Extrabrännare

Har ett ETA-power EF med extrakärl och behöver en till brännare.

Har funderat på:
1. Gravity EF II (kostar ju nästan som nr. 3)
2. Mimer stove (billig)
3. ETA Power EF (köpläge pga att en ny modell kommit)
4. Omnilite Ti (också rea)

Är inte så bra på det här med multikök. När det står förvärmning, gäller det bara när man inte kör på gas, dvs. fungerar Omnilite likadant som ETA-brännaren om jag väljer att bara köra på gas?

Sprider Gravity lågan mer än ETA-brännaren så den är bättre att steka med?

Har dålig koll på de andra köken men är nöjd med mitt Gravity II EF :)
Det är lågt och stabilt. Brännaren är ca 75mm i diameter, där de sista 12-13 mm är själva brännarringen. Ytan där gashålen sitter lutar ca 40-45°. Det kanske kan ge någon form av jämförelse med ditt kök.

Tack för snabba svar.

Det är tänkt att användas på semestern. Eftersom vi åker bil så spelar inte något gram hit eller dit någon roll i detta fall.

Av bilderna att döma på Gravity lutar den som du säger och torde ge en mer spridd verkan jmf med ETA-brännaren som eg - om jag nu minns rätt - är lätt konkav i sin form.

Brauer, tycker du den sprider bra? Steker du med den, resultat isf?

Seaobs, hade jag inte haft ngt alls så kanske. Men vi har ibland behov av att ta med köket ut i naturen så det hade nog aldrig blivit aktuellt ändå.

De här toppmonterade köken, ex Mimer stove, är det inte väldigt krångligt att justera lågan osv när det står ett kokande kärl cm ifrån?

Har inte provat att steka, men testkokade en liter vatten för att kontrollera tiden. Då släppte kokbubblor jämnt över hela botten. Visserligen med en etapower gryta med värmeväxlare. Min uppfattning är ändå att den inte punktbränner.

Då du är bilburen och vikten inte har betydelse så är en lågbudgetversion http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-29-kW-17618/ för 199:-

Det är en lågtrycksbrännare med regulator och ganska tyst (mycket tystare än dom flesta campingasolbrännare)

och till denna fyrpack gasoltuber http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolbehallare-17595/ för 69:- per 4 tuber (vilket nästan motsvarar 1 kg campingasol)

Obs det är ren butan i dessa tuber vilket innebär att när dom är nedåt 0 grader C så är det nästan inge tryck i dessa.

---

för priset så får man väldigt användbar kök med elektronisk tändare och denna håller också bra.

det är samma som biltemas. - tuberna är alltså kompatibla och gasflaskemodellen kallas också för CP250

köket är nog tillverkad på samma fabrik men säljs under olika brand.

Obs! Priset på biltema gäller för 1 förpackning med 4 gasflaskor - så styckpriset hamnar strax under 17:50 per gasolflaska.

Då blir det ju väldigt intressant. Dumt av Biltema att inte skylta med att det är 4 flaskor för det priset på sin hemsida. Jag läste inte 4 st i ditt inlägg förut, antingen har du ändrat inlägget eller så har jag varit ouppmärksam. Tack iaf

Däremot blir jag orolig över detta. Ska förvisso använda det utomhus men ändå. http://rib.msb.se/Filer/pdf\26450.pdf

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg