som tillverkas i Sverige. Så gissningsvis är det dessa 2 saker som gör prisskillnaden.

Nu är min Albacore ett ”specialbygge” just för mig. En av anledningarna till att jag valde en Trapper var att dom kunde göra en ”special” åt mig.
Special på min Albacore är en extra packlucka bak, men utan vägg (skott) mellan de bägge packluckorna bak. Främre skottet är flyttat 20 cm längre bakåt än standard för att jag ska få mer vattentätt packutrymme. Så nu går pedalerna bara att flytta några cm till framåt från min inställning.
Och sist men inte minst så är min kajak gjord i Kevlar och kolfiber.

Insidertips: var ute i god tid (=nu) om du vill köpa en specialbeställd kajak.

Albacore_sittbrunn.jpg

Foto: undertecknad
Per
 
Fikalucka! Bra eller dåligt?

Tyckte att när fikaluckan kom att det inte nästan gick att en havskajak utan! Men har faktiskt ändrat åsikt! Tycker den "stjäl" vettigt packutrymme för långpaddlingen! Krångligt att få upp saker(oftast fyller man ju det utrymmet med massa "prylar" Tycker det är bättre ha en liten ficka på insidan kajaken med tex kamera mm! Å fikaluckan framtill är ännu värre,tvingar isär benen(du sitter som en groda) å hindrar tight benhållning med bra stöd mot fotplatta(vid pinnstyrning) eller mittenplacerade pedaler! Så jag tror man klarar sig bra utan fikaluckan ;)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg