• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fåglar i turbinen....

På hög höjd är sannorlikheten inte så stor för kollisio med fågel men det finns faktikst ett dokumenterat fall i slutet av 70 talet då ett Aeroflotplan kolliderade med en fågel på över 7000meters höjd. Kommmer dock inte ihåg vad det var för pippis men det lär ha varit på väg mot New Dehli.

Normal håller man en lägre fart under 10000ft just för att konsekensen av en fågelkollision i en ruta skall bli mindre. Rutorna är rejält eluppvärmda för att klara en kollision bättre. Vill minnas att ett certifieringskrav på cockpit inklusive ruta är att det skall klara en kollision med en pippi i 250kt. Vet dock inte vikten på fågelsimulanten men man skjuter ju frysta kycklingar med kanon så det är en rätt stor sak.

Beträffande kollision i starten finns flera videos på Youtube att deskåda. Ingen större panik, kompressorpumpning och en mindre brasa, men inget graverande.

Just under själva starten på banan finns två alternativ:

1. Avbryta starten och bromsa på resterane del av banan till stopp. Detta kan senast göras då beslutsfarten V1 uppnåtts.

2. Fortsätta starten även om det innebär motorbortfall. detta kan tidigast göras vid farten v1.

Vid alla startprestandeberäkningar förutsetts att man avbryter starten innan V1 samt fortsätter vid eller efter v1 och då med en motor ur funktion. I vanliga fall är det alltså "bonus" med alla motorer fungerande:)

Exponeringen för fågel (andra djur) är ju såklart störst i samband med start och landning. Detta i en fas av flygningen när stora förändringar sker med fart, motordragkraft och flygplanskonfiguration. Vid tex en start så måste ett beslut att avbryrta en start ske blixtsnabbt just därför att det är ett utsatt läge. Att fortsätta starten vid en bekräftat fågelkollision (som i det flesta inte orsakar några som helst sador)kan mycket väl vara mindre farligt än att avbryta starten. Det skall även poängteras att man avbryter inte start i HÖG fart med mindre än i huvudsak:

1.Motorbortfall
2.Brand eller brandindikering
3.Vindskjuvning i startriktningen (meteorologiskt fenomen som förekommer bla i närheten av åskmol)
4.Att flygplanet inte kommer att flyga eller är farligt att flyga

I låg fart är saken naturlitgvis en annan.

En synnerligen förenklad men förhoppningsvis någorlunda förtåelig sammanfattning i ämnet varför det är farligt att krocka med fåglar just vid start och landning
 
kanske bra om jag fick med länkarna också...

http://www.youtube.com/watch?v=EtSl...utube.com/watch?v=EtSlX7L0KB0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=OZrfA3ay_zg&feature=related

avbryter i låg fart

http://www.youtube.com/watch?v=_VCWlSyZm2Q&feature=related


sent beslut:
http://www.youtube.com/watch?v=IoB_xvze034

Så här blir det om man blir tvungen att avbryta i hög fart:
http://www.youtube.com/watch?v=IoB_xvze034

träning. Passagerare lär uppleva detta som en evighet innan dessa har tid över...

http://www.youtube.com/watch?v=vJEvrlEOjA0


Den här är äl topic om något....tor mig höra (lbs som testvikt på kycklingen

http://www.youtube.com/watch?v=y2OS2pwrZTI&feature=related
 
Gäss...

Har för mig att jag har hört att gäss kan flyga högt under flyttningar, och de är inte direkt några lättviktare i ett möte med en ruta!

Annars är risken nog mycket större vid start/landning alla verkar tänka på att det är EN fågel, men tyvärr uppträder problemen i flock och den här "Murphy's law" den respekterar jag verkligen!
 
Efter att ha plockat isär ett antal motorer efter mâskollisioner kan jag berätta att man inte är sugen pâ att gâ hem o steka strömming efterât.
Det är en fruktansvärd fiskstank.
 
Du verkar kunna detta men "oavsett höjd" ? Det är just det jag hört - att när planet är i höjd och i fas kan exempelvis ej någon fågel orsaka någon skada - men så är alltså inte fallet ?

Du har nog två saker på en gång i det ursprungliga uttalandet:
1) risken förknippad med själva händelsen
2) risken att händelsen skall inträffa överhuvudtaget

Fågeln är lika farlig för motorn oavsett höjd. Risken att få in en fågel i motorn är dock som högst under start och landning. De flesta fåglar går inte särskilt högt, så bara man kommer över den flyghöjden så upphör i princip den sortens olyckor att inträffa. Fågel KAN mycket väl fortfarande orsaka skada, men finns det ingen fågel där så blir ju det hela bara hypotetiskt.

Ungefär som att fråga on det är farligare att bli biten av en kobra i Sverige eller i Indien. Kobran är lika farlig var den än är, men risken att man skall råka på den hemmavid är i princip obefintlig.
 
Sångsvanar

har tydligen observerats sträckande på ca 8000 meters höjd i en jetström ovanför Irland och klockats till en fart över land på ca 200 km/h. Temperatur ca -40 grader! Detta enligt det aktuella numret av Svensk Natur.

Thure
 
Det är imponerande.
Undrar om dessa medvetet utnyttjar vindarna, dvs flyger som ballongfararna, pâ höjder där vindriktningen är rätt.
Isâfall, hur vet dom vilken höjd som är gynnsammast?
Jag inser at jag är mer insatt i plât och plastflyg än dun o fjäder.
 
ja det är bara att ta av sig hatten för djur och natur. Otroligt högt fågel kan flyga. Om man jämför med vad ett flygplan MÅSTE jklara av och viljen fart som krävs för att bara hålla sig flygande på den höjden är det synnerligenn imponerande att en svan kan klara av det.


Och beträffand liknelsen med kobran så må det kanske vara sant beträffand kobror, men då det gäller kollision med en fågel och flygplan kan jag tala om att det är en s...ns skillnad på att krocka med fågel i 300km/h eller 850km/h...:). Det där med matematiska sannorlikheter har du säkert bättre koll på än jag!
 
Och beträffande liknelsen med kobran så må det kanske vara sant beträffande kobror, men då det gäller kollision med en fågel och flygplan kan jag tala om att det är en s...ns skillnad på att krocka med fågel i 300km/h eller 850km/h...:).

Det är klart att det var en förenklad jämförelse, och det är klart att det finns ett stort antal faktorer som kan påverka konsekvenserna av en fågelkollision. Men det jag främst ville få fram var att det är olika risker inblandade - risken förknippad med själva händelsen, och risken för att händelsen inträffar överhuvudtaget.

Det handlar alltid om konsekvens och frekvens, ngt riktigt katastrofalt är ändå ofta acceptabelt om det inträffar tillräckligt sällan, medan ngt betydligt tamare inte är acceptabelt om det inträffar för ofta.

Även om riskerna för flygplanet skulle vara större vid en fågelkollision i marschfart så inte säkert att det spelar ngn roll för den sammanlagda riskbilden om sannolikheten för en fågelkollision på marschhöjd är tillräckligt låg.