Färska Sarekbilder

../Jag har lagt upp några bilder från turen på min fotosidaportfolio så ta gärna en titt /...
Några, var är resten? Hösten är bra, soldiset borta, luften är klar och den gröna trista färgen har bytts mot något helt annat och dina bilder är ganska bra, för att uttrycka sig lite tornedalskt. Du vet att vi aldrig ger beröm fullt ut, folk kan ju tro de är nåt ;-) Min favorit av de bilder du lagt upp.
Förresten, optik, ASA och slutartid på norrskensbilderna. Stativ?

Några, var är resten? Hösten är bra, soldiset borta, luften är klar och den gröna trista färgen har bytts mot något helt annat och dina bilder är ganska bra, för att uttrycka sig lite tornedalskt. Du vet att vi aldrig ger beröm fullt ut, folk kan ju tro de är nåt ;-) Min favorit av de bilder du lagt upp.
Förresten, optik, ASA och slutartid på norrskensbilderna. Stativ?

Jo, jag har ju mina rötter i tornedalen själv så jag känner igen jargongen! "Nog var det här ätbart!" uppskattande om maten t ex.. :)

Norrskensbilderna då.. alla bilder är tagna med EOS 5D och EF24-70/2,8L

Norrsken över Sarekmassivet:
ISO 640
f/5,6
371 s
Brännvidd 51mm

Norrsken över Ruotesvagge:
ISO 640
f/5,6
169 s
Brännvidd 34mm

Kameran inställd på "B" sen får man chansa lite själv med slutartiden. Jag använde stativ samt spegeluppfällning och trådutlösare för att minimera vibrationer. 5D ger väldigt lite brus så därför gick jag upp lite i ISO för att förkorta slutartiden. Objektivet ville jag ha lite nedbländat eftersom det är skarpare då.

Rollo: Bilderna är "ej manipulerade" enligt fotosidans definition men jag har justerat nivåer, kurvor, storleksanpassat dem och lagt på oskarp mask. Annars är bra kamera och ffa en bra glugg bra hjälpmedel. :) Till några av bilderna har jag även använt polariserande filter och avtonat gråfilter.

Jepp, man ser att bilderna är hanterade med stil. Inte förvrängda, utan förbättrade.

Är "Övre Rapadalen" tagen mot sydost ungefär från Tjågnårisjågåsj, så att de höga topparna man ser är Skoarkki?

Den är tagen från mellan topp 1217 och Mahtusoalge. De höga topparna bakom Låddepakte torde vara Piellorieppemassivet. Skårki ligger till vänster utanför bild. Jag fick dock fundera lite och ta fram kartan men det borde stämma.

Grattis frân Spanien! Mina spanska kollegor helt saliga och vill upp till Norr bums! (liksom jag).

Svart bakgrund/vit ram framhäver ännu bättre färger och komposition

Mvh, Mats

En liten photoshopfråga till

Vilka värden har du haft när du lagt på oskarp mask?

Underbara bilder rakt igenom.

/Ringblom

För bilder i webstorlek (såsom dessa som är ca 600x400) så brukar jag lägga på 500/0,2/0. Det funkar för det mesta bra. För utskrifter brukar jag sen anpassa skärpningen efter utskriftsstorleken.

När det gäller bilderna så får jag säga att det är tacksamt att fotografera under de förhållandena. Bildmässigt så är de inte särskilt avancerade förutom norrskensbilderna som kräver stativ och långa slutartider. Det jag brukar tänka på är att försöka få täckning även i himlarna och för det så funkar avtonade polfilter men fotar man i raw och ser till att bilderna inte blir helt utfrätta så kan man även simulera det i efterbehandlingen men jag föredrar avtonade filter för att minimera efterarbetet. Med polfilter kan man även ge lite extra kräm åt färgerna men det kan man ju också till viss del ändra i ps.

Återigen roligt att så många uppskattar bilderna. Det inspirerar och gör att de 4-5 extrakilona för kamerautrustning känns lättare att bära även nästa tur. :)

/D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wedlund Sarek - färska rapporter? Fjällvandring 13
brigas Tips på sida med bra Sarekbilder Fjällvandring 4
Mauriz Sarekbilder Fjällvandring 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg