F1 oduglig att tälja med

Jag blev också inte riktigt nöjd med vad F1:an jag hade presterade. Det slutade med att jag lade ut den på tradera och för vad jag fick för den så köpte jag en Casstöm i O2 stål (gamla modellen) Den är bättre på allt och dessutom har den ett fint skaft i ek.

Håller på att fundera ut ursäkter för att köpa den nya modellen med flatslipat blad och stabiliserat masur skaft...
http://www.casstrom.se/knivar/kniva...-swedish-forest-knife-stabiliserat-skaft.html
 
Jag blev också inte riktigt nöjd med vad F1:an jag hade presterade. Det slutade med att jag lade ut den på tradera och för vad jag fick för den så köpte jag en Casstöm i O2 stål (gamla modellen) Den är bättre på allt och dessutom har den ett fint skaft i ek.

Håller på att fundera ut ursäkter för att köpa den nya modellen med flatslipat blad och stabiliserat masur skaft...
http://www.casstrom.se/knivar/kniva...-swedish-forest-knife-stabiliserat-skaft.html

Sätt stabiliserat masurbjörkskaft på F1:an så är alla problem lösta. :)
 
Kniv i skogen

Den så kallade bushcraft-trenden speglar inte de göromål jag har i skogen. Jag har mycket mera nytta av en traditionell täljkniv eller möjligen en slidkniv i kolstål än de tunga knivar som säljs som överlevnads/bushcraft-knivar.
Jag tycker visserligen om stora knivar, men dom får stanna i garaget. Skall jag gå i skogen behöver jag inte en stor kniv. Jag tror att dom som vill klyva ved med kniv inte bor i tajgan. Eller i varje fall inte lärt sig skogsvett i tajgan. Utan lov från markägaren får du helt enkelt inte ta sådan ved. Vare sig den står upp eller ligger ner. Dessutom är det inte så man hittar torr ved i skogen. Dom understa torra grenarna på en tätvuxen gran tex kan brytas för hand, utan att skada trädet. Törstubbe (urgamla rester från en tall) behöver man bara lite av för att få fart på elden. Lämna kvar stubben till nästa gång! Några få spån är vad man behöver. Näver tar man inte från ett levande träd, och inte mer än man förbrukar på en gång. Det skall inte synas att jag varit på platsen. Så kallad batoning är inte något jag skulle utsätta en kniv för. Oavsett hur stabil kniven är. Den egg jag med möda slipar på kniven är helt enkelt inte tålig nog att klara av att gå igenom vresig ved med kvistar med sådana metoder. Däremot täljer den mycket bra. För att göra upp eld i tajgan behövs en vass kniv, en ask solstickor och kunskap. Inte snören, machetes, drillbågar, Rambostickor (kallas ibland felaktigt eldstål) och oljedränkta bommullstussar.
Fällknivens F1 i all ära, men det är inte mitt val för en skogstur. Behövde jag skära ut en bit aluminium ur en flygplanskropp, var läget ett annat.

/John
 
Den så kallade bushcraft-trenden speglar inte de göromål jag har i skogen. Jag har mycket mera nytta av en traditionell täljkniv eller möjligen en slidkniv i kolstål än de tunga knivar som säljs som överlevnads/bushcraft-knivar.
Jag tycker visserligen om stora knivar, men dom får stanna i garaget. Skall jag gå i skogen behöver jag inte en stor kniv. Jag tror att dom som vill klyva ved med kniv inte bor i tajgan. Eller i varje fall inte lärt sig skogsvett i tajgan. Utan lov från markägaren får du helt enkelt inte ta sådan ved. Vare sig den står upp eller ligger ner. Dessutom är det inte så man hittar torr ved i skogen. Dom understa torra grenarna på en tätvuxen gran tex kan brytas för hand, utan att skada trädet. Törstubbe (urgamla rester från en tall) behöver man bara lite av för att få fart på elden. Lämna kvar stubben till nästa gång! Några få spån är vad man behöver. Näver tar man inte från ett levande träd, och inte mer än man förbrukar på en gång. Det skall inte synas att jag varit på platsen. Så kallad batoning är inte något jag skulle utsätta en kniv för. Oavsett hur stabil kniven är. Den egg jag med möda slipar på kniven är helt enkelt inte tålig nog att klara av att gå igenom vresig ved med kvistar med sådana metoder. Däremot täljer den mycket bra. För att göra upp eld i tajgan behövs en vass kniv, en ask solstickor och kunskap. Inte snören, machetes, drillbågar, Rambostickor (kallas ibland felaktigt eldstål) och oljedränkta bommullstussar.
Fällknivens F1 i all ära, men det är inte mitt val för en skogstur. Behövde jag skära ut en bit aluminium ur en flygplanskropp, var läget ett annat.

/John

Halaj!

Allvarligt talat fattar jag inte riktigt det här.
Nog för att jag är uppvuxen asfaltsbarn i miljonprogrammet, men vi hade storskogen runt knuten och luntade där jämt när jag var liten. Det enda hjälpmedel vi hade var en Bic-tändare.

Alltså, man samlar döda grenar som ligger på marken. Man bankar dem till lagom längd mot en sten. Man hittar lite visset gräs att tända med. Man börjar brasan med de tunnaste, spretiga delen av grenarna, och lägger succesivt på grövre ved.

Jag fattar inte riktigt var dessa huggare, leksaksyxor och leksakssågar kommer in i processen.
Grenar man hittar brukar inte vara mycket tjockare än en handled. Varför skulle jag börja såga i dem? Eller ännu värre, börja klyva dem?

//T
 
Klart man kan klara sig utan såg och yxa. Sällan jag har med mig det på sommaren.
På vintern däremot är det trevligt att kunna kkyva och såga lite större bitar.
Inte så lätt att hitta bra ved i precis rätt storlek när allt är täckt av snöslask.
Gissar att du liksom jag satt inne med varm oboy och lirade Atari när det var sånt väder i barndomen...
 
Halaj!

Haha! Helt rätt.

Jag brukar fnysa åt de där kådrika pinnar man hittar på NK m.fl.
Men frågan är om jag skulle lyckas att göra upp en eld (med bara sånt man hittar i naturen) när det har regnat flera dagar och allting är blött. Jag kanske ska försöka nångång.

//T
 
kådstickor

Skall jag ut på dagstur, bär jag med mig både torr ved och något att tända med. Eller ett campingkök.
Jag skall ju först gå/skida ut och sedan hem. Däremellan är det mysigare att sitta vid en brasa, än att leta ved. Dagarna är inte så långa på vintern här (Umeå). Så dom där kådstickorna är nog inte så dumma. Om du gör dom själv eller köper dom färdiga är upp till dig.
Vid längre turer har man mer packning så då får man leta ved om man skall elda.
/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg