Fällkniven U2

dePaul; sa:
Har jag tolkat det rätt att man får ha med sig en kniv med en bladlängd som understiger 6 cm och inte har låsbart blad?

Det låter i så fall konstigt eftersom det inte var så länge sedan som en bekant till mig blev stoppad och fråntagen en SAK Classic när han skulle till Prag från Landvetter.

Mycket förvirrande allting.

~Paul~

Det är bara att acceptera reglerna /eller vad personalen tycker.
Jag fick lämna ifrån mig min plastflaska med läsk (Sprite) senat jag flög inrikes, och köpa en ny till dubbla priset när jag passerat säkerhetskontrollen.

Per Brune

Brune; sa:
dePaul; sa:
Har jag tolkat det rätt att man får ha med sig en kniv med en bladlängd som understiger 6 cm och inte har låsbart blad?

Det låter i så fall konstigt eftersom det inte var så länge sedan som en bekant till mig blev stoppad och fråntagen en SAK Classic när han skulle till Prag från Landvetter.

~Paul~

Det är bara att acceptera reglerna /eller vad personalen tycker.
Jag fick lämna ifrån mig min plastflaska med läsk (Sprite) senat jag flög inrikes, och köpa en ny till dubbla priset när jag passerat säkerhetskontrollen.

Per Brune

Sprite klart att kontrollanten trodde att det var brännbar sprit!

Ja, du har rätt där Per. Tråkigt för mig. Jag har alltid kniv på mig, det har blivit en vana. Därför känner jag mig "naken" när jag måste lämna kniven hemma i samband med flygresor :(

~Paul~

U2

dePaul; sa:
Ja, du har rätt där Per. Tråkigt för mig. Jag har alltid kniv på mig, det har blivit en vana. Därför känner jag mig "naken" när jag måste lämna kniven hemma i samband med flygresor :(

~Paul~

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Typisk kränkning av mänskliga rättigheter !!!
Har alltid kniv med mig själv......
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Re: U2

2004-06-16; sa:
dePaul; sa:

~Paul~

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Typisk kränkning av mänskliga rättigheter !!!
Har alltid kniv med mig själv......
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Vibbe?

Rekomendationer.....

dePaul; sa:

...

~Paul~

Hej igen.

Eftersom "f91jsw" verkar vara en hyvens kille som följde min propå att kolla vad som fanns svart på vitt i ärendet och p g a detta orsakat en del följdfrågor så känner jag mig skyldig att dra mitt strå till stacken i denna förvirring.

Således ringde jag upp Luftfartsverket och fick till slut tag på en människa som inte kunde svara på något.
Den som ev kunde svara, eftersom hon satt med i nåt EU-sammanhang, var på semester. Jag kunde emellertid dra följande slutsatser:

1. Listan som finns tillgänglig på nätet är att betrakta som rekomendation.
2. Till syvende och sist är det upp till tjänstgörande flygplats-polis att avgöra om du och jag får ha vår kära fickkniv med ombord eller inte.
3. Det enda vi kan säga med säkerhet är att de prylar som är med på listan kan vi vara säkra på att vi inte får ha med oss.
4. I princip allt annat kan flygplatspolisen ta ifrån oss om de känner för det.

Var det någon som blev klokare??

Gut Pfad

Det var en artikel om detta i nån dagstidning för nåt halvår sen, förmodligen i samma veva som man bestämde sig för att tillåta knivar med 6 cm bladlängd. Om jag minns rätt handlade det om att personalen i det flesta säkerhetskontroller inte var medvetna om förändringen (vilket i sig är ganska anmärkningsvärt) och att rekommendationen fortfarande var att undvika alla vassa verktyg över huvud taget för att slippa problem.

Jag tror inte att reglerna juridiskt sett är bara är rekommendationer, även om man naturligtvis är tvingad att följa säkerhetsvakternas anvisningar. I efterhand skulle man nog kunna få rätt mot en säkerhetsvakt som tar ifrån en en godkänd kniv om man orkade dra det hela vägen, men vem orkar det.

Johannes

Det där med sex centimeter lång kniv förekommer även i skrönor om knivlagen.

Jag kanske har fel, men flygplanskaparna 6/11 hade inga långa svärdsliknande knivar.

Bladet på fällkniven i min bröstficka är visserligen 9 cm men jag har en till, med kortare blad. Ca 6 cm skulle jag tro.

Även med den minsta kniven, med eller utan låsning av bladet, skulle jag lätt kunna "skära halsen" av en överraskad motståndare. Till exempel en flygvärdinna eller steward.

Så storleken spelar som så ofta förr ingen roll. Det handlar om hur man använder den. Även en brodyrsax kan åstadkomma livshotande skador.

Även jag har ofta en kniv i fickan eller bältet. Men det är bara i skogen jag anser det vara helt nödvändigt. I stan, på fritid, ser jag egentligen inget behov av kniv. Då använder jag min ändå ofta som substitut för mina bortslarvade tänder. (Nej, de satt inte i osten).

Däremot har jag i regel ett par första förband av olika storlek med mig. Och saxen som brukar ligga i förbandslådan. Den man kan klippa av bilbälten med. Hellre av med kniven än med förbanden vill jag påstå.

Zeeke; sa:
Jag kanske har fel, men flygplanskaparna 6/11 hade inga långa svärdsliknande knivar.
Det stämmer, men reglerna om att man inte får ha knivar med sig har inte med kaparskydd att göra. Kapare som vill skära halsen av folk på flygplan klarar lätt det utan att ha med sig knivar genom säkerhetskontrollen. T ex kan de slå sönder en glasflaska från taxfreeshoppen.

Knivreglerna är snarare till för att undvika att våldsamma fyllon på planen blir alltför farliga samt var ett sätt för myndigheterna att verka handlingskraftiga efter 9/11.

Johannes

OK, då har det klarnat lite. Men ändå inte. Det förefaller vara väldigt godtyckligt, hela det här ärendet. Fasen att det skall vara så svårt att ge raka besked från diverse myndigheter.

Sune, jag har med tiden upptäckt att jag saknar min kniv oavsett om jag vistas där ute eller på stan'. Skillnaden är förstås själva kniven. På stan blir det oftast en Vic, antingen Nomad eller Outrider. De gångerna jag glömt kniven hemma så har man naturligtvis behövt en korkskruv eller sax eller någon typ av öppnare ;).

När det gäller knivvalet därute så kan det variera väldeliga beroende på vilken typ av aktivitet det handlar om och i vilken miljö jag ämnar använda kniven.

~Paul~

Re: Re: För dj-ligt...

öringen; sa:
Däremot är det logiskt att man inte får ge beväringar verbala tillmälen som kan uppfattas som trakasserier. Vad vinner man förresten på att trakassera någon?
Hehe... enligt Arméinspektören är just "beväring" ett numera ej acceptabelt tillmäle att använda mot/om värnpliktiga. Så med ovanstående mening har du redan trillat dit, mobbare där. ;) Orwellianskt så det förslår.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg