Fällkniven U2

f91jsw; sa:
http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38484.aspx

Passagerare får inte medföra följande föremål till behörighetsområden eller i flygplanskabinen:

...

Föremål med spetsig udd eller skarpt blad som kan vålla skada, inbegripet följande:

* Yxor.
* Pilar.
* Isbroddar.
* Harpuner och spjut.
* Isyxor och isklyvare.
* Skridskor.
* Knivar med spärrbart blad eller springknivar, oberoende av bladets längd.
* Knivar, inbegripet ceremoniknivar, med blad på över 6 cm, av metall eller annat material som är starkt nog att användas som potentiellt vapen.
* Köttyxor.
* Macheter.
* Rakknivar och rakblad (med undantag för säkerhets- och rakhyvlar för engångsbruk med rakblad).
* Sablar, svärd och värjkäppar.
* Skalpeller.
* Saxar med blad på över 6 cm.
* Skidstavar och vandringsstavar.
* Kaststjärnor.
* Verktyg som kan användas som spetsiga eller skarpa vapen, t.ex. borrar och borrskär, tapetknivar, verktygsknivar, alla typer av sågar, skruvmejslar, kofotar, hammare, tänger, skiftnycklar, skärbrännare.

Men va fan, är inte ens kaststjärnor tillåtna?? :)

2004-06-16; sa:
Själv så blev jag mest rädd för att bli av med min kära U2:a som fick åka incheckad hem.

Jag skulle varit mest rädd för terroristpsykos: "Tänk om det plötsligt slår slint i skallen på mig och jag stabbar nån i vänster njure, vilt hojtande -Dö du otrogne!..."

f91jsw; sa:

Passagerare får inte medföra följande föremål till behörighetsområden eller i flygplanskabinen:

...

Föremål med spetsig udd eller skarpt blad som kan vålla skada, inbegripet följande:

* Yxor.
* Pilar.
* Isbroddar.
* Harpuner och spjut.
* Isyxor och isklyvare.
* Skridskor.
* Knivar, inbegripet ceremoniknivar, med blad på över 6 cm, av metall eller annat material som är starkt nog att användas som potentiellt vapen.
* Köttyxor.
* Macheter.
* Rakknivar och rakblad (med undantag för säkerhets- och rakhyvlar för engångsbruk med rakblad).
* Skalpeller.
* Kaststjärnor.
* Verktyg som kan användas som spetsiga eller skarpa vapen, t.ex. borrar och borrskär, tapetknivar, verktygsknivar, alla typer av sågar, skruvmejslar, kofotar, hammare, tänger, skiftnycklar, skärbrännare.
Räknas ett par Icebugs som "isbroddar"? Det verkar som att de lossat lite på reglerna, tidigare var t ex paraplyer och mikrosaxar förbjudna (gissa hur många nagelsaxar med 3cm böjt blad som de samlat in? Minst en per resande svensk och år).

Märkligt förresten att de har två klausuler om knivar, det hela skulle varit enklare med en enda.

öringen; sa:
...

Och inte fiskespön eller machetes och spikklubbor heller. Otroligt,, så visst kan man tolka ovanstående att en 59mm fällis är tillåten.. Hm, om man lindar in den i en palestinaschal blir den farligare då? Skall prova med det. Rånarluva med hänvisning till köld kanske är väl provicerande...

öringen; sa:
f91jsw; sa:

...

* Yxor.
* Pilar.
* Isbroddar.
* Harpuner och spjut.
* Isyxor och isklyvare.
* Skridskor.
* Köttyxor.
* Macheter.
* Skalpeller.
* Kaststjärnor.

Heller inte en liten värjkäpp

U2

Min U2 tror jag klart skulle platsa som lämpligt vapen och 64 mm är bladlängden. Har inte provat den som vapen men mina fingrar har testat skärpan och det händer saker om man hanterar den fel.

Man har ju hört om att små nagelpetare råkar ut för dessa bevakare.

Kamvandraren; sa:
trubbiga knogjärn basebollträn och batonger verkar dock vara ok

för x antal år sedan skulle jag flyga hem från stockholm och då hade jag köpt en sådan här http://www.getout.se/v2/images\items\maxi\Vr7412gb.gif och tanken var att jag skulle cheka in den som bagage men för att följa alla regelverk så skulle det bli väldigt komplicerat. Så det slutade med att jag helt enkelt la den i mitt handbagage och hade den i stolen framför mig när jag åkte hem, jag tvivlar på att det skulle gå idag :)

Kamvandraren; sa:
trubbiga knogjärn basebollträn och batonger verkar dock vara ok

Hell no:

c) Tillhyggen

Alla tillhyggen som kan vålla skada, inbegripet följande:

Baseball- och brännbollsslagträn.
Klubbor och batonger - styva eller flexibla - t.ex. blydaggar, polisbatonger och fjäderbatonger.
Cricketslagträn.
Golfklubbor.
osv...

Har jag tolkat det rätt att man får ha med sig en kniv med en bladlängd som understiger 6 cm och inte har låsbart blad?

Det låter i så fall konstigt eftersom det inte var så länge sedan som en bekant till mig blev stoppad och fråntagen en SAK Classic när han skulle till Prag från Landvetter.

Mycket förvirrande allting.

~Paul~

dePaul; sa:
Har jag tolkat det rätt att man får ha med sig en kniv med en bladlängd som understiger 6 cm och inte har låsbart blad?

Det låter i så fall konstigt eftersom det inte var så länge sedan som en bekant till mig blev stoppad och fråntagen en SAK Classic när han skulle till Prag från Landvetter.

Mycket förvirrande allting.

~Paul~

Jag blev ombedd att lämna bort en Victorinox av minsta sorten (med nagelsax) på Landvetter. Inte ens hela kniven är 60mm i utfällt läge...
Efter lite försök till diskussion slutade det med att jag gick till Pressbyrån, köpte ett kuvert och postade kniven till mej själv.

/M

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg