När jag pluggade till Fritidsledare fick vi veta av våra mentorer att ramryggsäck var ajabaja, det skulle vara softryggsäck. Och dum som jag var så lyssnade jag på dem, men idag vet jag bättre.Jag hade en 60 l Fjällräven ramsäck på 80-talet och den upplevde jag absolut inte som dålig men det var ju på den tiden då dom moderna softsäckarna kom ut och konkurrerade bort alla ramsäckar - alla skulle ha dom nya moderna säckarna då.
Ramsäcken tog mycket plats i tältet och den var bökig att vända runt i tältet när den låg ner och ramen fastnade och hakade fast överallt.
Trots alla nackdelar med en ramsäck så kan jag ändå tänka mej att köpa en sån eftersom en ramsäck har mycket högre ballhetsfaktor än en modern softsäck och när man vandrar med en ramsäck så blir ryggen ventilerad och inte plaskblöt av svett.
Enbart att slippa en plaskblöt svettrygg så är det i sej ett tillräckligt argument för en ramsäck, för alla vet ju hur snabbt man blir nerkyld när man tar av sej ryggsäcken med svettblöt rygg.
Ett tokigt projekt eller inte.
- Trådstartare Jazzy
- Start datum
Liknande trådar