Fällkniven F1 eller S1

Det verkar vara bra knivar, men lutar lite åt mora 2000 just nu. Fördelar och nackdelar mellan dessa knivar?

Har själv fällkniven F1 och jag gillar den inte alls, tråkig slipning som ger kass skärpa, gjord för hålla en lite sämre skärpa men under längre tid. Jag skulle köra på Mora om du inte vill gga för stora pengar. Köpte en EKA W12 som jag gillar skarpt, men tyvärr ser den lite för combat ut, men den är så skön att använda så den får bli min nya utekniv, dessutom lätt att hålla vass.

Nackdelen, med Mora/Hultafors är att slipningen gör eggen känslig, dock lättare att fä vass igen med ett vanligt bryne.

F1

Som rubriken lyder så behöver jag välja mellan Fällkniven F1 och S1. Jag har planer på att spendera tid med att grilla osv i skogen, men också några övernattningar. Sedan ska jag också fjällvandra en hel del i sommar. Tacksam för svar.

Dyra grillpinnar blir det. Som ägare av en F1 med läder slida så gillar jag den dolda kniven på slidan. Kniven är aningen kort för spänta ved men fungerar absolut. Ett grovt verktyg är det. På fjällvandringen är det en U2 runt halsen som åker med.

Mora 2000 är en riktigt bra kniv. Om det vore världens enda kniv modell så vore det inget synd om oss människor. Skär bra är slitstark brukssnygg men flärdstygg.

Som svar på original frågan skulle jag säga F1. Kraftig och stadig kniv något tung men för de flesta ändamål lagom stor. Har bra variation på val av slidor Och lämpligt stor att bära på bältet i byxan.

Har haft en F1:a, visst stark som f*n, vass, rosttrög, men jag kom inte överens med den. Så jag sålde den på Trattis och köpte en Casström skogskniven av förra modellen med ekskaft, den trivs jag bra med!

Sedan så mora 2000 är en mycket bra kniv och jag har en som varit med i snart 10 år och kommer säkert att klara 10 till.
Så köper jag med hjärna och plånbok, Mora 2000, köper jag med känsla då blir det något annat!

Mora har ett allroundblad med skandinavisk slipning som funkar till det mesta det finns anledningar till att en kniv blir klassisk. Jag gillar helles allround knivar med av samma anledning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
federico Fällkniven S1 pro Utrustning allmänt 8
Vanheden Optimala fällkniven Utrustning allmänt 6
gunnarblomquist Bark River Bravo 1 vs Fällkniven någon ? Utrustning allmänt 20
niklasaxelsson Fällkniven kökskniv CMT Utrustning allmänt 0
fotografiskt Fällkniven PXL Utrustning allmänt 39
Frandsén91 Fällkniven-Cold steel Utrustning allmänt 136
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
avslut0908 Fällkniven F1 Utrustning allmänt 103
gulo Søker: Kydexslire (-slida) til Fällkniven A2 Utrustning allmänt 1
estetdrägg Föregångaren till fällkniven? Utrustning allmänt 5
Svenjohansson F1 Fällkniven Utrustning allmänt 3
dePaul Fällkniven i gungning Utrustning allmänt 1
bergholm A1 Fällkniven? Utrustning allmänt 32
ixa Fällkniven Silvermoose Utrustning allmänt 0
andrevs Fällkniven MC1 Utrustning allmänt 4
goofi Fällkniven S1 Utrustning allmänt 13
tde01047 Fällkniven A1 Utrustning allmänt 7
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg