På hög höjd är sannorlikheten inte så stor för kollisio med fågel men det finns faktikst ett dokumenterat fall i slutet av 70 talet då ett Aeroflotplan kolliderade med en fågel på över 7000meters höjd. Kommmer dock inte ihåg vad det var för pippis men det lär ha varit på väg mot New Dehli.
Normal håller man en lägre fart under 10000ft just för att konsekensen av en fågelkollision i en ruta skall bli mindre. Rutorna är rejält eluppvärmda för att klara en kollision bättre. Vill minnas att ett certifieringskrav på cockpit inklusive ruta är att det skall klara en kollision med en pippi i 250kt. Vet dock inte vikten på fågelsimulanten men man skjuter ju frysta kycklingar med kanon så det är en rätt stor sak.
Beträffande kollision i starten finns flera videos på Youtube att deskåda. Ingen större panik, kompressorpumpning och en mindre brasa, men inget graverande.
Just under själva starten på banan finns två alternativ:
1. Avbryta starten och bromsa på resterane del av banan till stopp. Detta kan senast göras då beslutsfarten V1 uppnåtts.
2. Fortsätta starten även om det innebär motorbortfall. detta kan tidigast göras vid farten v1.
Vid alla startprestandeberäkningar förutsetts att man avbryter starten innan V1 samt fortsätter vid eller efter v1 och då med en motor ur funktion. I vanliga fall är det alltså "bonus" med alla motorer fungerande
Exponeringen för fågel (andra djur) är ju såklart störst i samband med start och landning. Detta i en fas av flygningen när stora förändringar sker med fart, motordragkraft och flygplanskonfiguration. Vid tex en start så måste ett beslut att avbryrta en start ske blixtsnabbt just därför att det är ett utsatt läge. Att fortsätta starten vid en bekräftat fågelkollision (som i det flesta inte orsakar några som helst sador)kan mycket väl vara mindre farligt än att avbryta starten. Det skall även poängteras att man avbryter inte start i HÖG fart med mindre än i huvudsak:
1.Motorbortfall
2.Brand eller brandindikering
3.Vindskjuvning i startriktningen (meteorologiskt fenomen som förekommer bla i närheten av åskmol)
4.Att flygplanet inte kommer att flyga eller är farligt att flyga
I låg fart är saken naturlitgvis en annan.
En synnerligen förenklad men förhoppningsvis någorlunda förtåelig sammanfattning i ämnet varför det är farligt att krocka med fåglar just vid start och landning