Färska Sarekbilder

Håller med ovanstående: grymma bilder! Värdet av bilderna stiger ytterligare när man vet var du varit och när man - som jag - försökt ta liknande bilder, men misslyckats. Det tålamod, det bildseende, det tekniska handlag och den fjällvana som behövs för att ta sådana bilder är bara att bocka och buga inför.
 
Alla bilderna var ju j¨drans fina men !! Bilden på övre rapadalen är ju hur läcker som helst !! f^siken vad fint!! lite större å den hade blivit bakgrundsbild på skrivbordet... :)
 
Härliga

bilder.

Vad uppnår du med oskarp mask? Bättre djupverkan? Har du något exempel utan oskarp mask?

Den första av bilderna ovanför Salto känns nästan överdrivet färgmättad i de oranga och röda nyanserna. Men du som såg vyn live håller kanske inte med?

Den gamla sanningen att moln och varierande belysning ofta ger intressantare bilder än helklart väder visar du tydligt med de här bilderna.

Thure
 
bilder.

Vad uppnår du med oskarp mask? Bättre djupverkan? Har du något exempel utan oskarp mask?

Den första av bilderna ovanför Salto känns nästan överdrivet färgmättad i de oranga och röda nyanserna. Men du som såg vyn live håller kanske inte med?

Den gamla sanningen att moln och varierande belysning ofta ger intressantare bilder än helklart väder visar du tydligt med de här bilderna.

Thure

Tack Thure!

Och så dina frågor: :)
Med oskarp mask så skärper man bilden. Det är ett normalförfarande inom digitalfotografin och anledningen är inte att man tar oskarpa bilder utan att:
1. framför sensorn sitter ett "anti-aliasing" filter som ger en viss oskärpa för att minska risken för moiré (interferensmönster).
2. bildfilen förlorar skärpa när man ändrar storleken på den.
3. en bild behöver skärpas innan tryck för att kompensera för skärpeförlust vid tryckningen

Digitalkompakter skärper i regel upp filen själv och levererar bilden i komprimerat Jpeg-format. Jag föredrar dock att fota i rå-format och själv kontrollera skärpningen av bilden vilket ger bättre resultat.

Här kan du se några exempel och läsa lite mer.

Hos profiler.nu kan man även ladda ner ett pdf-dokument om skärpning:
http://www.profiler.nu/kursdok.html

Sen har jag för mig att mipert här på utsidan skrivit en bra artikeln men jag hittar den inte just nu. Om han ser det här kan han ju länka till den. (På fotosidan har jag för mig)

Sen när det gäller färger så är det lite klurigt. På min skärm som jag mäter upp och profilerar med jämna mellanrum ser bilden bra ut. Det var väldigt röda färger. Sen är det omöjligt att säga om det var exakt som i "verkligheten". Men det är inget nytt egentligen och även gamla analoga filmer hade olika färgåtergivning. Fujichrome Velvia var (och är) en populär film som ger lite extra tryck i färgerna och har egentligen inte en naturlig färgåtergivning.

/David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wedlund Sarek - färska rapporter? Fjällvandring 13
brigas Tips på sida med bra Sarekbilder Fjällvandring 4
Mauriz Sarekbilder Fjällvandring 26

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg