Fällkniven U2

Efter att varit i Kiruna på jobb och packar upp mina väskor på hotellet upptäcker jag att jag haft med mig en Fällkniven U2 genom den förnedrande kontrollen på Arlanda. Kniven låg i en ficka på dataväskan. Datorn var urplockad genom kontrollen. Samtidigt blev jag visiterad med en tafsade gubben för att jag skulle komma igenom säkerhetskkontrollen.

Vad skall man nu tro om detta !
Kontrollen sover ?
U2 är osynlig i kontrollen?
Kontrollen är löjlig ?

Själv så blev jag mest rädd för att bli av med min kära U2:a som fick åka incheckad hem.

För dj-ligt...

Så är det,

Dagligen skall miljontals passagerare trakasseras till ingen nytta. Alla skall behandlas om presumptiva terrorister, få neccesärer och allt genomsökt, välling beslagtagen "jomen, det är ju för din egen säkerhet..." Jag blir upprörd. Samtidigt är det förbjudet att till beväringar ge verbala tillmälen som kan uppfattas som trakasserier. Logiskt?

Det finns dock tydligen nån regel om att fällknivar som har kortare blad än 60 mm är tillåtna som handbagage. Nästa gång skall jag ha med mig en sådan, plus texten, så får vi se hur polytrucken reagerar.

Re: För dj-ligt...

Lars_P; sa:
Det finns dock tydligen nån regel om att fällknivar som har kortare blad än 60 mm är tillåtna som handbagage. Nästa gång skall jag ha med mig en sådan, plus texten, så får vi se hur polytrucken reagerar.

Bara du inte står före mig i kön just då...

Bara för att fylla på exempelfloden: Första-hjälpensetet följde med i handbagaget senast. På den femte och sista säkerhetskontrollen jag passerade på det sättet upptäckte dom att det fanns en liten sax i, som beslagtogs i triumf.

Lars_P; sa:
Så är det,

Dagligen skall miljontals passagerare trakasseras till ingen nytta. Alla skall behandlas om presumptiva terrorister, få neccesärer och allt genomsökt, välling beslagtagen "jomen, det är ju för din egen säkerhet..." Jag blir upprörd. Samtidigt är det förbjudet att till beväringar ge verbala tillmälen som kan uppfattas som trakasserier. Logiskt?

Huruvida det är logiskt med de säkerhetskontroller som nu finns och hur bra de fungerar, det överlämnar jag åt andra. Däremot är det logiskt att man inte får ge beväringar verbala tillmälen som kan uppfattas som trakasserier. Vad vinner man förresten på att trakassera någon?

Re: Re: För dj-ligt...

dePaul; sa:
Lars_P; sa:
Det finns dock tydligen nån regel om att fällknivar som har kortare blad än 60 mm är tillåtna som handbagage.
Är du säker på det här??

~Paul~

Jag läste innan till på
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____34563.aspx

och hittar inget om 60 mm. Längsta bladet på Leatherman Micra är avsevärt kortare än 60 mm och jag brukar försöka komma ihåg att ta bort Micran från nycklarna när jag flyger.

Per Brune

Lars_P; sa:
Så är det,

Det enda som blir säkert med nuvarande "säkerhetstänk" är att det kostar tid och resurser, som allmänheten får betala.
Den som tror att man gör bättre soldater genom att trakassera dem bör nog förklara hur och varför. För jag begriper dp inte ....
Huruvida det hängerihop med det förra överträffar t o m min logik men det kanske kan förklaras så att även jag begriper det...

Myterna om vad som är tillåtet tenderar att öka vid förbud....
[Ändrat av johankse 2007-02-21 kl 10:25]

Hm,

Nej, jag är inte säker på det där med 60mm. Jag hade en vild diskussion med brorsan om det, och han hävdade bestämt att han läst det på flyget dagen innan (jag förlorade diskussionen) Svårt att bevisa och motbevisa. Visst låter det orimligt.

Och visst, jag sa inte att man borde få trakassera folk. Det tycker jag absolut inte. Men visst ter sig det märkligt med förbud på det ena och påbud på den andra. Sila mygg och svälje elefanter,,

Nå, lugn och fin. Ursäkta om det låte politiskt inkorrekt, jag ville bara tala om vad jag anser om trakasserierna vid flygplatserna. Helt vansinnigt. Undrar vad det kostar, och det får passagerarna betala och stå ut med.
[Ändrat av Lars_P 2007-02-21 kl 10:39]

Re: Re: Re: För dj-ligt...

Brune; sa:
1. hittar inget om 60 mm.

2. Längsta bladet på Leatherman Micra är avsevärt kortare än 60 mm och jag brukar försöka komma ihåg att ta bort Micran från nycklarna när jag flyger.
1. Precis. Lars förklaring att hans bror försäkrade att det förhöll sig så ger jag inte mycket för, tyvärr. Jag vill se bevis - svart på vitt, så att jag inte riskerar att bli av med kniven nästa gång jag flyger.

2. Så har jag också gjort sedan 9/11. Vågar inte ha på mig ens en liten SwissTech UtiliKey.

~Paul~

Lars_P; sa:

Lycka till! Hör gärna av dig när du provat. (Om du nu kan hitta en sådan text.)

Kan bara berätta att på mina senaste 2 flygningar har jag blivit avplockad, i tur och ordning, en sats insex-nycklar (såna där utfällbara, ni vet...) och ett skjutmått, så att ta sig igenom med en kniv, oavsett storlek, i behåll tror jag inte du fixar.

Vad gäller regeln om tillåten max-längd på knivblad så tillkom den (eller kanske ryktet om den, jag har aldrig sett den heller i tryck) när knivlagen antogs. Alltså lagen om kniv på offentlig plats.
Ryktet pendlar dessutom mellan 50 och 80 mm (vad jag har hört än så länge) så vad som gäller eller om det finns en regel eller ej vet jag faktiskt inte.

...Fast någon med tid över kanske känner för att kolla??

Gut Pfad!

PS. Knivbladet får inte gå att låsa i utfällt läge.
(Vad det nu ska ha med saken att göra...)
Allt enl samma rykte.
DS.

http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38484.aspx

Passagerare får inte medföra följande föremål till behörighetsområden eller i flygplanskabinen:

...

Föremål med spetsig udd eller skarpt blad som kan vålla skada, inbegripet följande:

* Yxor.
* Pilar.
* Isbroddar.
* Harpuner och spjut.
* Isyxor och isklyvare.
* Skridskor.
* Knivar med spärrbart blad eller springknivar, oberoende av bladets längd.
* Knivar, inbegripet ceremoniknivar, med blad på över 6 cm, av metall eller annat material som är starkt nog att användas som potentiellt vapen.
* Köttyxor.
* Macheter.
* Rakknivar och rakblad (med undantag för säkerhets- och rakhyvlar för engångsbruk med rakblad).
* Sablar, svärd och värjkäppar.
* Skalpeller.
* Saxar med blad på över 6 cm.
* Skidstavar och vandringsstavar.
* Kaststjärnor.
* Verktyg som kan användas som spetsiga eller skarpa vapen, t.ex. borrar och borrskär, tapetknivar, verktygsknivar, alla typer av sågar, skruvmejslar, kofotar, hammare, tänger, skiftnycklar, skärbrännare.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg