Helt klart en mytomspunnen kniv som bara måste vara bäst =)
Så enkelt är det naturligtvis inte. Knivar väljs efter användningsområde.
Det är väl inget snack om att det är en "bra" kniv.
Nu är jag inte helt bekant med de nyare stålen 3G och CoS, men jag har under många år brukat en S1 med VG10-stål.
VG10 är lätt att bryna, och får en riktigt vass egg tål att användas ganska brutalt. Jag har aldrig slagit ur en flisa ur eggen, något som hänt på andra knivar. Definitivt rosttrögt. Har aldrig fått en fläck på min S1.
Konvex slipning gör att den tål att misshandlas. Medaljens baksida är att ett så pass tjockt blad med konvex slipning är närmast värdelöst att tälja med.
Bladformen på F1 är jag inte överens med. Hyffsat bra att flå med, men till alla andra användningsområden som jag prövat på är det ingen bra bladform.
Det är en kvalitativ kniv, men den kostar ju en hel del och glänser bara till uppgifter av två typer: Brutalitet och icke finlirsbetonade arbeten.
Min mest mångsidiga kniv är en Casström No10 i K720.
Den överträffar, för mina användningsområden, F1 på alla punkter utom två. Slipningen medger inte samma typ av brutala användning, och K720 rostar omedelbart om det inte sköts om.
Annars är det en kniv som ligger mycket bättre i handen, bladform och slipning går att tälja avancerat med, och stålet är lätt att slipa och lätt att bryna.
Finns även i stålet Sandvik 14C28 som är lika rosttrögt som VG10. Välj ett skaftmaterial som tål vatten och fukt så har du i min mening en lika lättskött kniv som F1, fast betydligt mångsidigare (dock något ömtåligare egg p.g.a. slipningen). Priset är dessutom betydligt trevligare.