Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar?

Ska definitivt prova att göra chili, tack för utprovningen.

Själv gillar jag min egen kycklinggryta med röd curry och kokosmjölk.

/Ulf

Jättegott blir Nasi goreng, Jambalaya och Paella: googla på recepten, torka ingredienserna och använd snabbris. Jag köpte frystorkad kyckling och räkor på Mountain House postorder, jättesmidigt och gott, men man kan säkert torka själv om man vill.

Äppelpaj brukar jag bara blanda torkade äpplen, havregryn, socker och kanel i en påse, och vaniljsåspulver och torrmjölk i en annan påse som jag häller vatten i på turen, och häller det sedan över "äppelpaj"-blandningen.

Senast ändrad:
Jo, stå och koka och steka på en spis funkar väl fint... men var inte hela meningen att du skulle kunna ha med det ut i skogen en vecka med starkt begränsad mängd bränsle?

Vi brukar ofta göra paj i trangias stekpanna när vi är ute med scouterna, den ska visserligen gräddas rätt länge, men det är VÄLDIGT låg värme som behövs (det är svårt att skruva ner gasolbrännaren tillräckligt lågt utan att den slockar). Så det går inte åt några stora mängder bränsle.

Vi låter "degen" gräddas i stekpannan och häller sen på t.ex. blåbär, hallon eller grovrivna äpplen (har hittills inte provat med torkad frukt, men det hade ju Damberg gjort nu).

Med just gasol så går det att koka länge på väldigt liten låga, speciellt om man lär sig att koka under lock - det är då om inte annat man upptäcker hur lite värme det behövs för att hålla igång kokningen. ev skum under lock kan man ofta bryta/minska med några droppar smör/olja i kokvattnet.

nu har jag ingen multifuelkök och därmed vet hur mycket man kan minska lågan på en sådan vid flytande bränsledrift - men då lågan förgasar sitt eget bränsle av sin värme så kan jag tänka mig att reglerområdet är betydligt mindre än med gas.och därmed mer bränsleförbrukning vid långkok

Har precis torkat färdig köttfärssås med färdigkokt pasta och ska prova värma det imorgon med bara hetvatten dvs utan kök.

Något tips på påsar som typ till real som man kan köpa löst? Köpte några zip-påsar på lokala pappersgrossisten, men de är inte helt täta och av budgetkvalité. Funkar till torkat men skulle vilja ha påsar som man kan hälla kokande vatten i och låta maten dra.

Annars får jag hälla det i mattermosen. Rent värmemässigt tror jag inget slår den, men den väger ju lite mycket. Tänkte mig hellre en bra zip-påse och sy ett litet isolerande fodral.

Förresten, någon som har erfarenhet av att torka blötare grejer i tork? Jag har hittills torkat köttfärs o dyl i varmluftsugn, men det kanske går lika bra i tork? Men borde inte cirkulationen bli sämre om man lägger ett bakpapper i torken?

Exempelbild från FBC

Bilagor

• salsa.jpg
    salsa.jpg
    64.6 KB · Visningar: 513
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Hemtorkat för lata tidsoptimister Friluftsmat 10
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 16
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg