F.d hundägare

Ja nu är det bara att krypa till korset och erkänna: Mellpat har genom sin kraftfulla och väl avvägda argumentering fått mig att byta åsikt. Jag inser nu att vargar är hotfulla och farliga för oss människor!

Och snart är det jul och då kommer tomten ;)

öringen; sa:
Och snart är det jul och då kommer tomten ;)

egentligen.. vargen finns ju på riktigt.. tänk endå at stora delar av jordens befolkning är beredda att dö eller döda för en eller annan påhittad religion, snacka om knasigt och helt utan verklighetsförankring..

mellpat; sa:
Raskesven; sa:
... anser du att allt utom några tusen getingar som eventuellt under vissa omständigheter kan tänkas vara presumtivt farligt för människor, eller som kan påverka människors beteende ska bort? Eller är det bara rovdjuren? Rovdjuren förresten, är det bara vargen du tycker ska bort eller gäller det björn, lo och järv också?

Rakesven till rakning ...

Vi kan väl hålla oss till vargen så länge? För annars kommer jag att fråga om du vill se den sibiriska tigern rota sig i dom svenska jordbruksbygderna så snart nån arkeolog hittat benrester från stenåldern.

I civiliserade samhällen låter man dom svaga människornas intressen gå före både dom starka djurens och dom starka människornas. Ska vi å andra sidan prata om icke-civiliserade samhällen har jag en mängd förslag - som ni inte vill höra.

Kan inte vargvännerna nöja sig med att åka till Kolmården och låta sig nosas på? http://web.telia.com/~u86106895/vargar.htm
Redan beståndet av varg i svenska djurparker är väl tillräckligt för att trygga vargsläktets överlevnad.

PS. Här arbetar vi natt! För de är dom mest envisa som vinner. :)
Och mellpat står utan kläder.

Här har inget nämnts om att införa arter som inte redan finns här. Däremot är du inne på tanken att ta bort befintliga arter.

Ditt svar är bara ett uteblivet svar.

Jag tycker fortfarande lite synd om människor som inte accepterar och alltså inte gillar naturen som den är.

Raskesven

Raskesven,

som tycker upprepat synd om. Anar man teknik för "patronizing" här. :)

Med dom svenska vilda vargarna gör vi ju så här: Bygger ett hägn på två kvadratmil väster om Kåbdalis i Norrbotten (robotskjutfältområdet), tar fram bedövningsgevären och flyttar alla vargarna dit. Ger samerna ett par millar för intrånget och låter dom få avkastningen från det lågintensiva skogsbruket inom hägnet. Skogsbruket görs med maskiner på sådant sätt att vargarna aldrig får se en människa. "Experterna" kan sedan få kivas om huruvida vargarna ska utfordras med döda eller levande djur. Kan bli intressant.

Hörru Almgren. Min fru har elstubin men kan inte förväxlas med varken elstängsel eller får.
[Ändrat av mellpat 2006-12-04 kl 18:49]

det blir nog lite mycke mellis ibland.. kom igen nu, jag har fortfarande inte sett ett enda argument till varför vi inte kan ha en livskraftig vargstam i sverige..

mellpat; sa:
Raskesven,

som tycker upprepat synd om. Anar man teknik för "patronizing" här. :)

Med dom svenska vilda vargarna gör vi ju så här: Bygger ett hägn på två kvadratmil väster om Kåbdalis i Norrbotten (robotskjutfältområdet), tar fram bedövningsgevären och flyttar alla vargarna dit. Ger samerna ett par millar för intrånget och låter dom få avkastningen från det lågintensiva skogsbruket inom hägnet. Skogsbruket görs med maskiner på sådant sätt att vargarna aldrig får se en människa. "Experterna" kan sedan få kivas om huruvida vargarna ska utfordras med döda eller levande djur. Kan bli intressant.

Hörru Almgren. Min fru har elstubin men kan inte förväxlas med varken elstängsel eller får.
[Ändrat av mellpat 2006-12-04 kl 18:49]
Inte alls. Det är ärligt jag tycker synd om människor ibland.

En vanlig storlek på ett (1) vargrevir är ca. 3 * 3 mil. Här får du lite info om bl.a. det: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/fakta/index.asp

Raskesven

Loranga; sa:

jag blir så förbannad när jag läser om sådana här puckon..

citat:

"Alternativet skulle vara att sätta elstängsel runt hela inhängnaden, men det är nästan en hektar det gäller. "

de e hans jäkla skyldighet att se till att ha ordentligt stängsel till sina djur, om han bara satt upp ett stängsel så hade detta aldrig hänt och det är precis samma som gäller för varg, dom e lika el-känsliga som hundar.. bara ett litet räkne exempel..

1hektar..
60 tryckta trästolpar 180cm - 2200:-
300 ringisolatorer 300:-
5 grindhandtag 125:-
30 grindankare 240:-
2000m eltråd 600:-
1 elaggregat med 10m jordspett 11,5joule 2100:-

detta är kvalitetsprodukter och det är räknat med 5 trådar och ett elaggregat som bränner undervegitation och koker arslet på hundar och annat vilt.. går man upp till ett 20joule's aggregat for 3000:- så stoppar man lätt både lo och björn..

jag vet inte, för mig är det ett enkelt val att lägga runt 6000:- för att skydda mina djur.. vill man välja enklare utrustning så kan man få ner det till halva priset ganska lätt utan direkt försämrad funktion, jag är lat och vill ha det underhållsfritt så det är dessa prylar som jag kör på..

det finns andra anledningar till att elsäkra sina stängsel, om man har sjukdomsfria djur enligt djurhälsovården så kan man inte ta tillbaka dom till sin besättning om de skulle rymma och träffa andra djur.. men av någon anledning så får stängsel aldrig kosta en krona.. men gnälla går ju..

.
[Ändrat av -PaTRiC- 2006-12-04 kl 19:26]

Du väljer att glömma den tyngsta posten, dvs arbetet. Jag har byggt elstängsel för boskap på den sålda hemmagården för 50 år sedan så jag vet.

Raskesven, jag vet det där om vargrevir. Vad har människa för yta på sitt revir?

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg