• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fåglar i turbinen....

resonemanget är nog helt riktigt. För min del är ett fatalt haveri oacceptabelt aoavsett frekvensen dock, men jag hajar vad du menar
 
Man kan ju tänka såhär:

Om planet helt plötsligt tappar 10 meter i höjd så gör det inte så mycket på 10 000 m höjd, det är betydligt värre om planet är 7 m över banan.

Eller om planet vinglar till 45 grader åt ena sidan, på 10 000 m så gör det inte så mycket men precis i starten är risken rätt stor att en vingspets drar i backen.


Så självklart är alla former av "störningar" värre vid start och landning, eftersom marginalerna är mindre. Det gäller inte bara fåglar i motorn utan även kastvindar och andra typer av fel (plåtbit som lossnar, hydrualik som lägger av etc).
 
resonemanget är nog helt riktigt. För min del är ett fatalt haveri oacceptabelt oavsett frekvensen
Så du flyger aldrig?
Om den värsta konsekvensen inte kan byggas bort eller accepteras oavsett hur ovanlig den är (en gång per x miljoner flygtimmar) så återstår inget annat än att undvika den aktiviteten totalt.
 
Nä det är sällan jag flyger numera inte på några dagar i alla fall. Förra vecka firade jag 8000 flighter. En 45 graders bankning på 10000 meters höjd skulle med stor sannorlikhet innebära att man stallade flygplanet inget bra där heller.