Fast du har ju inte heller "gjort allt själv". Du har köpt kläder och utrustning som någon annan utvecklat och testat, du har köpt en karta som någon annan ritat och mätt, du har antagligen följt i fotstegen på tidigare expeditioner, du gick antagligen inte hela vägen från ytterdörren till berget, du fick utrustningen framkörd till berget...
Kort sagt, allt i denna diskussion är gråskalor. Du har klättrat med en viss mängd hjälpmedel, en annan person har klättrat med mer, en tredje mindre. Vad som är "real" ligger i betraktarens öga.
Nja, det är vad *du* tycker är kul. Nån annan kanske bara vill bocka av "Everest" från "saker att göra innan man dör"-listan.
Sedan kan jag förstå sorgen och irritationen hos de som lägger ner sin själ i bergsklättrandet, och inte kan få klättra Everest på sina egna villkor.
Visst, vill man relativisera allt så är det inte svårt... Jag tror säkert att de flesta förstår skillnaden mellan att ha någon annan, mer erfaren, avlönad, med sig på berget, eller klättra på egen hand. Göra nytur eller klättra etablerad rutt. Och klättringen har dessutom ganska väletablerade normer för vad som anses självständigt, osv.
När det gäller det faktum att jag idag har tillgång till kartor, GPS, väderrapporter, lättviktstält, osv - det är väl snarare ett skäl att höja utmaningen än att göra bestigningen ÄNNU lättare med guider och fasta rep?
Sent from my iPad using Tapatalk
Senast ändrad: