• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fåglar i turbinen....

När ett flygplan är på väg att starta eller landa så finns det en viss risk att någon fågel kan hamna i turbinen och orsaka olycka - detta är vad jag hört ett känsligt läge.

När däremot planet är i höjd och i fas - så finns ej denna risk längre - nu finns det ju ej några fåglar på den höjden men "om". Så skulle de ej kunna förorsaka någon skada eller olycka.

Varför är motorerna så känsliga just vid start och landning ?
 
När ett flygplan är på väg att starta eller landa så finns det en viss risk att någon fågel kan hamna i turbinen och orsaka olycka - detta är vad jag hört ett känsligt läge.

När däremot planet är i höjd och i fas - så finns ej denna risk längre - nu finns det ju ej några fåglar på den höjden men "om". Så skulle de ej kunna förorsaka någon skada eller olycka.

Varför är motorerna så känsliga just vid start och landning ?

Det är väl inte motorerna som är känsligare då, utan flygplanet som är känsligare för störningar under start och landning. På höjd (och med fart) har ju piloten mer tid på sig att kompensera och lösa problemet.
 
Det är väl inte motorerna som är känsligare då, utan flygplanet som är känsligare för störningar under start och landning. På höjd (och med fart) har ju piloten mer tid på sig att kompensera och lösa problemet.

Absolut ! Men finns det någon teknisk förklaring ? - knappast någon friluftsfråga men detta forum är ju fritt........
 
Motorerna är lika känsliga för FOD, Foreign Object Damage oavsett höjd.
Det som händer när en fâgel kommer in i motorn är att den antingen passerar första fläktstegen och sedan fortsätter ut via bypasskanalen eller sâ gâr den in i kompressorn och blir fâgelfärs där.
I först fallet sâ kan den kröka fläktblad och ge nâgot försämrad dragkraft, men oftast hände inget mer.
Gâr pippin in i kompressorn skadar den säkert flera steg i kompressorn och orsakar "stall" dvs luften igenom blir sâ störd att kompressorn inte levererar luft till brännkammaren pâ ett riktigt sätt.
Dâ stannar motorn eller bär sig otrevligt ât.

Händer detta under start sâ förlorar man dragkraft och kan endast kompensera för detta med en höjnig av dragkraften pâ kvarvarande motorer. Det kan man göra momentant och med fler än 2 motorer är det ett lägre effektuttag per motor.
Du fâr oxâ ett ökat motstând pâ den sidan motorn stannat och det i sin tur kräver kompensation med roder som oxâ ökar motstândet.
Alltsâ är det rätt otrevligt med motorbortfall i starten, men hanterbart.
Hamnar fâgeln i motorn êfter stigning sâ är det oftast inte mer dramatiskt än att man landar snarast.
I samband med landning är det framför allt problemet med ökat motstând plötsligt som ställer till det. Sedan förlorar man ju möjligheten till att samma sätt som med alla motorer gâendes dra pâ och göra om landningen ifall det skulle behövas.

i samband med certifieringsprovning av en ny flygplantyp görs oändliga mängder starter och landningar med motorbortfall bara för att verifiera att det funkar.
Och prestanda räknas pâ att en motor kan försvinna.
Sâ , flyg lugnt.
 
Mera fåglar på låg höjd

och som sagt känsligare läge under acceleration. Men alla kommersiella flermotoriga flygplan skall klara att starta med en motor utslagen om det stämmer vad jag läst.

Det vill till att startbanan är tillräckligt lång för detta.

Annars antar jag att skadorna på jetmotorn om fjädrar eller en hel fågel sugs in blir ännu värre i hög hastighet. Luftflödet i motorn torde dock vara nära max vid starten.

Thure

Edit: Läs i stället Gunnars utförliga inlägg ovan som kom medans jag skrev ovanstående.
 
Japp, det kan bli skador pâ bâde rutor och omgivande struktur.
Men för att begränsa detta sâ görs prov där man skjuter fâglar med tryckluftdriven kanon mot ruta och cockpit i övrigt.
Liknande prov görs oxâ med motorerna hos tillverkaren för att kunna certifiera dessa.

OT: Det finns ett dokumenterat fall när en Boeing 737 kolliderar med en lax under flygning.
 
Motorerna är lika känsliga för FOD, Foreign Object Damage oavsett höjd.
Det som händer när en fâgel kommer in i motorn är att den antingen passerar första fläktstegen och sedan fortsätter ut via bypasskanalen eller sâ gâr den in i kompressorn och blir fâgelfärs där.
I först fallet sâ kan den kröka fläktblad och ge nâgot försämrad dragkraft, men oftast hände inget mer.
Gâr pippin in i kompressorn skadar den säkert flera steg i kompressorn och orsakar "stall" dvs luften igenom blir sâ störd att kompressorn inte levererar luft till brännkammaren pâ ett riktigt sätt.
Dâ stannar motorn eller bär sig otrevligt ât.

Händer detta under start sâ förlorar man dragkraft och kan endast kompensera för detta med en höjnig av dragkraften pâ kvarvarande motorer. Det kan man göra momentant och med fler än 2 motorer är det ett lägre effektuttag per motor.
Du fâr oxâ ett ökat motstând pâ den sidan motorn stannat och det i sin tur kräver kompensation med roder som oxâ ökar motstândet.
Alltsâ är det rätt otrevligt med motorbortfall i starten, men hanterbart.
Hamnar fâgeln i motorn êfter stigning sâ är det oftast inte mer dramatiskt än att man landar snarast.
I samband med landning är det framför allt problemet med ökat motstând plötsligt som ställer till det. Sedan förlorar man ju möjligheten till att samma sätt som med alla motorer gâendes dra pâ och göra om landningen ifall det skulle behövas.

i samband med certifieringsprovning av en ny flygplantyp görs oändliga mängder starter och landningar med motorbortfall bara för att verifiera att det funkar.
Och prestanda räknas pâ att en motor kan försvinna.
Sâ , flyg lugnt.

Du verkar kunna detta men "oavsett höjd" ? Det är just det jag hört - att när planet är i höjd och i fas kan exempelvis ej någon fågel orsaka någon skada - men så är alltså inte fallet ?
 
Laxen satt i klorna pâ en större fâgel, fiskgjuse eller nâgot sânt.
Planet kom ikapp fâgeln dâ det startade och fâgeln släppte fisken som träffade rutan.
Planet vände tillbaka men jag tror inte det var nâgon skada skedd.
Det satt en FAA-inspektör pâ jumpseat som skrev en rapport.
Jag vill minnas att det var beskrivet i Flight eller Aviation weekly.

Beträffande höjden sâ är risken för skador samma som jag skrev, men följderna är lättare att hantera. Som nämnts sâ är det inte sâ mycket fâglar pâ 33 000 fot heller.